Într-o lume a vitezei, acaparată de rețelele de socializare, în care atenția elevilor este tot mai greu de captat de profesori care dictează și de creta ce scârțâie pe tablă, digitalizarea poate fi soluția de salvare.

Oportunitatea a apărut odată cu Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), prin care școlile din toată țara au putut să își finanțeze, cu bani europeni, laboratoare inteligente integrate, care să stimuleze elevii să învețe mult mai ușor, într-o manieră atractivă și interactivă, ajutați de tehnologie.

Compania orădeană Sintezis Birotica, lider în domeniul caselor de marcat, POS și al soluțiilor pentru retail, și-a trecut, astfel, în portofoliu noi reușite, implementând cu succes smart lab-uri în 11 licee din județele Bihor, Satu Mare și Timiș.

Competențe digitale

Apelul de proiecte cu titlul „Dotarea cu laboratoare inteligente a unităților de învățământ secundar superior, a palatelor și a cluburilor copiilor” a demarat în 2022, cu ținta ca, până în 31 martie 2025, în România să fie implementate - deci să fie funcționale - cel puțin 1.100 de laboratoare inteligente („smart lab-uri”).

Demersul se înscrie în strategia Uniunii Europene de promovare a educației digitale eficiente și incluzive, în condițiile în care țara noastră înregistrează competențe digitale mult sub media UE. Studiile arată că, în 2022, numai 28% dintre români aveau competențe digitale cel puțin de bază (mult sub media UE de 54%) și doar 9%, competențe digitale peste nivelul elementar (față de media UE de 26%).

Tehnologia este un instrument puternic care sprijină și transformă educația la nivel mondial, se argumenta în ghidul de finanțare, iar realitatea virtuală (VR) și realitatea augmentată (AR) pot fi „instrumente excelente în procesul de învățare”.

Bani pentru a fi smart

Școlile au putut accesa până la 60.000 euro printr-un program gestionat de Ministerul Educației prin PNRR, „Pilonul VI. Politici pentru noua generație”, „Componenta 15. Educație”. Implementarea efectivă s-a întins pe parcursul anului trecut, iar rezultatele se văd deja.

Cele 11 licee în care Sintezis a implementat cu succes smart lab-uri sunt: Liceul Sanitar Vasile Voiculescu Oradea, Liceul Teoretic Lucian Blaga Oradea, Liceul Teoretic German Friedrich Schiller Oradea, Liceul de Arte Oradea, Liceul Romano-Catolic Josephus Calasantius Carei, Liceul Teologic Romano-Catolic Gerhardinum Timișoara, Liceul Teologic Romano-Catolic Hám János Satu Mare, Liceul Teologic Romano-Catolic Szent László Oradea, Liceul Reformat Lórántffy Zsuzsanna Oradea, Liceul Reformat Satu Mare și Liceul Teoretic Ady Endre din Oradea. Cel din urmă a reușit implementarea chiar a două smart lab-uri, având un număr mare de elevi.

De la roboți la... pian

Proiectul a avut două componente: una obligatorie, incluzând table interactive, imprimante 3D, scannere 3D, roboți cu braț multifuncțional sau diverse kituri robotice, dar și creioane 3D sau ochelari VR/AR, și una opțională, prin care școlile au putut achiziționa și alte echipamente, specifice profilului lor, inclusiv softuri de contabilitate sau programe de editare grafică.

Levai Levente, director general Sintezis„Scopul a fost digitalizarea învățământului”, sintetizează Lévai Levente (foto), directorul general al Sintezis.

În smart lab, elevii pot de exemplu să își prezinte proiectele la „tablă” printr-un simplu click, fără să fie scoși în fața clasei. „Am livrat ochelari VR la fiecare școală și cred că e cea mai intuitivă modalitate prin care poți învăța geografie, fizică, chimie, datorită materialelor preîncărcate ce permit explorarea detaliată. Poți da zoom pe Venus, Marte...”, exemplifică reprezentantul companiei.

Liceul de Arte, de exemplu, și-a achiziționat și un pian prin acest proiect, iar „Sanitarul” și „Szent László”, inclusiv microscoape digitale. „Am livrat și LEGO Education Spike Prime, kituri robotice cu ajutorul cărora se învață bazele programării folosind piese de LEGO, roboți, senzori... Toate acestea dezvoltă foarte mult creativitatea și gândirea logică”, spune Lévai Levente.

Știința merge mai departe

O componentă foarte importantă a reprezentat-o cea a instruirii cadrelor didactice. Traineri calificați au mers în fiecare școală și le-au explicat profesorilor cum se folosește fiecare echipament în parte. În total, au fost 48 de ore, împărțite în module de câte 4 ore.

Proiectul a prins mai ales că, în unele școli, s-au responsabilizat și elevii, care s-au transformat la rândul lor în lideri, ajutându-și colegii mai puțin pricepuți.

Așadar, primul „click” a fost făcut, de acum rămâne ca digitalizarea să ne conducă tot mai departe...

(advertorial)

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!