Fără tăgadă, orădenii au lipici la ţepe. Aşa se explică de ce, în ultimii 8 ani, au căzut cu miile în plasa unor şarlatani aciuaţi în Oradea sub acoperirea unor falşi agenţi de publicitate, care agaţă oameni pe stradă, le vântură "şansa unei cariere în modeling sau promovare" şi îi tapează de bani, dispărând apoi fără urmă.

Cum fraierii par să nu se mai termine, înşelăciunea continuă an după an, sub paravanul altor firme care aplică aceeaşi reţetă. Ultima venită e Sun Media International Models. Terenul de vânătoare: pe Corso. Ţintele preferate: adolescenţi şi părinţi cu copii. Poliţia şi Protecţia Consumatorului avertizează: "Nu le daţi banii, că luaţi ţeapă!"...

Ispita

Escrocheria e simplă şi bazată pe naivitatea oamenilor. Clienţii sunt agăţaţi pe stradă de agenţi care patrulează pe pietonală în zona intersecţiei cu strada Mihai Eminescu. Acostează toţi trecătorii, indiferent de vârstă, sex sau aspect fizic, vizând în special adolescenţii. Modul de abordare e pervers, la sentiment: "Ce ochi frumoşi, ce păr, ce ten...". Apoi, le oferă oamenilor "şansa vieţii": să promoveze produsele unor firme de marcă ori să joace în videoclipuri publicitare. Preselecţia - "o simplă şedinţă foto". Unde? La sediul agenţiei, pe Mihai Eminescu nr. 10, punctul de lucru local al Sun Media International Models.

Aici, clienţii sunt luaţi în primire de nişte dame "bine", cu zâmbet larg şi cu alte "texte" convingătoare. Măguliţi cum poate n-au fost niciodată, credulii îşi pierd raţiunea, semnează acte fără să le înţeleagă şi plătesc cu bani grei visul de a ajunge vedete.

Frumoasa adormită

Aşa a crezut şi orădeanca T.G., agăţată în 15 noiembrie de "agentul" George. Flatată peste poate, a acceptat să-l însoţească pe individ la firmă. "M-au preluat două asistente, spunându-mi că sunt specială şi că «indiscutabil» pot face carieră în promovare. Trebuie doar să fac măcar o şedinţă foto, să văd cum e. Am plătit 69,5 lei să mă înscrie în baza lor de date, la secţiunea amatori", povesteşte T.G. cum a muşcat nada.

După ce a pozat, a luat-o în primire directoarea, o anume Claudia Barbu. "Zicea că m-a ales între cei pe care vrea să-i promoveze la nivel de profesionişti, că voi face reclame TV, spoturi la companii de telefonie... S-a lăudat că lucrează cu clienţi importanţi, gen Cătălin Botezatu. Mi-a arătat un contract de reprezentare pe doi ani, zicând că trebuia semnat «urgent» deoarece «locurile sunt limitate». Preţul era de 298 euro, plătibil în rate. L-am semnat şi am plătit pe loc 450 lei. M-a chemat a doua zi la o şedinţă foto, cerând să-mi aduc eu ţinuta. Atunci mi-am zis că ceva nu e în regulă".

Femeia s-a trezit la realitate abia după ce şi-a sunat prietenii. S-a întors la firmă cerând rezilierea contractului, posibilitate prevăzută printr-o clauză ce oferă clientului acest drept în 30 de zile de la semnare. A fost scoasă pe uşă afară, ba chiar ameninţată că, dacă nu plăteşte şi restul de bani, va fi dată în judecată! De atunci, n-a mai călcat pe acolo. De frică.

La liberă alegere

05 Andrei Savu.jpgBIHOREANUL a căutat-o degeaba pe Claudia Barbu. Săptămâna trecută, şef la Sun Media International Models era Adrian Savu (foto), un craiovean de 31 de ani, care a recunoscut că n-are niciun fel de studii de specialitate, ci doar "un curs de formare".

Despre promisiunile pomenite de T.G., nici vorbă. "I s-a propus doar o colaborare, n-a obligat-o nimeni să accepte. Noi nu promitem clienţilor că vor apărea în nu ştiu ce reclame. Li se dă doar şansa de a face meserie în promovare dacă sunt selectaţi de partenerii noştri. Ce, o agenţie imobiliară promite vânzarea unui apartament?", s-a dat deştept Savu, fără a spune cine sunt partenerii firmei, şi fără a explica de ce orădencei i s-a refuzat rezilierea contractului.

Recitându-şi lecţia, olteanul a explicat că cei care acceptă să intre în baza de date a firmei la secţiunea "amatori" completează un formular şi plătesc 69,5 lei, primind în schimb o fotografie tip carte poştală, care e postată apoi pe site-ul sun-media-agency.ro timp de un an. Pentru cei care vor la "profesionişti", contractul costă 248 euro pe un an, iar pe 2 ani 298 euro. Pentru aceşti bani primesc 20 de poze format A4, din care 3-4 sunt postate pe acelaşi site timp de 1-2 ani. Atât şi nimic mai mult, zice Savu, refuzând să spună câţi clienţi a avut în Oradea şi câţi au primit vreo ofertă de lucru în publicitate.

