Ca în fiecare an din ultimii 5, în săptămâna europeană a mobilităţii, societatea de transport local OTL a organizat, miercuri înainte de prânz, o cursă între o maşină, un biciclist şi un tramvai pe două trasee din oraş.

Unul dintre trasee a pornit de la Gara Centrală şi s-a încheiat în Centrul Civic, iar cel de-al doilea din capătul cartierului Nufărul, cu finalul tot în Centrul Civic. Toate echipele au pornit la ora 11 fix.

Maşina, pe primul loc

Prima care a ajuns la destinaţie a fost echipa care a pornit cu o Dacia Logan de la Gară şi căreia i-a luat doar 4 minute şi 43 de secunde pentru a termina traseul. Surpriza de a avea o maşină câştigătoare a cursei, o premieră pentru această competiţie organizată în Oradea, l-a nemulţumit pe directorul OTL, Csuzi Istvan. "V-am interzis să veniţi primii!", le-a spus el colegilor săi, bineînţeles, glumind.

În schimb, directorul a fost serios când i-a întrebat dacă au respectat regulile de circulaţie. "Am avut noroc că am prins verde la toate semafoarele", a explicat şoferul, arătând şi că la ora aleasă, 11, dat fiind că şi condiţiile meteo din oraş sunt bune, traficul a fost chiar lejer.

La 30 de secunde distanţă, tot de la Gară, a ajuns tramvaiul în care se afla echipa înscrisă în concurs, iar la un minut distanţă biciclista membră a Asociaţiei Pro Bikers.

Pe traseul din Nufărul, primul care a ajuns a fost tramvaiul, la 12 minute de la pornire, urmat de biciclist, la 13 minute, şi apoi de maşină, la 14 minute de la start.

Prioritate pentru tramvaie

"În sfârşit, în al cincilea an, a câştigat şi tramvaiul, dar pe o relaţie numai. Eu mă gândeam că va câştiga pe amândouă traseele, dar la ora 11 în Oradea aşa s-a putut circula, că de la Gară a câştigat autoturismul. Totuşi, a demonstrat ceva şi acest lucru: acest sens giratoriu care de atâta lume este blamat (n.r. turbogiraţia) a funcţionat bine", a declarat, la finalul competiţiei, directorul Csuzi Istvan.

Acesta a mărturisit că n-a putut alege o oră aglomerată în trafic pentru concurs, deoarece miercuri de la ora 18 OTL organizează, împreună cu Primăria, o dezbatere publică pe tema planului de mobilitate urbană.

Directorul OTL a recunoscut că este dezamăgit că n-a putut demonstra "congestia" din traficul între Gară şi Centrul Civic, unde aproape zilnic, la orele de vârf, tramvaiele rămân blocate în spatele maşinilor care ocupă şi banda cu liniile de tramvai. "Aceasta este problema cea mai mare în Oradea: sunt două-trei gâtuiri, pe strada Republicii, pe strada Magheru, pe Bulevardul Decebal, respectiv pe strada Primăriei, care nu ne permit să dăm ore fixe de circulare şi la tramvaie, ca la autobuze", a spus Csuzi.

Tocmai de aceea, şeful OTL militează ca tramvaiele să aibă în Oradea benzi speciale de circulaţie, pe care să poată pătrunde doar aceste mijloace de transport, respectiv ambulanţele, maşinile de pompieri sau de poliţie aflate în misiune.

Ne trebuie piste!

Pe de altă parte, bicicliştii înscrişi în cursă au precizat amândoi că pe cele două trasee au doar frânturi de piste dedicate, motiv pentru care le-a fost dificil să parcurgă rapid cursa.

"Ca şi o concluzie, putem spune că mai e mult de făcut în Oradea pentru prioritizarea transportului public. În categoria piste de bicicletă, am făcut foarte mult, avem peste 20 de kilometri de biciclete trasate sau construite, avem pistă de biciclete internaţională, dar încă nu este o pânză de păianjen care să acopere tot oraşul, care să-mi permită o deplasare peste tot cu bicicleta. S-a rezolvat pentru agrement", a completat directorul general OTL.

În plus, Oradea mai are nevoie de mai multe centre de închirieri de biciclete, pentru înfiinţarea cărora OTL îşi doreşte să acceseze un proiect pe fonduri europene.