Părinţi, binefăcători şi educatori de la grădiniţele Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Cristal din Oradea au participat, miercuri, la o festivitate prilejuită de încheierea unui proiect derulat în această unitate de învăţământ special în perioada 2012-2014, denumit Young Europe şi finanţat prin programul Comenius.

Deşi având deficienţe mintale severe şi moderate ori deficienţe senzoriale şi tulburări comportamentale şi din spectrul autist, micuţii de la CŞEI Cristal au reuşit să impresioneze asistenţa cu un spectacol - emoţionant, foarte bine interpretat şi cu bucurie în priviri - de cântece şi poezii, toate despre prietenie, în limbile română, engleză, italiană, spaniolă, greacă, turcă şi poloneză, dovedind progrese încurajatoare care arată că, deşi cauza lor pare pentru unii pierdută, niciun efort nu este zadarnic în încercarea de a-i ajuta să aibă o viaţă cât mai apropiată de normalitate, aşa cum este percepută ea de majoritatea celorlalţi oameni.

De altfel, deviza sub care s-a desfăşurat proiectul la care partenere au fost unităţi şcolare pentru copii cu deficienţe din România, Italia, Spania, Grecia, Polonia, Marea Britanie şi Turcia a fost tocmai "Prietenie dincolo de dizabilităţi", iar în cursul celor doi ani sute de micuţi de vârsta grădiniţei şi şcolii primare au avut activităţi pe această temă.

La CŞEI Cristal din Oradea, de pildă, asemenea activităţi au fost desfăşurate inclusiv în colaborare cu elevi mai mari de la alte unităţi şcolare, precum Liceul de Artă, Colegiul Mihai Eminescu, Liceul Lucian Blaga etc.

În aceşti doi ani, preşcolarii şi şcolarii din unităţile de învăţământ special au susţinut spectacole în Orăşelul Copiilor, au "jucat" într-un film - A day in my life, realizat de educatoarea Ramona Vesa - ce prezintă activitatea lor dintr-o zi obişnuită, au confecţionat felicitări de sărbători şi diverse jucării, au participat la întreceri sportive specifice (inclusiv pentru nevăzători), au pus în scenă un spectacol de teatru realizat prin dramatizarea unor texte scrise chiar de către ei, au participat la conferinţe Skype cu copii din unităţi şcolare similare din cele şase ţări partenere, au făcut chiar un atelier gastronomic cu mâncăruri specifice acestor ţări, iar educatorii, pedagogii, psihoterapeuţii au participat la cursuri de pregătire şi perfecţionare profesională, pentru a învăţa cât mai multe metode prin care să ajute aceşti copii să aibă o viaţă cât mai apropiată de cea normală.

La spectacolul care a marcat finalul proiectului Comenius au participat, miercuri, alături de părinţi ai acestor copii şi de reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Bihor, inclusiv membri ai unor organizaţii filantropice care au ajutat de-a lungul timpului, în diverse feluri, unităţile de învăţământ pentru copiii cu nevoi speciale.