Reka este obişnuită ca toţi bărbaţii să întoarcă capul după ea. Şi nu numai datorită frumuseţii, ci şi faptului că, de curând, şofează prin oraş un autobuz al OTL.

O merită, spune tânăra, care a adunat timp de patru ani, la volanul unui TIR, o experienţă bogată pe autostrăzile Europei.

Cu tractorul de mică

De curând, societatea locală de transport şi-a îmbunătăţit imaginea. La propriu. OTL a angajat-o pe Reka Kiss, în vârstă de 27 de ani, ca şoferiţă pe autobuz.

Tânăra a stârnit curiozitatea colegilor, dar a surprins şi pasagerii, neobişnuiţi cu o prezenţă atât de frumoasă la volan. Unii nu i-au dat şanse de reuşită, dar comentariile răutăcioase au încetat când s-a aflat că Reka nu e o automobilistă amatoare, ci a avut pe mână un TIR la volanul căruia a cutreierat continentul în lung şi-n lat.

Deşi meseria sa e practicată mai ales de bărbaţi, tânăra nu s-a ferit de provocare. De când era doar o fetiţă, tatăl ei a suit-o la volanul maşinii. "Cum mi-au ajuns picioarele la pedale, tata m-a învăţat să conduc maşina şi tractorul", povesteşte Reka. După ce a crescut, a făcut Facultatea de Ştiinţe Economice. "Am zis să fac o facultate, să fie făcută. Dar nu m-a pasionat niciodată".

Singură în noapte

În urmă cu patru ani, Reka era îndrăgostită de un şofer de camion şi călătorea des cu el în afara graniţelor. Când a văzut că se câştigă bine, şi-a luat inima-n dinţi şi a adăugat categoriile C şi E la permis, devenind o profesionistă a vehiculelor grele. Curând, şi-a găsit un loc de muncă la o firmă de transport din Italia. "În prima cursă făcută singură a trebuit să mă duc până în Franţa. M-am rugat la Dumnezeu să ajung cu bine înapoi", povesteşte orădeanca.

Prinzând curaj, Reka a luat tot mai multe curse între Italia, Spania, Portugalia sau Franţa. "Lucram 9 ore pe zi şi apoi mă odihneam. Vizitam şi oraşele, dar nu aveam curaj să las camionul nesupravegheat mult timp". Drumurile nu au obosit-o, chiar dacă dormea în cabină, prin benzinării şi prin parcările autostrăzilor. În timp ce plictiseala şi-o astâmpăra cu muzică şi reviste de acasă, în schimb dorul de prieteni şi familie era greu de suportat. "Au fost perioade când nu vedeam casa timp de trei luni neîncetat".

Din nou acasă

În periplurile ei, tânăra a prins vreme grea, a ratat evenimente din familie şi a ajuns uneori să pună mâna şi la descărcatul mărfurilor pe care le transporta. După patru ani pe drumuri, a decis că e momentul să vină acasă. "Prietenii mi-i vedeam foarte rar şi îmi era dor de părinţi. Şi iubitul meu mi-a tot spus să vin acasă", spune Reka.

Aşa a hotărât, în urmă cu câteva luni, să dea examen şi pentru categoria D, pentru autobuz, iar după ce l-a luat din prima s-a prezentat la un interviu pentru angajare la OTL. Şi şi-a dovedit priceperea, devenind prima şoferiţă de autobuz din Oradea.

Respectată de colegi

Munca la volanul autobuzului de pe linia 23 a fost o nouă provocare. "Pe autobuz trebuie să ai o şi mai mare atenţie, căci ai în responsabilitate viaţa pasagerilor. Până acum, slavă Domnului, nu am avut probleme". Reka recunoaşte că nu este tocmai uşor să fii femeie şofer pe autobuz sau TIR. "Afară nu e mare lucru dacă o femeie conduce un camion, dar cum treceam de graniţa cu România toţi şoferii mă priveau miraţi", povesteşte ea.

Cu fiecare cursă, tânăra şi-a câştigat respectul colegilor ei bărbaţi. "Când te angajezi la o firmă trebuie să arăţi că îţi cunoşti meseria şi atunci toţi te vor respecta". Şi, oricât de firavă ar fi, Reka a dovedit că poate face faţă provocărilor unei lumi rezervate bărbaţilor, continuându-şi pasiunea şoferiei. Nu pe autostrăzile Europei, ci mai agale, pe străzile oraşului natal.


DOUĂ SĂPTĂMÂNI LA VOLAN
Cursa cea mai lungă

În perioada în care a lucrat pe TIR, Reka Kiss a făcut atât de multe curse lungi încât nici nu-şi mai aminteşte numărul lor. Una, însă, îi stăruieşte în minte: o cursă de la Oradea până la Malaga, în Spania, în care a străbătut, dus-întors, 6.000 de kilometri. "A durat mai bine de o săptămână şi jumătate, pentru că nu aveam voie să conduc mai mult de nouă ore pe zi", spune şoferiţa. A dus-o cu bine la capăt, deoarece avea un scop: "Pentru asta m-am dus afară, ca să câştig bani. Nu mi-a fost frică şi nu am băgat în seamă greul. Doar am fost atentă să nu se întâmple nimic rău", spune tânăra, cu modestie.