Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA) a făcut publice NORMELE schemei de ajutor de minimis ale Programului “Start-up Nation România”, modificate în urma aprobării amendamentelor la proiectul Legii de aprobare a OUG nr. 10/2017, Lista codurilor CAEN eligibile in cadrul schemei, precum si modelul de plan de afaceri (care conţine şi grila de punctaj).

Prin Programul “Start-up Nation România”, statul urmează să ofere fonduri nerambursabile de până la 200.000 de lei (aprox. 44.000 Euro) reprezentând 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, celor care vor deschide o afacere nouă în România. Programul se va implementa în perioada 2017-2020. Finanțarea în cadrul prezentei scheme de minmis se face din fonduri de la bugetul de stat și fonduri europene.

Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2017 este de 1.713.798.000 lei. Prin implementarea programului în anul 2017 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de aproximativ 10000 de beneficiari.

Pot beneficia de finanțare în cadrul Programului societăţile (microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii) care îndeplinesc cumulativ, la data completării planului de afaceri online, o serie de criterii de eligibilitate, printre care: sunt înfiinţate de către persoane fizice după 30 ianuarie 2017, sunt IMM  (au până la 249 de angajaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro sau deţin active totale de până la 43 milioane euro, echivalent în lei), au capital social integral privat, au sediul social/punct de lucru şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, în mediul urban sau rural.

Actţonarii societăţii nu trebuie să aibă sau să fi avut calitatea de acționar sau asociat într-un alt IMM care desfășoară sau a desfășurat aceeași activitate autorizată pe care aplică în cadrul programului în anul anterior înscrierii sau în anul înscrierii până la deschiderea sesiunii de înscriere

Beneficiarul va trebui să se înregistreze (cu user şi parolă) în aplicaţia online care va fi disponibilă pe site-ul www.aippimm.ro, apoi va completa şi va transmite online planul de afaceri (al cărui model este publicat pe site).

Data la care va fi activă înregistrarea online se va comunica pe site cu cel putin 5 zile înainte. Perioada de lansare a înscrierilor este prevăzută în a doua jumătate a lunii mai – începutul lunii iunie 2017.

Înscrierea se va desfăşura pe o perioadă de 30 de zile calendaristice.

Criteriile de evaluare a planului de afaceri se regăsesc la finalul modelului planului de afaceri (au fost aprobate în Parlament) şi se bazează pe aspecte privind:

  • Domeniul de activitate: Producţie şi Programare IT (CAEN 6210)  – 40 pct; Industrii creative – 35 pct; Servicii – 30 pct; Comerţ şi alte activităţi – 25 pct
  • Crearea de noi locuri de muncă permanente în cadrul întreprinderii: obligatoriu 1 loc de muncă permanent (cu normă întreagă). Pentru minim 1 loc de muncă creat în plus - 20pct.
  • Crearea de noi locuri de muncă pentru persoane din categoria  Persoane defavorizate (definite conform HG 799/2014) şi /sau absolvenţi (orice formă de învaţământ autorizată) începand cu anul 2012: 1 loc = 20 pct, cel putin 2 locuri = 25 pct

Locurile de muncă existente + cele nou create, trebuie menţinute pentru cel puţin 2 ani, după finalizarea implementării proiectului.

  • Tipul cheltuielilor aferente Planului de afaceri: ponderea echipamentelor tehnologice (mijloace fixe din grupa 2.1 şi 2.2, dar și software-uri necesare desfășurării activității) în pondere mai mare sau egală cu 50% din valoarea planului de afaceri – 10 pct. Suplimentar se acordă 5 pct pentru caracterul inovativ al investiției.

Punctajul maxim care se poate obţine este de 100 puncte. Punctajul minim pentru accesarea programului este de 50 puncte. Admiterea în program se va face în ordine descrescătoare a punctajului obţinut la evaluarea planurilor de afaceri on-line. La punctaje egale va prevala: 1) numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create în cadrul programului; 2) numărul de locuri de muncă ocupate de persoane defavorizate*/șomeri/absolventi după anul 2012; 3) achiziția de echipamente tehnologice; 4) activitatea pe care accesează programul; 5) data și ora înscrierii în program.

