Desfăşurat de patru ani încoace în Cluj-Napoca, Festivalul Untold a devenit nu doar preferatul românilor, care aşteaptă în fiecare an următoarea ediţie, ci şi al unor petrecăreţi din ţări îndepărtate precum Japonia, Australia ori Statele Unite.

Unul dintre oamenii care au construit succesul este un tânăr orădean care, după absolvirea Colegiului Gojdu, s-a dus la Cluj să studieze business. Şi nu s-a mai întors...

Best festival

Festivalul Untold - "nespus", cum s-ar traduce în română - a fost lansat în vara anului 2015, pe Cluj Arena, având încă din start un succes imens şi primind în Olanda, în cadrul galei European Festival Awards, premiul pentru "Best Major European Festival".

În ciuda controverselor legate de faptul că Primăria clujeană a sprijinit financiar prima ediţie şi a plângerilor privind gălăgia şi "deranjul", festivalul a crescut de la an la an, aducând pe scenă cei mai mari artişti internaţionali, nume precum Tiesto, Black Eyed Peas, Martin Garrix, Armin van Buuren, Kygo şi Prodigy, precum şi producţii impresionante cu show-uri unice de lumini şi artificii.

În fiecare an, petrecăreţii, români, dar şi din ţări ca Australia, Mexic, Japonia, Canada, SUA, cheltuiesc în Cluj, în perioada festivalului, peste 20 milioane de euro. Ediţia de anul acesta a avut record de participanţi - 355.000, faţă de 330.000 anul trecut.

Şi de data aceasta, organizatorii au continuat campanii sociale de lăudat. De pildă, toţi cei care au luat anul acesta 10 pe linie la Bacalaureat au primit abonamente gratuite la Untold, iar cei care au donat sânge au primit bilet pe o zi.

Cum reţeta Untold s-a dovedit câştigătoare, în 2017 organizatorii au lansat, pe plaja din Constanţa, şi Festivalul Neversea, care la rându-i s-a bucurat de succes, cu peste 150.000 de petrecăreţi la prima ediţie.

Gojdist mândru

Puţini ştiu că din nucleul care a pus pe picioare ambele festivaluri face parte şi un orădean: Bogdan Rădulescu. La 29 de ani, Bogdan este Head of Partnerships & New Business, adică se ocupă de atragerea şi gestionarea finanţărilor din zona privată şi de strategia de dezvoltare. "Ca activităţi secundare, mă implic în îmbunătăţirea experienţei VIP şi pe partea de merchandising (n.r. - produse promoţionale)", a explicat el BIHOREANULUI.

Născut la Iaşi, dar crescut în Oradea, familia lui stabilindu-se aici pe când avea un an şi jumătate, Bogdan a rămas ataşat de oraşul de pe Criş. "Mama mea e născută în Beiuş, crescută în Oradea şi a terminat facultatea la Iaşi, unde l-a cunoscut pe tatăl meu şi unde am apărut eu pe lume", povesteşte tânărul. Oradea i-a fost casă până la 18 ani, când, "gojdist mândru cu ambiţii mari", s-a mutat la Cluj pentru a urma cursurile Facultăţii de Business din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai.

În business de tânăr

Înainte să termine liceul, Bogdan a jucat fotbal la FC Bihor timp de 10 ani. "Eram convins că voi avea o carieră lungă şi frumoasă în sport, dar în urma unor accidentări am fost nevoit să renunţ". Chiar şi aşa, experienţa i-a folosit, pentru că, spune el, fotbalul i-a dezvoltat capacitatea de a lucra în echipă şi i-a dat "un mental foarte puternic".

Despre Facultatea de Business din Cluj a auzit la finalul clasei a XII-a şi i-a plăcut cum sună. S-a interesat să vadă ce anume se învaţă acolo şi a decis să încerce. "Partea amuzantă e că, din cauza acestui «business» din denumire, pe toţi colegii era parcă o presiune de a deveni antreprenori în regim de urgenţă şi fiecare îşi dorea cât de repede propria afacere. Uite aşa m-am trezit la 21 de ani administrând o franciză de publicitate neconvenţională", povesteşte orădeanul.

Cum în acei ani piaţa de advertising era în cădere liberă, nici franciza n-a rezistat. Dar, din nou, a rămas cu experienţa. "Munceam câte 14-16 ore pe zi, făceam vânzări, distribuţie şi administrare. Am învăţat mult într-un timp scurt". Ulterior, a lucrat timp de patru ani în două dintre cele mai importante agenţii de publicitate din Transilvania, după care s-a intors în antreprenoriat dezvoltând Brands United, o firmă specializată în integrarea brandurilor în evenimente.

