Senatorii Universităţii din Oradea au analizat raportul întocmit de rectorul Constantin Bungău privind starea instituţiei, raport pe care, conform legii, rectorul trebuie să-l facă public anual până la data de 1 aprilie. Publicat pe site-ul Universităţii la termen, raportul a fost analizat de fiecare comisie a Senatului, care şi-a prezentat concluziile în faţa tuturor aleşilor universitarilor, dar şi pe site-ul instituţiei.

Vrem restructurare!

Astfel, raportul Comisiei de Buget-Finanţe a Senatului, condusă de Victoria Bogdan, arată că, potrivit datelor furnizate de rector, Universitatea a încheiat anul 2013 cu un deficit financiar de 7,6 milioane lei şi că în anii 2011-2013 "se constată o creştere îngrijorătoare a cheltuielilor cu personalul". Mai precis, dacă în 2011 cheltuielile de personal "înghiţeau" 81,99% din finanţarea de bază a Universităţii (adică banii primiţi de la Ministerul Educaţiei şi cei colectaţi din taxe), în 2013 acest procent a ajuns la 99,93%.

"Constatând ponderea mare a cheltuielilor cu personalul în totalul cheltuielilor instituţiei, Comisia de Buget-Finanţe consideră că se impun măsuri urgente de diminuare a cheltuielilor cu personalul", se arată în raportul senatorilor, publicat pe site-ul Universităţii.

În aceste condiţii, Comisia recomandă rectorului Constantin Bungău să identifice surse de finanţare extrabugetare în parteneriatele public-private, să reducă cheltuielile de personal până la 80% din veniturile de bază ale Universităţii, dar şi să restructureze instituţia prin comasarea facultăţilor ori gruparea programelor de studii similare.

Totodată, senatorii cer ca bugetele de venituri şi cheltuieli să fie repartizate pe departamente, nu pe facultăţi, cum se întâmplă în prezent, şi să fie restructurate baza didactică Gaudeamus de la Stâna de Vale, respectiv Staţiunea Pomicolă. În fine, aceeaşi comisie recomandă creşterea veniturilor proprii prin valorificarea rezultatelor cercetării.

Bani mai puţini, dar mai bine cheltuiţi

Raportul Comisiei de Cercetare Ştiinţifică a Senatului, condusă de Cristian Grava, scoate şi el în evidenţă probleme de ordin financiar. Mai precis, această Comisie arată că încasările din regia proiectelor de cercetare au scăzut faţă de 2012 cu 43%, "ceea ce poate duce la concluzia unei scăderi a activităţii de cercetare şi a sumelor atrase din proiecte la Universitatea din Oradea".

Pe de altă parte, Comisia de Cercetare Ştiinţifică laudă faptul că banii atraşi prin cercetare au fost mai bine folosiţi, micşorându-se semnificativ, de la 78,5% la 39,5%, banii cheltuiţi pentru salarii, în favoarea plăţilor pentru utilităţi. Altfel spus, din banii atraşi prin proiecte s-au plătit mai puţine salarii şi mai multe facturi decât în 2012.

La rândul său, Comisia Senatului pentru probleme sociale şi studenţi, prezidată de Marius Ţepelea, evidenţiază lipsa reparaţiilor capitale la cămine, dar şi scăderea cu 30% a numărului doctoranzilor. În final, această comisie recomandă conducerii administrative a Universităţii să se preocupe mai mult de atragerea şi recrutarea viitorilor studenţi.

Rectorul Constantin Bungău a aflat toate aceste observaţii chiar în şedinţa de Senat, unde a fost invitat. Contactat de BIHOREANUL, Bungău s-a rezumat să declare că raportul nu este menit să arate ce a făcut în calitate de rector, ci doar care este starea Universităţii în prezent.

Citeşte pe această temă şi articolul "Rectorul la raport: Universitatea este pe minus cu 7,6 milioane lei"