În Oradea, primăvara a fost întâmpinată cu terase şi localuri noi, situate în special în centrul istoric, numai bune de explorat de către băştinaşi şi vizitatori. Nu acelaşi lucru s-a întâmplat, însă, şi în cazul spaţiilor reabilitate pe bani europeni, în două dintre cele mai importante obiective turistice ale oraşului.

Sesiunea de licitaţii pentru popularea clădirilor destinate unor cafenele şi restaurante în interiorul Cetăţii a fost un eşec, iar viitoarea cafenea de pe Dealul Ciuperca nici n-a fost încă licitată...

Fortăreaţa mohorâtă

Primăria a rămas în urmă cu popularea obiectivelor pe care le-a reabilitat pe fonduri europene. Inaugurată în toamna anului trecut, după o investiţie de 20 milioane euro, Cetatea rămâne şi în această primăvară cam pustie. Dacă ONG-urile menite s-o anime se instalează încet în fortăreaţă, iar autorităţile au găsit, totuşi, o parte din meşterii care să ţină ateliere pe Strada Breslelor, în privinţa localurilor lucrurile sunt încurcate.

Abia în martie, după ce procedurile de închidere a proiectului european au fost finalizate, Direcţia Patrimoniu Imobiliar (DPI) a scos la licitaţie 10 spaţii proiectate să devină cafe-bar bistro (Corpul J), cramă-vinotecă (Corpul L), restaurant cu specific tradiţional (Corpul H, lângă Muzeul Pâinii), restaurant, cafenea-cofetărie, magazin antichităţi, anticariat (Corpul K), cafenea (Corpul A), cafenea literară (Corpul L) şi cafenea turcească şi ceainărie (Corpul C).

Nema oferta 

Preţul de pornire a fost stabilit la 2 lei/mp/lună în cazul anticariatului, 4 lei/mp/lună pentru magazinul de antichităţi, respectiv 21 lei/mp/lună pentru spaţiile de alimentaţie publică, perioada de contractare urmând să fie de 5 ani, în primii 2 chiria fiind redusă la jumătate, pentru ca afacerile să fie puse mai lesne pe picioare.

Doar patru agenţi economici şi-au anunţat însă oferte, trei din ei luptându-se pentru acelaşi obiectiv, şi anume amenajarea unui cafe-bar bistro în Corpul J în trei încăperi de 260 mp, cu vedere la curtea interioară şi cu posibilitatea amplasării unei terase. "Au fost depuse unele obiecţiuni de către ofertanţi şi suntem în procedura de clarificare a acestora, urmând să fie desemnat un câştigător", spune Lucian Popa (foto), directorul DPI. Cel de-al patrulea ofertant şi-a manifestat interesul pentru o mini-cafenea adiacentă viitorului Muzeu al Cetăţii, în Corpul A, şi deocamdată licitaţia nu a fost finalizată, autorităţile cerându-i unele clarificări.

"Prost gândite"

Deşi încă neatribuite, cele două licitaţii sunt, totuşi, cazurile fericite, deoarece pentru celelalte opt spaţii nu s-a arătat interesat nimeni! Deşi considerat un punct forte în proiectul de revitalizare a Cetăţii, spaţiul destinat unui restaurant tradiţional pare a fi o investiţie riscantă pentru cei din domeniu. Motivul invocat de ei? La preţul de pornire, chiria ar fi de circa 3.000 euro pe lună. Cam mult, chiar dacă în primii 2 ani suma ar fi înjumătăţită.

"Spaţiul e prost compartimentat. Eu aş plăti pentru un spaţiu de 650 mp şi aş folosi propriu-zis pentru servire doar o treime, căci restul sunt spaţii de depozitare, holuri, birouri, vestiare", zice patronul unui restaurant din oraş, prea puţin dispus să scoată bani şi pentru spaţiile anexă de care, totuşi, nu se poate nici lipsi. Cum răspund autorităţile, însă, la obiecţia că spaţiul e prost împărţit? Proiectantul ar fi respectat, pur şi simplu, "nomenclatoarele" legale privind obligativitatea spaţiilor de depozitare, holurilor şi cabinelor de duş pentru angajaţi.

Încăperile din Cetate au, însă, şi probleme de ordin estetic, zic agenţii economici, băile fiind complet albe, ca de spital, iar corpurile de iluminat nişte neoane, ce dau aspect "ca de cantină". În plus, cum fortăreaţa e racordată la sistemul central de încălzire, investitorii se tem şi de cheltuieli mari cu utilităţile.

De aici înainte… 

Motivaţia lipsei de interes, zice directorul DPI, ar fi alta. "Probabil investitorii nu simt că Cetatea este destul de frecventată de turişti, dar facem eforturi de promovare şi vom avea aici o serie de evenimente importante". Ca urmare, în săptămânile următoare municipalitatea va lansa o nouă serie de licitaţii, în aceleaşi condiţii, pentru spaţiile neadjudecate.

În paralel, abia acum se pregăteşte şi licitaţia pentru localul cu terasă de pe Dealul Ciuperca, unde orădenii nu pot bea nici măcar o cafea. Întârzierea este justificată tot birocratic, prin faptul că licitaţia n-a putut fi organizată până la închiderea proiectului european şi înscrierea construcţiei în CF. În aceste condiţii, cum Primăria nu vrea să ducă acolo, deocamdată, niciun comerciant ambulant, orădenii mai au de aşteptat până să se răcorească la Ciuperca. Dacă licitaţia va decurge precum cea de la Cetate, mult şi bine...