Festival meritat

Totuşi, "cel mai frumos capitol" din viaţa lui Bogdan a început în 2015, odată cu lansarea deja celebrului festival Untold. "Surprinzător, proiectul a fost gândit la nivelul acesta încă de la bun început de către Bogdan Buta (n.r. - directorul general Untold). El a avut viziunea şi a început pregătirile cu doi ani înainte de lansare. Când a început căutările pentru echipa cu care să-şi ducă la îndeplinire visul, Constantin Covaliu (n.r - director de producţie), Edi Chereji (n.r. - director de comunicare şi marketing) şi cu mine am crezut primii în planul lui şi am hotărât să alocăm tot timpul şi energia acestui obiectiv comun", povesteşte Bogdan.

Orădeanul spune că România "merita şi avea nevoie de un festival de anvergura Untold". "În aceşti patru ani a devenit un brand cu care tinerii români se identifică, care îi inspiră şi cu care pot să se mândrească oriunde în lume", zice tânărul.

Calm ardelenesc…

Cum este să organizezi şi să gestionezi un festival cu peste 335.000 de participanţi? "E copleşitor câteodată, dar merită fiecare minut. Return-ul pe care-l ai pe plan emoţional e uriaş". Pe timpul festivalului, încearcă să-şi păstreze "calmul specific ardelenesc", aşa că problemele care inevitabil apar la un eveniment de asemenea dimensiuni se rezolvă "fără foarte mare tam tam". "Echipele noastre sunt la fel, de aceea merg lucrurile atât de bine", zice el.

Cum Untold a ajuns deja un festival-fenomen în Europa, Bogdan confirmă că echipa din spatele lui a primit "câteva propuneri" de a organiza festivaluri şi în alte ţări, nu doar în România: "Analizăm însă foarte bine fiecare oportunitate înainte de a face orice mişcare".

Despre planurile pentru 2019, în ce priveşte festivalurile Untold şi Neversea, Bogdan nu vrea să dezvăluie prea multe: "Neversea va fi mai mare, mai spectaculos. La Untold, urmează o ediţie aniversară, căci împlineşte 5 ani, şi pregătim câteva surprize. Acestea vor rămâne, însă, «nespuse» până la momentul potrivit…".

Oradea festivalurilor 

Deşi nu mai locuieşte în Oradea, Bogdan îşi vizitează familia şi cei mai buni prieteni de aici. "Am avut o copilărie extrem de frumoasă, am locuit mult timp lângă Cetate şi mergeam zilnic la fotbal acolo", zice antreprenorul, care îşi mai aminteşte cu drag drumeţiile nocturne la Ciuperca, prietenii din şcoala generală şi de la Gojdu, aventurile la pescuit trăite alături de bunic. Anul acesta, orădeanul a avut chiar un vizitator special la Untold - bunica sa din Oradea (foto), care a fost mândră să vadă rezultatele muncii nepotului!

Având o certă experienţă în domeniu, Bogdan spune că şi Oradea ar putea găzdui un eveniment de amploare, dar că acesta ar trebui "gândit, adaptat şi dimensionat corect" pentru  a fi sustenabil şi a aduce beneficii comunităţii. De fapt, nu face un secret din faptul că s-a şi gândit să organizeze evenimente în oraşul în care a crescut. "Da, am o idee interesantă...", zice, misterios. Dar, la fel ca planurile pentru ediţia următoare a Untold, Bogdan vrea ca această idee să rămână, deocamdată, nespusă...


ARMIN "ROMÂNUL"
Vedete îndrăgostite de Untold

Cei 355.000 de participanţi la ediţia 2018 a festivalului Untold (2-5 august) au fost aşteptaţi cu concerte unul şi unul. Spre bucuria spectatorilor, de pildă, DJ Dimitri Vegas şi DJ Like Mike au mixat "Constantine, Constantine". În ultima seară, The Black Eyed Peas au susţinut un concert 100% live, iar liderul Will.I.Am s-a arătat impresionat: "Este incredibil ce se întâmplă aici! Ne vom întoarce în Statele Unite şi în Marea Britanie şi vom povesti despre Untold şi despre România".

Ultima reprezentaţie a fost una record, de 7 ore, celebrul DJ Armin van Buuren (foto), prezent la fiecare ediţie, dând impresia că nu mai vrea să plece din Cluj. DJ-ul olandez a urcat pe scenă purtând un tricou galben ce avea pe o parte imprimat tricolorul românesc, iar dimineaţa, când şi-a terminat "set-ul", a făcut o baie de mulţime.