La început de 2019, încă orădenii fac ture cu microbuzele spre aeroporturile vecine pentru a putea lua un avion spre Europa. Motivul e ştiut: de pe Aeroportul "Internaţional" din Oradea se zboară doar spre Bucureşti!

Dacă în vecini se anunţă noi destinaţii şi operatori în premieră pe piaţa din România, Consiliul Judeţean Bihor este abia în stadiul de "negociere" pentru introducerea unor curse externe. Singurele anunţate vor fi operate de la finalul lunii martie de Tarom, una spre aeroportul Orio al Serio, la o oră distanţă de Milano, iar cealaltă spre Barcelona, în toiul nopţii…

Record la trecut

În 2018, Aeroportul Internaţional Oradea a fost tranzitat de un număr record de peste 220.000 pasageri, faţă de 162.902 în anul precedent. Spre comparaţie, cel mai apropiat aeroport, cel din Debreţin, a avut un trafic de 381.000 persoane.

Spre deosebire de Debreţin, de unde sunt operate curse spre mai multe destinaţii, Aeroportul Oradea şi-a "câştigat" pasagerii din cele cinci curse ale companiei irlandeze low cost Ryanair spre Barcelona (Girona), Milano (Bergamo), Londra (Stansted), Memmingen şi Dusseldorf, plus cele interne de Bucureşti.

Noul an nu începe bine pentru bihoreni, deoarece după retragerea "din motive operaţionale" a Ryanair, anunţată încă din primăvara anului trecut, Aeroportul din Oradea a rămas în "portofoliu" doar cu zborurile spre Capitală.

Teamă de suspendare

Acum, orădenii se tem că vor pierde şi zborurile Blue Air spre Bucureşti, operate de cinci ori pe săptămână, iar asta fiindcă pe portalul companiei aeriene se mai pot cumpăra bilete pe relaţia Oradea doar până la finalul lunii martie.

BIHOREANUL a încercat să obţină o poziţie oficială a Blue Air pe această temă, dar fără succes. Ulterior, PR-iştii firmei au răspuns unui mesaj pe pagina de Facebook a companiei, fără a lămuri situaţia: "Nu deţinem informaţii oficiale cu privire la acest aspect".

În timp ce pe rutele europene operate de Blue Air, precum şi pe legăturile între Capitală şi Cluj, respectiv Iaşi rezervările sunt disponibile până în octombrie inclusiv, în situaţia Oradiei se mai află Constanţa şi Bacăul. N-ar fi exclus, deci, ca pentru aceste destinaţii Blue Air să gândească alte orare de zbor din primăvară, care încă n-au fost definitivate.

Purtătorul de cuvânt al CJ Bihor, Adrian Simon, susţine că nu se pune problema întreruperii zborurilor Blue Air: "Nu există niciun fel de informare despre suspendarea parteneriatului cu noi. Nici vorbă. Nu-mi dau seama de ce nu au fost puse şi zborurile de la Oradea concomitent cu cele de pe alte aeroporturi, probabil are legătură cu politica companiei".

Unicul Tarom

După luni de promisiuni (în aprilie şeful CJ, Pásztor Sándor, zicea că va anunţa "tot la două săptămâni" câte un zbor, iar în mai l-a adus la Oradea pe şeful Blue Air, Gheorghe Răcaru, care a spus doar că studiază oportunitatea unor zboruri spre Europa, fără a anunţa nimic concret) urmate de invitaţii la răbdare, bihorenii au aflat că vor avea două curse externe, operate din primăvara anului 2019 de compania Tarom.

Anunţul a fost făcut de directorul Tarom, Wolff Werner-Wilhelm, conform căruia zborurile vor începe din 1 decembrie şi vor fi efectuate spre aeroportul principal din Barcelona (El Prat), şi fie spre aeroportul principal din Roma (Fiumicino), fie pe cel principal din Milano (Malpensa). Oficialul Tarom a evitat să precizeze cât timp vor fi operate aceste zboruri: "Mergem strict pe profitabilitate, ar fi cazul să terminăm cu aceste promisiuni, chiar şi politice, în care să spunem că ţinem anumite destinaţii. Să facem business!", zicea directorul. Tot atunci, Pásztor susţinea că zborurile Tarom vor fi mai bune decât cele low cost, căci îi vor duce pe pasageri pe aeroporturi principale şi la ore bune.

Păsări de noapte

Nici vorbă de aşa ceva. Zborurile Tarom nu numai că nu au început în decembrie, ci vor debuta abia la sfârşitul lunii martie, amânarea, susţine compania, având drept cauză durata procedurilor pentru obţinerea sloturilor de zbor.

Destinaţia Barcelona, pe Aeroportul El Prat, a rămas valabilă, dar va fi operată, de două ori pe săptămână, la ore total nepotrivite. Aeronava care, de fapt, va porni seara de la Bucureşti, va ateriza la Oradea şi apoi va începe o nouă cursă spre Barcelona, la ora 23.35, unde va ajunge după aproape trei ore, la ora locală 01.20, deci în toiul nopţii. Mai rău, la întoarcere, aeronava Tarom va decola la ora locală 01.55 şi va ajunge la Oradea la ora 05.35!

