CFR Infrastructură a anunțat stadiul lucrărilor la electrificarea căii ferate între Cluj și Oradea. Reprezentanții companiei au arătat și în cât timp vor ajunge trenurile de la Cluj până la ieșirea din țară prin Episcopia și au făcut publice câteva imagini cu stadiul șantierului.

Potrivit unui amplu comunicat publicat pe Facebook de purtătoarea de cuvânt a CFR, Oana Brânzan, după finalizarea lucrărilor, distanța între Cluj-Napoca și frontiera cu Ungaria va fi parcursă în doar 2 ore și 14 minute, față de aproximativ 3 ore, cât era înainte.

„Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor, de 65 km/h - 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului. După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h - 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca - Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 min pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în circa 2h și 20 min.”, se arată în informare.

Tronsonul Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor - Frontieră este prima linie de cale ferată care va fi nu doar reabilitată pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h, ci și electrificată, pe întregul traseu în lungime totală de 166,2 km. Tototdată, este prima linie de cale ferată, electrificată, după anul 1990, cu fonduri europene.

În informare se precizează că reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, inclusiv dublarea liniei pe o lungime de circa 14,8 km, este structurată pe 4 loturi delimitate geografic, dintre care două (Poieni - Aleșd, Aleșd - frontieră) sunt pe raza județului Bihor.

Lotul 1 Cluj Napoca - Aghireș are o lungime de 30,41 km.

Lotul 2 Aghireș - Poieni măsoară 36,53 km.

Lotul 3 Poieni - Aleșd are 52,74 km.

Lotul 4 Aleșd - Frontieră Ungaria este lung de 46,74 km.

„Pentru 3 din cele 4 loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1,2 și 3), iar pentru lotul 4 (Aleșd - frontieră - n.r.) a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației. La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj Napoca la Poieni. Dacă pe lotul 2 Aghireș - Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est - Cluj Napoca - Baciu Triaj - Mera - Nădășel - Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj”, a explicat purtătoarea de cuvânt a CFR.

Reprezentanta companiei a detaliat și situațiile pe fiecare lot în parte, arătând că pentru toate cele 4 tronsoane, compania a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze.

Lotul 1 Cluj Napoca - Aghireș (30,41 km):

→ autorizatia de construire a fost emisă în decembrie 2023 (exceptând STE Aghireș și pasajul superior Tăietura Turcului, pentru care este necesară demararea procedurii de expropriere a unor suprafețe suplimentare de teren)

→ proiect tehnic avizat în februarie 2024;

→ deschiderea șantierului de lucrări a avut loc în martie 2024 - demontare linie de contact în st. CF Cluj Napoca (liniile 4,5,6 și 7) și între Baciu Triaj și Cluj Napoca pe 2 km, demontat șina între Mera - Baciu Triaj și liniile 1,2,3,15 și 17 din stația Aghireș

Lotul 2 Aghireș - Poieni (36,53 km):

→ autorizația de construire a fost emisă în octombrie 2023

→ proiectul tehnic a fost avizat în noiembrie 2023

→ deschiderea șantierului s-a făcut în ianuarie 2024 - lucrări de suprastructură în toate stațiile și în linie curentă, început construcția noilor peroane în Hm Brăișoru, P.O. Bologa și în stația Poieni, realizat fundații pentru poduri/podețe între Brăișoru și Poieni, realizat terasamente/platforma căii pe intervalul Huedin - Brăișoru - Poieni

Lotul 3 Poieni - Aleșd (52,74 km):

→ autorizația de construire emisă în februarie 2024 pentru etapa I km 605+700 - km 620+430

Lotul 4 Aleșd - Frontieră Ungaria (46,74 km):

→ documentație tehnică depusă pentru emiterea autorizației de construire - februarie 2024

Linie dublată în Bihor, între Telechiu și Oșorhei

În comunicat se mai amintește și că lucrările de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată de la Cluj la Frontieră se desfășoară în mare parte pe actualul traseu, însă pentru atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pe o distanță cât mai mare sunt proiectate inclusiv lucrări de mărire a razelor curbelor, pe o lungime de cca 7,581 km, de deviere a cursului apei răului Crișul Repede, dar și de dublare a liniei CF pe o lungime de cca 14,8 km, între Telechiu și Oșorhei.

În plus, toate cele 43 de stații, halte și puncte de oprire de pe traseu vor fi modernizate. Între altele, clădirile de călători din stații și halte vor avea delimitate spațiile destinate serviciilor publice, de cele specifice activității de exploatare feroviară și vor fi inclusiv automate de bilete.

Poduri CFR reabilitate în Bihor

„În cadrul celor 4 loturi de lucrări vor fi modernizate 244 de poduri și podețe, 4 tuneluri feroviare - Stana (fir I și II), Șuncuiuș și Peștera, 14 pasaje inferioare/superioare, iar toate cele 74 de treceri la nivel cu calea ferată vor avea bariere automate, inslusiv sistem video de monitorizare a traficului în zona pasajelor”.

Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor este cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord - Vest.

Valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde lei, fără TVA, iar finalizarea celor 4 contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic).

Finanțarea lucrărilor este asigurată prin PNRR.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!