Pungăşie moştenită

Că Sun Media International Models continuă, de fapt, escrocheriile începute de alte asemenea false agenţii e uşor de demonstrat. Mergând pe fir, BIHOREANUL a descoperit că firma a preluat anul acesta afacerea de la Sun Media Management, care la rându-i a moştenit-o anul trecut de la Sun Media Advertising. Aceasta luase locul lui First Face Models, care a activat între 2007-2009, până când Protecţia Consumatorului a "ejectat-o" printr-o sentinţă judecătorească. Înaintaşa sa fusese Sun Media International, care preluase reţeta de la Dream Models, lansată în 2004. Deci, de 8 ani consecutiv, orădenii sunt abonaţi la "ţepe-model".

Că afacerea e o înşelăciune în formă continuată o arată şi faptul că, exceptând Dream Models, patronii tuturor firmelor sunt aceiaşi: harghiteanul Ovidiu Rusu, de 31 ani, (cu 95% în ultima firmă) şi doljeanul Daniel Frumuşelu, de 24 ani (5%). De ce "rotesc" firmele? Simplu. Pentru că nu vor să renunţe la piaţa din Oradea, unde fraierii par fără număr. Iar când li se adună reclamaţiile şi autorităţile prind de ştire, transferă afacerea pe altă firmă. Practic, în ultimii 5 ani, printr-o asemenea suveică, Rusu şi Frumuşelu au făcut sute de mii de euro din credulitatea orădenilor. Şi continuă....

Cu un pas în urmă

Deşi în final oamenii realizează păcăleala, aşteptând în van să primească vreo ofertă, ori aflând tardiv că falsa agenţie nu mai există în Oradea, cei care reclamă înşelăciunea sunt foarte puţini. Doar 12 plângeri au fost înregistrate în ultimii doi ani la Protecţia Consumatorului şi Poliţie. Motivele? Ruşinea, dar şi neîncrederea în autorităţile depăşite de situaţie. Iar asta întrucât forma contractelor e inatacabilă, redactată de avocaţi bine plătiţi. Şi de vreme ce au semnat, iar pentru banii plătiţi au primit chitanţe, oamenii nu se mai pot plânge de nimic.

O confirmă şi poliţistul de la Serviciul de Investigare a Fraudelor care se ocupă de cazul Sun Models. "Înşelăciunea e greu de demonstrat! E cuvântul clientului împotriva celui a reprezentanţilor firmei", spune agentul Remus Morar, care se ocupă de reclamaţia orădencei T.G., pe baza căreia a întocmit un dosar înaintat deja la Parchet.

05 Traian Bejan.jpgCei care au putut interveni prompt au fost inspectorii de la Protecţia Consumatorului, care au anulat contractul. "E ilegal şi nul de drept, fiind parafat cu ştampila Sun Media International Models, dar purtând antetul firmei de la care a preluat afacerea, Sun Media Management", a spus Traian Bejan, şeful Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, care săptămâna trecută a amendat firma cu 25.000 lei. Bejan a recunoscut, însă, că întocmirea frauduloasă a contractului e "o eroare norocoasă", de care probabil nu vor mai avea parte pe viitor şi alţi creduli, şi că alte hibe n-a prea avut ce să găsească.

Lucru clar, autorităţile par depăşite de şmecheri care au inventat o escrocherie legală. Şi, în atare situaţie, singurii care-i pot alunga din Oradea sunt chiar orădenii care n-ar mai trebui să le pice în plasă.


CARACATIŢA SUN
Fomişti de bani

05 site Sun Media.jpgDimensiunea afacerii dezvoltate de Rusu şi Frumuşelu o dezvăluie site-ul sun-media-agency.ro. Galeria foto arată cât au adunat firmele Sun într-un an în oraş: 4.000 de poze înfăţişând tot atâtea persoane care au plătit între 70 lei şi 298 euro. Doar în septembrie-noiembrie, Sun Models a adunat peste 1.200 de fotografii, însemnând încasări de 70.000 euro.

Cât despre profesionalismul agenţiei în a promova imaginea clienţilor vorbeşte de la sine modul în care sunt postate pozele pe site: la grămadă, fără nicio selecţie de sex, vârstă, tipologia feţei ori conformaţie corporală. Lucru ce denotă clar că singurul interes e de a aduna bani fără măcar să mimeze un efort pentru "vedetele" păcălite. Site-ul sun-media-agency.ro a fost suspendat după descinderile Poliţiei şi ale Protecţiei Consumatorului.