Orădenii sunt invitaţi la curtea Regelui Lear. Incursiunea în tragedia lui Shakespeare, prezentată într-un mod aparte, poartă semnătura reputatului regizor Gavriil Pinte, care aduce astfel publicului orădean cel de-al doilea episod al proiectului "În inima nopţii".

Spectacolul care se desfăşoară într-un spaţiu neconvenţional, pe o scenă mobilă, va avea premiera naţională pe 20 aprilie la Târgu Jiu, lângă Coloana Infinitului, după ce Teatrul Regina Maria a fost invitat, pentru prima dată, să participe la Festivalul Internaţional Shakespeare.

To be continued…

Gavriil Pinte, regizor, laureat UNITERTeatrul orădean lansa cu succes, acum doi ani, proiectul "În inima nopţii", realizat de regizorul Gavriil Pinte (foto), multiplu laureat al UNITER, în colaborare cu scriitorul George Banu, stabilit la Paris şi considerat unul dintre cei mai importanţi critici de teatru din lume.  Bazat pe creaţii shakespeariene, proiectul a abordat în primul său episod piesa "Hamlet", adaptarea fiind distinsă cu premiul pentru cel mai bun spectacol în Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea în 2014.

În această primăvară a venit vremea celui de-al doilea episod, având "la bază" tragedia "Regele Lear". De data aceasta, proiectul beneficiază şi de finanţări nerambursabile, una de 50.000 lei din partea Administraţiei Fondului Cultural Naţional (AFCN), şi una de 12.000 lei din partea Primăriei Oradea, iar din bugetul Teatrului Regina Maria, asigurat de Consiliul Judeţean Bihor, s-au alocat acestei producţii 70.000 lei.

La curtea lui Lear

"În inima nopţii - Episodul Lear" pleacă de la subiectul textului original shakespearian. Un rege bătrân vrea să-şi împartă regatul celor trei fiice. Înainte de a lua o hotărâre, le cere acestora să-i spună cât de mult îl iubesc, iar pentru că n-a fost linguşitoare, fiica cea mică e alungată. În scurt timp, Lear ajunge repudiat de fiicele cele mari, care îi voiau regatul, şi rătăceşte la întâmplare însoţit de "nebunul" curţii. "Este tragedia unor oameni care ajung pe drumuri, ai nimănui. Ajung aşa fiindcă au îngăduit nefirescului, inumanului, să se abată asupra lor, a copiilor şi popoarelor lor", spune Gavriil Pinte.

La fel ca în primul episod, regizorul a redus dialogul personajelor, punând accent pe teatralitatea acestora şi pe o serie de obiecte-simbol. "Istoriile din aceste piese se pot derula şi cu vorbe foarte puţine. Personajele sunt emblematice, acţiunile lor sunt memorabile", spune regizorul, explicând că a ales drept titlu generic "În inima nopţii" deoarece "elementul nocturn este extrem de prezent şi de important în piesele lui Shakespeare".

Pentru cei atenţi

În producţia Teatrului Regina Maria, spectacolul se joacă pe o scenă mobilă, dotată cu gradene pentru public aşa încât să fie aproape de actori. Atât acţiunile, cât şi obiectele folosite de aceştia "sunt ceea ce sunt, dar mai sunt şi altceva", spune regizorul, astfel că spectatorul e invitat să le descifreze. "Nu livrăm totul de-a gata. Spectatorul este musafirul nostru, pe care-l considerăm om inteligent, şi care are dreptul să participe cu propria imaginaţie, trăire şi experienţă la ceea ce se întâmplă", spune Pinte. În schimb, regizorul asigură că "spectacolul este accesibil şi unui om care nu a citit niciodată Shakespeare şi nu a fost niciodată la teatru, dar are calitatea de a fi atent".

Rolul Regelui Lear are o dublă distribuţie, urmând să fie jucat ba de Şerban Borda, ba de Ciprian Vultur, care s-a alăturat recent trupei orădene. Publicul îi vor revedea şi pe Mirela Lupu, George Voinese, Angela Tanko, Anda Tămăşanu, Georgia Căprărin, Ciprian Ciuciu, Alin Stanciu, Sebastian Lupu, George Dometi şi Vali V. Popescu. În spectacol apar şi zece studenţi la actorie din Târgu-Mureş, Cluj-Napoca şi Sibiu.

Acasă la Brâncuşi

Episodul al doilea al proiectului "În inima nopţii" este inedit şi prin prisma faptului că, paradoxal, promovează patrimoniul cultural naţional. Tocmai de aceea, avanpremiera a avut loc, vinerea trecută, în Cetatea Oradea, iar premiera e programată, pe 20 aprilie, în Ansamblul Monumental Constantin Brâncuşi din Târgu Jiu, în apropierea Coloanei Infinitului, Teatrul Regina Maria fiind invitat, pentru prima oară, la Festivalul Internaţional Shakespeare de la Craiova, ajuns la ediţia a X-a, care a programat reprezentaţii şi la Bucureşti, Râmnicu Vâlcea şi Drobeta Turnu Severin. "Cum primul episod a ieşit atât de bine, organizatorii ne-au invitat să dăm premiera direct în festival", spune managerul Daniel Vulcu.

Merită subliniat că Teatrul orădean este unul dintre puţinele din ţară invitate la festival, alături de companii din Tokyo, Berlin, Marea Britanie şi Africa de Sud. Ştiind valoarea proiectului, organizatorii festivalului i-au programat a doua reprezentaţie, pe 22 aprilie, şi în Piaţa Mihai Viteazul din Craiova.

Fireşte, orădenii nu au fost uitaţi. Pe 26 aprilie, scena mobilă va fi mutată în Piaţa Unirii, recent reamenajată, iar amatorii de teatru sunt poftiţi ca începând de la ora 21 să vadă premiera de acasă a "Episodului Lear". O dublă premieră, având în vedere că va fi primul eveniment cultural desfăşurat în noua piaţă publică. În inima oraşului şi, aşa cum îi zice şi titlul, aproape în inima nopţii...