Biletele au fost puse în vânzare la mijlocul lunii decembrie, iar preţurile nu sunt deloc mici. Pentru o cursă dus-întors, pasagerii orădeni vor plăti minimum 129 euro, preţul promoţional al Tarom pentru această rută, în care au inclus un bagaj de cală şi o gustare la bord. Alte categorii de bilete se vând cu 170 de euro dus-întors sau chiar şi cu peste 300 de euro.

De la finalul anului trecut, şi compania ungurească Wizz Air operează zboruri de la Debreţin spre Barcelona El Prat, care pornesc şi ele la o oră matinală - 6.10. Cumpărate din timp, biletele fără bagaj de cală costă circa 60-70 euro, iar cele cu bagajul inclus circa 130 euro.

Fake Milano

Cealaltă destinaţie operată de Tarom va fi Milano, dar nu pe Aeroportul Malpensa, aşa cum au fost promisiunile, ci pe Aeroportul Orio al Serio, lângă oraşul Bergamo, unde aterizau şi zborurile Ryanair, la distanţă de o oră de metropola italiană.

Cursele vor avea o frecvenţă tot de două ori pe săptămână, începând din aprilie. La cel mai mic preţ, un zbor dus-întors, cu bagaj de cală inclus, costă 86 de euro. Aeronavele vor pleca la ora 9.40 de la Oradea şi vor ajunge la ora locală 10.30 la Bergamo. La întoarcere, avionul decolează la ora 11.15 şi ajunge la Oradea la ora 14.05.

Spre comparaţie, Wizz Air operează de la Debreţin curse spre Milano Malpensa, deci aeroportul principal al metropolei. Cumpărat din timp, un bilet dus-întors, fără bagaj de cală, poate costa şi 50 de euro. Cu bagaj de cală inclus - aşa cum sunt zborurile Tarom - biletele costă aproximativ 110 euro.

La alţii e plin

În timp ce Oradea îşi pregăteşte singurele două curse externe confirmate pentru 2019, concurenţii din zonă sunt ocupaţi. La începutul anului, Aeroportul Timişoara a anunţat intrarea pe piaţa din România, începând din iunie, a unei noi companii low cost, Eurowings, subsidiara companiei Lufthansa, care asigura ruta Stuttgart-Timişoara.

La Cluj au fost anul trecut peste 2,7 milioane pasageri pe Aeroportul Internaţional Avram Iancu, de pe care în prezent sunt operate zboruri către 38 de destinaţii din 19 ţări din Europa şi Orientul Mijlociu, de către şase companii: Tarom, Wizz Air, Lufthansa, Lot Polish Airlines, Blue Air şi Turkish Airlines. Din aprilie, irlandezii de la Ryanair, care au renunţat la Oradea, vor deschide prima lor rută din Cluj-Napoca, spre Londra (Southend).

Concurenţii din Debreţin stau şi ei bine. Graţie zborurilor low cost ale Wizz Air, aeroportul ungar are conexiuni cu Franţa, Spania, Germania, Marea Britanie, Italia, Israel şi Rusia, anunţând câteva rute noi din martie 2019: Larnaca, Palma de Mallorca şi Malta.

Veşnice negocieri

Săptămâna trecută, preşedintele CJ Bihor, Pásztor Sándor, încă nici nu se întorsese din concediu pentru a lămuri cum va fi anul 2019 pentru Aeroportul din Oradea. În locul lui, vicepreşedintele Ioan Mang a spus că orădenii se pot aştepta la destinaţii noi, fără a furniza, însă, nicio informaţie concretă. "Sunt anumite discuţii cu alte companii, pe care nu vi le pot divulga", a zis Mang, susţinând că Ryanair ar fi transmis că "s-ar putea să vrea" să se întoarcă la Oradea.

Gheorghe Pașc, directorul Aeroportului din OradeaDirectorul Aeroportului, Gheorghe Paşc, afirmă şi el că se poartă negocieri cu mai multe companii. "Există discuţii cu peste 10 operatori", a spus el, confirmând că Eurowings este una dintre acestea.

Dacă şi când se vor materializa discuţiile, asta rămâne de văzut. Între timp, orădenii aşteaptă zborurile Tarom şi umplu microbuzele spre Debreţin, Cluj şi Timişoara, deşi au aeroportul cu cea mai modernă pistă din România...


TERMINAL NETERMINAT
În întârziere

Cu toate că trebuia finalizat în octombrie 2018, al doilea terminal al Aeroportului din Oradea, proiectat pe vremea când era cu adevărat internaţional, este încă în construcţie. Asocierea UTI Grup şi Eldiclau a rămas în urmă cu lucrările, adunând în noiembrie penalităţi de circa 300.000 euro, potrivit preşedintelui CJ, Pásztor Sándor.

Directorul Aeroportului susţine că lucrările continuă. "Se lucrează în interior cât şi în exterior, atât cât permite vremea. În interior, fluxurile sunt conturate, probabil săptămâna viitoare se va pune granit pe jos. Afară se montează guri de canal, se lucrează la platformele pentru stâlpii de iluminat", spune Paşc.

Conform proiectului, se amenajează o clădire de 2.925 mp pentru aproximativ 600 de pasageri, urmând să fie realizată şi o parcare nouă. Lucrarea a fost atribuită la preţul de 21.796.000 lei, finanţarea fiind asigurată din alocări de la bugetul de stat şi, în proporţie de 25%, dintr-un împrumut contractat de Aeroport.