Peste o sută de copii orădeni cu cerințe educaționale speciale, provocate de dizabilitățile sau afecțiunile pe care le au, învață să-și exprime sentimentele printr-o terapie inovatoare, cea a artelor combinate.

În pași de dans, folosind diferite instrumente pentru a produce sunete sau devenind actori în povești „mișcătoare”, micuții învață să interacționeze unii cu alții, să spună cum se simt, dar și să urmărească firul unei povești.

Povești în mișcare

Inițiativa acestui proiect au avut-o profesorii Centrului Școlar de Educație Incluzivă nr. 1 din Oradea, care au cooptat în activități încă două școli speciale, CSEI Bonitas și CSEI Cristal, dar și patru grădinițe de masă, unde învață și copii cu cerințe educaționale speciale, cele cu numărul 30, 34, 50 și 52.

„În cadrul proiectului, ne-am propus dezvoltarea socio-emoțională a copiilor cu dizabilități, cu activități de terapie prin arte combinate, asta însemnând meloterapie, terapie prin dans și povești în mișcare”, a declarat pentru BIHOREANUL profesoara Maia Indrie, coordonatoarea proiectului.

Fiecare dintre aceste terapii îi ajută pe copii să-și dezvolte abilitățile sociale și emoționale. La povești în mișcare, micuții, alături de cadrele didactice, transpun o narațiune în gesturi, mișcări ori sunete. De exemplu, o poveste despre o pisică îi face pe copii să imite felul în care aceasta doarme, iar apoi îi face să miaune sau să alerge prin încăpere, așa cum felina fuge după un șoricel.

Terapia prin muzică

La atelierele de „Cadans”, o tehnică specială de terapie prin dans creată pentru elevii cu diferite afecțiuni sau dizabilități, ei transpun etapele vieții unui om în mișcări, începând cu o lentoare specifică nou-născuților, dezvoltarea din copilărie, haosul din adolescență ori lirismul de la finalul vieții. În timpul dansului, elevii primesc indicații de la cadrele didactice, dar au libertatea să se miște cum vor, tocmai pentru a-și explora sentimentele.

La meloterapie, în schimb, copiii și profesorii folosesc diferite instrumente sau propria voce, ca instrument. „Grupul este constituit din copii care au dizabilități severe, care nu se deplasează și care nici nu pot comunica prin limbaj verbal”, a explicat Indrie.

În schimb, la atelierele de dans și de povești în mișcare, participă copii cu dizabilități medii sau ușoare.

Vor să-l extindă

Terapia cu muzică și dans este dezvoltată în unitățile de învățământ cu o finanțare prin programul MOL România „Pentru sănătatea copiilor”, care se derulează din decembrie până în iulie.

Totuși, cadrele didactice de la CSEI nr. 1 Oradea vor să continue aceste terapii, dacă se vor dovedi benefice. „Vrem să facem și o cercetare în care să surprindem eficiența și eficacitatea acestor metode. Ne dorim chiar să extindem acest proiect, iar de anul viitor să integrăm mai multe grădinițe sau poate și școli de masă din învățământul tradițional, pentru că există un număr mare de copii cu cerințe educaționale speciale integrați în aceste unități de învățământ”, a mai spus Maia Indrie.

Pe lângă că îi ajută pe copiii cu CES, terapia prin arte combinate poate fi folositoare și pentru relația lor cu colegii sănătoși. „Dincolo de faptul că pot să învețe anumite lucruri despre corpul lor, despre modul în care se simt în relația cu ceilalți, aceste terapii vin să aducă stare de bine, și asta ne dorim”, a mai declarat profesoara.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!