Anunţat iniţial pentru luna iulie, sistemul e-ticketing va fi disponibil orădenilor abia din septembrie, când vor fi puse în vânzare cardurile pre-pay şi cele de abonament pentru elevi şi studenţi, iar apoi cele pentru plătitorii care nu beneficiază de reducere.

Întâietate pentru tineri

"A apărut o problemă tehnică pe care firma care ne-a livrat sistemul (Radcom SRL din Bucureşti) nu a putut-o rezolva la timp. De asemenea, noi am cerut ca sistemul să aibă posibilităţi tehnice mai complexe, precum armonizarea softurilor speciale cu cele ale sistemului GPS care funcţionează pe flota OTL", a declarat, joi, într-o conferinţă de presă Vasile Labancz, şeful Departamentului Comercial al OTL.

Conducerea societăţii de transport local a decis ca în luna august cardurile electronice să fie împărţite angajaţilor operatorului de transport în comun, ca un prim test al sistemului, iar din luna septembrie acestea să fie disponibile orădenilor.

"Distribuirea cardurilor se va face din luna septembrie progresiv, pe categorii de călători. Prima oară vor putea beneficia de acest sistem elevii şi studenţii, aceştia fiind receptivi la nou, apoi călătorii care solicită abonamente cu preţ întreg, urmaţi de pensionari şi alte categorii de călători beneficiari de facilităţi", a declarat Carmen Tocuţ, purtătoarea de cuvânt a OTL.

Fără hârtii

Pentru a stabili regulile de operare a sistemului, OTL a întocmit un regulament care va fi supus aprobării Consiliului Local în următoarea şedinţă. Călătorii vor putea alege între: carduri de tip abonament - care înlocuiesc practic abonamentele actuale şi vor avea aceleaşi tarife - şi carduri tip portofel electronic (pre-pay) - care înlocuiesc actualele bilete şi nu vor putea avea o valoare mai mică de 4 lei. Ambele tipuri vor putea fi achiziţionate de la toate punctele de vânzare ale OTL din oraş.

Cardurile de tip abonament pot fi de mai multe feluri: nominal tipărit şi personalizat (cu nume, poză şi primele 7 cifre din CNP, care arată data naşterii posesorului - netransmisibil), nominal şi netipărit (adică în baza de date a OTL există datele posesorului, însă, acesta nu este trecut şi pe card. În această situaţie controlorul poate cere un act de identitate pentru a se asigura că persoana este deţinătoarea cardului - netransmisibil) şi nominal pe instituţie, fără nume ori poză (care înlocuieşte actualele abonamente de firmă, folosite de mai mulţi angajaţi), care poate fi transmis. În cazul "biletelor" electronice, adică a cardului pre-pay, acesta poate fi eliberat fără nicio dată de identificare ori, dacă plătitorul doreşte, poate fi inscripţionat cu nume şi poză. Potrivit regulamentului, cei care doresc să-şi personalizeze cardul vor avea de aşteptat 2 zile şi îl vor putea ridica de la un punct de vânzare pe care ei îl indică.

Totodată, pentru a evita situaţii în care alte persoane folosesc cardurile de abonament destinate categoriilor favorizate (elevi, studenţi, pensionari etc), acestea vor fi obligate să-şi personalizeze abonamentul de călătorie.

În cazul unui abonament, suportul (cadrul propriu-zis) va fi gratuit, iar în cazul cardurilor de tip portofel electronic va costa 5 lei. Dacă utilizatorii îşi pierd cardul, îl vor declara la OTL şi vor primi unul nou, iar unul dintre avantaje este că pe noul card le va fi alocată, în funcţie de tipul cardului, suma pe care o aveau sau numărul de zile rămase în abonament. Operaţiunea îi va costa 10 lei.

Cum funcţionează

Călătorii posesori de astfel de carduri vor fi obligaţi să valideze călătoria la urcarea în mijlocul de transport în comun, indiferent dacă au abonament ori "bilet electronic". În cazul abonamentelor, validarea se face prin alăturarea cardului de partea de jos a dispozitivului electronic, care în câteva secunde va arăta mesajul "validat".

În cazul "portofelului electronic", călătorul va apăsa întâi butonul cu semnul "plus" de pe ecranul validatorului, iar apoi va ţine cardul lângă aparat, care îi va scădea din cont costul unei călătorii. "În cazul acestor carduri, posesorul poate să valideze şi călătoria unor prieteni, spre exemplu, numărul total al călătoriilor pe un singur card fiind de 5", a explicat Horea Negruţ, responsabilul de proiect.

DSC_0185.JPGDe asemenea, aparatele instalate pe mijloacele de transport în comun ale OTL arată călătorilor şi informaţii despre cardul lor: banii disponibili, perioada valabilităţii, ora validării, etc. După validare, călătoria este valabilă timp de 60 de minute în acelaşi mijloc de transport în comun şi pe aceeaşi linie. Atunci când vehiculul va fi controlat, reprezentanţii corpului de control vor bloca aparatele de validare.

"Verificarea cardurilor se poate face de către controlor fie cu un aparat mobil (foto), care le arată o serie de date, inclusiv ora la care a fost făcută validarea, fie la validatoarele instalate în autobuz ori tramvai", a mai spus Horea Negruţ.

Potrivit regulamentului, controlorul va fi "împuternicit legal al primarului" şi va avea drept de legitimare a persoanelor. Dacă unul dintre călători are abonament şi nu l-a validat, amenda va fi de 10 lei, în timp ce cei care vor fi prinşi călătorind "la negru" vor fi amendaţi, ca şi până acum, cu 25 de lei.

Pentru a uşura trecerea de la bilete de hârtie la carduri electronice, cele două modalităţi vor funcţiona în paralel până cel puţin pe 31 decembrie 2012. "Sistemul e-ticketing ne va permite să ţinem o evidenţă sigură a călătoriilor, a traseelor, a intervalelor, pe baza cărora putem optimiza toată activitatea noastră. Important e să nu circulăm cu autobuzele goale sau arhipline. În acest sens, e-ticketingul este sistemul folosit în toată Europa", a spus directorul Csuzi Istvan.