Tudor Chirilă a jucat, vineri seara, în faţa unei săli pline, rolul unui dirijor genial, dar singur, în spectacolul "Preludiu şi Liebestod", înscris în concursul Festivalului de Teatru Scurt.

"E un personaj tragic, de fapt reprezintă condiţia tragică a artistului. Există un moment în care lasă totul pe planul al doilea şi visează ceva, dar acel catharsis e o mare păcăleală. Şi acolo sus e doar o mare singurătate", a explicat actorul din rolul principal, într-o conferinţă de presă susţinută cu două ore înainte de spectacol.

Chirilă a recunoscut că, într-o mică măsură, se recunoaşte în personaj. "Resimt diferenţa mare între ceea ce trăieşti pe scenă într-un concert cu 10.000 de spectatori şi momentul în care te dai jos", a mai spus Chirilă.

Sinucidere pe scenă

Dirijorul, conştient că este genial şi frumos, devine arogant şi superficial şi, pentru a-şi menţine faima şi statutul, se căsătoreşte şi îşi formează o familie, ascunzându-şi dorinţele bisexuale. Povestea este prezentată publicului prin intermediul unui monolog al dirijorului, susţinut în timpul interpretării partiturii "Preludiu şi Liebestod" (muzica compusă pentru spectacolul "Tristan şi Isolda" de Richard Wagner).

De pe scenă se pot auzi şi monologul unui concert-maestru care-şi urăşte superiorul, dar şi cel al unei soprane superficiale şi mereu în căutare de aplauze. Recitalul e urmărit din public de soţia dirijorului şi de un bărbat care se crede îndrăgostit de maestru.

Spectacolul atinge punctul culminant când maestrul realizează că s-a izolat chiar şi de sine şi se sinucide pe scenă. Recitalul continuă, publicul aplaudă, iar dirijorul este lăsat să zacă, mult după terminarea concertului.

Fără ovaţii

După cum anticipa chiar Tudor Chirilă, spectacolul nu i-a impresionat pe orădeni. "Nu cred că o să placă. Cred că publicul nu e pregătit pentru aşa ceva. Cred că lumea nu vine la teatru să-şi pună întrebări, ci să râdă sau să-l vadă pe Tudor Chirilă. Părerea mea este că spectacolul va fi perceput ca un text ciudat", declara actorul în conferinţa de presă.

Iar reacţia orădenilor i-a dat, parţial, dreptate. Pentru prima oară la o reprezentaţie jucată pe scena Teatrului Regina Maria în cadrul Festivalului de Teatru Scurt publicul nu a aplaudat în picioare, iar la ieşire unii spectatori comentau despre neclarităţile piesei...