Aproape 6.500 de orădeni şi-au închiriat locuri de parcare în jurul blocurilor, amplasamente pe care doar ei au dreptul să le folosească în fiecare după-amiază şi în weekend.

Sistemul de parcări la domiciliu e o mană cerească pentru cei care aveau veşnic o problemă în a-şi găsi un loc pentru maşină în jurul blocului. Numai că, de multe ori, plata abonamentului lunar nu reprezintă garanţia pentru locul liber. Atunci intră pe fir "hingherii" de maşini...

Reguli simple

Primăria orădeană a început să implementeze sistemul de parcări la domiciliu în 2010, în cartierul Nufărul. În ce constă el? În primul rând, Primăria se ocupă de amenajarea parcărilor între blocuri, prin asfaltare, delimitare şi numerotare. Apoi, locurile de parcare sunt împărţite locatarilor din blocurile aflate în jurul parcării, nu mai departe de 30 de metri.

Oamenii sunt anunţaţi prin afişe puse în scările de bloc că trebuie să-şi depună cererea pentru un loc de parcare. Dacă numărul cererilor este mai mic sau egal cu numărul locurilor de parcare, atribuirea se face direct, după ce "chiriaşul" îşi plăteşte abonamentul anual de 100 de lei. Dacă, însă, sunt mai multe cereri decât numărul de locuri, se organizează o licitaţie, iar cel care "plusează" mai mult pentru locul de parcare devine concesionarul său. Fiecare locatar poate să-şi concesioneze un singur loc de parcare.

Banii se învârt

Concesionarea îi dă dreptul chiriaşului să-şi parcheze maşina de luni până vineri, între orele 16 şi 7, respectiv de sâmbăta de la ora 7 până luni la aceeaşi oră. În timpul săptămânii, până la ora 16 oricine poate parca pe locurile concesionate din jurul blocurilor, fără a plăti vreo taxă de parcare. Abonamentele se plătesc la asociaţia de proprietari, care virează banii către Administraţia Imobiliară Oradea. Apoi, AIO returnează 10% din fondurile încasate asociaţiei de proprietari.

Până în prezent, în oraş au fost atribuite 6.500 de locuri de parcare la domiciliu, din care 2.000 numai anul acesta. Dar în continuare se amenajează noi locuri de parcare. De pildă, în curând vor fi date spre folosinţă aproximativ 200 de amplasamente pe strada Sovata, multe dintre ele fiind nou-create prin dărâmarea fostelor garaje din zonă. Reprezentanţii municipalităţii estimează că, până la finele anului, încă 1.000 de orădeni din întreg oraşul îşi vor închiria locurile de parcare.

Alo, Poliţia?

Însă nu tot timpul orădenii care plătesc parcarea de domiciliu au siguranţa unui loc. Mulţi şoferi nu cunosc sau pur şi simplu nu respectă sistemul, astfel că ocupă locul altora, care plătesc pentru el. În asemenea cazuri, Primăria se obligă să elibereze amplasamentul prin ridicarea automobilului "intrus", sau să îl blocheze pentru a fi amendat, dacă ridicarea nu e posibilă.

02 Kover Paul_1.jpg"Hingherii" de maşini merg între blocuri zi de zi, la câte o sesizare. "Când nu cunosc maşina ori ştiu că e a unui vecin cu care tot timpul se ceartă, locatarii ne sună rapid. De la începutul anului şi până acum, am avut 568 de astfel de sesizări. În medie, cam 2-3 pe zi", spune Paul Kover (foto), directorul adjunct al Poliţiei Locale. De multe ori, însă, când poliţiştii ajung la locul indicat, nu mai au ce ridica, pentru că şoferul vinovat a apărut deja şi şi-a mutat maşina. "În 2012, am blocat roţile a 77 de maşini parcate neregulamentar în parcările de domiciliu şi am ridicat alte 72", mai spune adjunctul Poliţiei Locale.

Numărul sesizărilor e, însă, în scădere, semn că încet-încet, orădenii se obişnuiesc cu sistemul. Care, în fond, e menit să facă ordine între maşinile dintre blocuri şi, mai ales, pace între vecini...


MODALITĂŢI PENTRU TOŢI
Numai cine nu doreşte nu plăteşte

Oradea oferă şoferilor numeroase variante de plată în parcările publice. Pe lângă abonamente, Serviciul Parcări a implementat alte 5 modalităţi: prin tichete cumpărate cu fise de la automate, tichete achitate cu cardul, plată prin SMS, prin tichete cumpărate de la chioşcurile de ziare ori prin vouchere T-Park, asemănătoare unei cartele pre-pay de telefonie. Spre deosebire de celelalte variante, care sunt pentru o perioadă limitată, în ultimul caz parcarea se activează şi se dezactivează oricând, printr-un simplu "bip", iar şoferul e taxat "la minut".