În planul de afaceri on-line trebuie justificată fiecare cheltuială în vederea demonstrării necesităţii acesteia în desfăşurarea activităţilor pentru care se accesează finanţarea.

Termenul limită de semnare a acordurilor de finanțare este 29 septembrie 2017.

În maxim 1 an de la semnarea acordului de finanţare, dar nu mai târziu de  29 septembrie 2018, beneficiarul este obligat să efectueze cheltuielile şi să depună documentaţia de decont la sediul OTIMMC.

Solicitanţii care au semnat acordul de finanţare au obligativitatea de a achiziţiona bunurile şi serviciile eligibile în condiţii de piaţă, respectiv să întocmească  un dosar de achiziţie care să cuprindă: cereri de ofertă (minim trei), ofertele primite, un proces verbal semnat de reprezentantul legal al întreprinderii prin care să fie justificată alegerea ofertei câştigătoare, contractul/contractele cu furnizorul/furnizorii.

Plata se face în maxim 3 tranşe pentru toate activităţile pentru care s-a făcut dovada achitării integrale a acestora în cazul decontării prin rambursare sau prezentarea facturilor în cazul mecanismului decontării cererilor de plată.

Obiectul finanţării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din următoarele categorii eligibile:

a) Echipamente tehnologice, maşini, utilaje, electrostivuitoare, motostivuitoare şi instalaţii de lucru-inclusiv software-ul aferent, necesare desfăşurării activităţilor pentru care a solicitat finanţare;

b) Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru prestări servicii şi comerţ (clădiri, hale de producţie, spaţii amenajate pentru activităţi de prestări servicii, producţie şi comerţ, inclusiv din elemente prefabricate). Spatiile nu trebuie să aibă destinaţie locativă la momentul achiziţiei;

c) Aparate şi instalaţii de măsură, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cântare electronice cu/fără printer pentru etichetare, aparate de marcat electronice fiscale;

d) Mijloace de transport: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, rulote cu sau fără motor pentru comerț stradal și autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu excepţia vehiculelor de teren;

e) Echipamente IT tehnică de calcul;

f) Bunuri prevăzute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatură birotică şi 3.3 sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale, conform Hotărârii Guvernului nr. 2139/2004;

g) Achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităţilor;

h) Achiziţionarea de instalaţii de încălzire sau climatizare aferente spaţiului de desfășurare a activității;

i) Salariile, utilitățile și cheltuielile aferente chiriilor pentru spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru prestări servicii şi comerţ (clădiri, hale de producţie, spaţii amenajate pentru activităţi de prestări servicii, producţie şi comerţ, inclusiv din elemente prefabricate). Spatiile pentru care se acorda chirie nu trebuie să aibă destinaţie locativă. Salariile se decontează la nivelul salariului mediu, inclusiv contribuțiile aferente angajatorului. Decontarea se face pentru valoarea salariilor, utilităților și chiriei aferente după momentul semnării acordului pentru perioada de implementare;

j) Realizarea unei pagini web pentru prezentarea și promovarea activităţii solicitantului şi a produselor sau serviciilor, inclusiv cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, pentru operatorii economici care nu deţin alt site şi care trebuie să fie funcţional la data depunerii cererii de eliberare a ajutorului de minimis, în limita maximă a  8000 lei fără TVA;

k) Active necorporale referitoare la brevete de inventie, francize , etichetare ecologică, licenţe, etichetare ecologică, software pentru comerţul on-line, software-uri necesare desfăşurării activităţii pentru care se solicită finanţare;

l) Cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale – pentru asociatul/administratorul societăţii aplicante, curs organizat de către un organism autorizat recunoscut de educaţie antreprenorială în limita a maxim 3000 lei fără TVA;

m) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform Codului Fiscal; 

n) Consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program şi implementarea proiectului, dar nu mai mult de 8000 lei fără TVA; Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea acordului de finanţare.

Amănunte suplimentare pot fi găsite pe www.aippimm.ro