La şedinţa Colegiului Prefectural de miercuri, prefectul Claudiu Pop i-a cerut şefului Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Oradea, chestorul Marin Bondar, să facă o scurtă prezentare asupra situaţiei actuale din Vama Borş. După cum se ştie, din 7 aprilie încoace, când a intrat în vigoare un nou cod al frontierelor Schengen, se fac controale sistematice la toate frontierele spaţiului de liberă trecere din cadrul UE, ceea ce, în cazul Borş, face ca şoferii să stea la coadă zeci de minute, uneori chiar şi ore.

"La ora actuală, se lucrează la autoturisme pe patru coloane din opt, din cauza faptului că partea maghiară nu dispune de mai mult personal. Timpul de aşteptare este de 30 de minute. La automarfare se lucrează pe trei coloane, timpul de aşteptare este de 180 minute", a spus Bondar (foto). Potrivit acestuia, verificarea unei persoane durează între 2 şi 5 minute.

Chestorul a mai spus că singura soluţie ca timpul de aşteptare în vamă să fie mai mic ar fi suplimentarea arterelor de trecere. "La automarfare ar trebui cinci, la autoturisme zece. Noi am putea suplimenta numărul de personal, dar ar trebui suplimentat şi pe partea maghiară", a mai spus Bondar.

Pe de altă parte, şeful ITPF Oradea a mai arătat că şoferii ar trebui să folosească şi alte puncte de trecere a frontierei, ceea ce nu prea fac. "Nu este utilizat Salonta, Valea lui Mihai", a exemplificat Bondar. De asemenea, nici punctele de trecere ocazionale, de la Cheresig, Şimian ori Roşiori, care se deschid în fiecare sâmbătă, nu sunt prea folosite. Potrivit lui Bondar, la Roşiori, în 12 ore tranzitează circa 70 de persoane, iar la Şimian doar 40.