Vi s-a întâmplat, probabil, să aveţi o rudă sau un prieten la Urgenţe, să staţi ore în şir în faţa uşii şi să nu ştiţi nimic despre ce se întâmplă înăuntru, să-i vedeţi pe medici agitaţi şi să vă imaginaţi tot felul de scenarii. În curând, asta nu se va mai întâmpla la Spitalul Judeţean, pentru că aparţinătorii vor putea "controla" pacientul în orice moment, de pe calculator.

Este unul din cele două proiecte ce vor fi implementate la nivelul Unităţii de Pimire a Urgenţelor (UPU) până în toamna acestui an. Cel de-al doilea vizează construcţia unei piste pentru elicopterul SMURD, astfel încât bolnavii care trebuie transportaţi de urgenţă să câştige timp preţios în lupta pentru viaţă.

06 Hadrian Borcea.jpgSalvarea vine de sus

Ambele proiecte au primit recent finanţare de la Fundaţia Rompetrol, prin programul de responsabilitate socială "Împreună pentru fiecare". Primul a fost depus de UPU-SMURD şi vizează construirea unei piste de aterizare pentru elicopter. "Ideea există de mai mulţi ani, dar nu am găsit surse financiare. Anul acesta, fundaţia a propus o linie de finanţare mai mare decât de obicei, de 20.000 de euro, ceea ce ne-a permis să ne gândim la o astfel de soluţie", afirmă dr. Hadrian Borcea (foto), promotorul proiectului.

Zilnic, pe la UPU Oradea trec între 200 şi 270 de pacienţi, iar dintre aceştia, unul, uneori chiar doi, necesită transferul urgent la Cluj, cel mai adesea cu infarct miocardic. Un heliport la spital ar însemna timp extrem de preţios. "Important este ca pacienţii să poată fi mutaţi în elicopter cât mai repede şi cu cât mai puţină deplasare posibilă. Acum, elicopterul vine de la Arad, noi transportăm pacientul cu o ambulanţă de la spital la Aeroport, ceea ce înseamnă 30 de minute de trafic prin oraş. Drumul Oradea-Cluj cu elicopterul: alte 30 de minute. Deci facem cu ambulanţa tot atât cât face elicopterul în aer", arată şeful SMURD.

Lipsa unui heliport a dus şi la situaţii în care victimele unor accidente montane produse în Bihor să trebuiască duse la Cluj sau Timişoara, cu toate că Oradea era mai aproape.

Heliport pe acoperiş

Banii alocaţi sunt suficienţi pentru realizarea heliportului. Singura problemă, acum, este locul în care va fi amplasat. Acoperişul clădirii mici a Spitalului Judeţean ar fi ideal, zice Borcea, chiar dacă presupune mai multe avize şi studii de rezistenţă. "Am avea acces din spital, la nivelul etajului 4, direct la lift. În România nu există heliporturi suspendate. Acesta ar fi primul şi ar însemna un efort destul de mare, mai ales din punct de vedere al documentaţiei şi al proiectului", spune medicul.

O altă soluţie ar fi amenajarea unei piste betonate pe un teren din spatele spitalului. Dar aceasta nu e foarte agreată, deoarece pacientul ar trebui transportat aproximativ 300 de metri, fiind supus inclusiv intemperiilor, şi ar impune amenajarea unor căi de acces care să îl şi protejeze. Ministerul de Interne este cel care va avea ultimul cuvânt.

Urgenţe hi-tech

Cel de-al doilea proiect, câştigat de data aceasta de Asociaţia SARTISS a specialiştilor în urgenţă, un fel de "apendice" al UPU condus tot de Borcea, e în valoare de 10.000 de euro şi va fi o premieră în România. Este vorba de un sistem informatic ce va permite o comunicare mai bună cu familiile pacienţilor care ajung la Urgenţe. Fiecare bolnav va fi introdus într-o bază de date şi va primi un cod unic, pe baza căruia aparţinătorii vor putea afla rapid, pe un monitor amplasat la intrare, informaţii succinte despre starea sa.

"Va oferi informaţii pe care familiile bolnavilor le solicită: cât mai durează până pleacă pacientul, dacă rămâne internat, cum se simte. Deci practic se va crea o linie a timpului care va fi afişată printr-un calculator cu interfaţă touchscreen, accesând un cod. Familia va putea să vadă în acel moment dacă pacientul este la consult cardiologic, dacă urmează să se interneze sau să fie tranferat. Nu e nevoie de personal în plus. Va fi foarte uşor de utilizat, astfel că până şi cel mai atehnic angajat va putea să introducă informaţiile", explică Borcea.

Mai mult, aceste informaţii vor putea fi accesate de aparţinători oriunde, de pe un calculator cu internet. "În România nu mai există aşa ceva. Programul va avea şi o componentă de informare generală cu privire la proceduri, pentru ca lumea să ştie ce înseamnă recoltarea de sânge, un sondaj vezical sau alte proceduri care se fac în urgenţă", zice doctorul.

Cele două proiecte trebuie duse la bun sfârşit în 3 luni. Altfel spus, cel târziu în luna octombrie vor fi funcţionale. Aducând duble beneficii: medici care tratează pacienţii cu urgenţă, dar şi familii care află cu urgenţă ce se întâmplă cu cei dragi...