La Casa de Cultură a Municipiului banii sunt învârtiţi în secret. Asta o dovedeşte atitudinea directorului Flavius Bunoiu, care a amânat la nesfârşit să răspundă unor cereri de informaţii formulate de BIHOREANUL referitoare la modul de cheltuire a banilor destinaţi organizării Toamnei Orădene.

Când în final a făcut-o s-a descoperit că, deşi pentru organizarea concertelor dedicate Zilelor Oraşului erau alocate sume mari, ce depăşeau cu mult pragul de la care instituţiile publice sunt obligate să facă licitaţii pentru atribuirea de contracte, acestea au fost date direct de Bunoiu "găşcuţei" organizatorilor locali de evenimente. Cu câtă seriozitate a fost făcută trânteala se vede şi numai din faptul că Horia Brenciu a fost efectiv "rupt" în două, onorariul lui fiind plătit de două firme distincte.

Poveste cu prieteni

La fel cum a făcut-o la începutul precedentei ediţii a Toamnei Orădene, şi în 2010 Flavius Bunoiu, directorul Casei de Cultură a Municipiului, a promis că după terminarea petrecerilor va prezenta cum s-a cheltuit bugetul acestora. Sperând, probabil, că socoteala nu-i va fi cerută! Bunoiu a ieşit într-adevăr într-o conferinţă de presă, dar a făcut publice numai venituri şi cheltuieli globale ale celor trei săptămâni de festival. Iar când BIHOREANUL i-a solicitat informaţii detaliate, deşi le avea la dispoziţie, directorul a spus că va răspunde abia în termenul maxim permis de lege: 30 de zile lucrătoare.

Aşa a şi făcut. Răspunsul a sosit fix în ultima zi, prin Biroul de presă al Primăriei, şi atesta ceea ce BIHOREANUL prevăzuse dinainte. Anume că din cei 353.340 de lei cheltuiţi pe tot parcursul celor trei săptămâni de festival, suma de 109.380 lei (adică aproape o treime din total) a ajuns la firmele lui Sorin Gligor şi Mihai Dacin - prieteni notorii şi parteneri de afaceri ai directorului CCM - în schimbul organizării majorităţii evenimentelor din cele trei seri dedicate Zilelor Oraşului.

Înţelegere în familie

Cifrele arată că, pentru cele trei seri de concerte din Piaţa Independenţei, CCM a cheltuit 133.205 de lei, adică circa 30.000 de euro. Deşi a fost vorba practic de un singur eveniment (Zilele Oraşului) şi de aceeaşi gamă de servicii (organizarea de spectacole) şi chiar dacă în joc erau sume mari, directorul Bunoiu a ales, mânat de interesele private, să nu facă o selecţie publică, pentru a putea alege contractele cele mai ieftine.

03 Mihai Dacin.jpgÎn schimb, banii au fost împărţiţi "la mica învoială" cu principalii organizatori locali de evenimente: pe de o parte cu Florin Budeu, reprezentant al Fundaţiei Româno-Daneze Hamlet şi al Asociaţiei Culturale Ioan Bradu (ale căror contracte au totalizat 52.869 lei), şi pe de alta cu tandemul Mihai Dacin (foto) - Sorin Gligor, prin firmele Top Press şi Events Media Factory. Valoarea totală a contractelor semnate de Bunoiu cu cei doi amici ai săi, numai pentru Zilele Oraşului, se ridică la 80.336 de lei.

Că a fost o înţelegere "ca unsă" o arată şi felul în care şi-a onorat CCM - a se citi Bunoiu, din banii Primăriei - partea de contract. Amicii Dacin şi Gligor nici măcar nu au trebuit să se caute de bani pentru a tocmi cântăreţii, căci le-a dat municipalitatea avansuri de 30% încă de la mijlocul lunii septembrie. Iar facturile finale le-a plătit tot prompt, ca-ntre prieteni, pe 11 octombrie. A fost prima preocupare a lui Bunoiu, în lunea de după weekend-ul cu concerte!

Contracte cu cântec

Vrând să vadă în detaliu care au fost serviciile primite în schimbul banilor, BIHOREANUL a mai formulat o cerere către Primărie şi CCM, prin care a solicitat copii după contractele încheiate de Bunoiu cu prietenii. Deşi ziarul a invocat promisiunile privind transparenţa ale primarului Bolojan, precum şi ordinul acestuia ca asemenea documente să fie publicate din oficiu pe site-ul Primăriei, de data asta răspunsul n-a mai venit nici măcar în termenul maxim de 30 de zile, ci abia după 41 de zile lucrătoare. Şi voit incomplet. Bunoiu a refuzat, de pildă, să prezinte contractele de scenotehnică încheiate, tot fără licitaţie, cu Events Media Factory, prin care numai pe seama Toamnei Orădene s-au scurs, din bani publici, 29.044 lei.

03 Sorin Gligor.jpgMarea problemă o constituie, însă, contractele încheiate cu firmele "găşcuţei", aproape la indigo, pentru organizarea concertelor din 8, 9 şi 10 octombrie, cu Elena Gheorghe, Alex Velea, Horia Brenciu şi Direcţia 5. Pe lângă forma şi conţinutul identice, actele semnate cu Events Media Factory şi Top Press mai au în comun alte câteva elemente incriminatorii. Unul e Sorin Gligor (foto), principalul acţionar în ambele firme, care deţine două treimi din acţiunile Events Media Factory (alături de Ramona Jofneac), dar şi 50% din firma Top Press, înfiinţată alături de Mihai Dacin.

Un alt numitor comun este chiar... Horia Brenciu. Aparent ciudat, numele cunoscutului cântăreţ apare la ambele contracte, ca şi cum ar fi fost nevoie de două firme ca să-l contracteze pentru un spectacol la Oradea. Astfel, prin contractul semnat cu Events Media Factory, lui Brenciu şi trupei lui le era plătit un onorariu de 1.500 euro, 950 euro pentru transport, 330 euro pentru cazare şi 500 euro pentru masă (!). Dar, pe de altă parte, un alt onorariu al artistului e plătit şi de firma Top Press: nu mai puţin de 3.000 de euro.

La verificat

Concluziile sunt clare. Deşi organizarea evenimentelor sărea cu mult de pragul de 15.000 de euro, Bunoiu şi amicii au "evitat" competiţia impusă de legea achiziţiilor publice, rupând contractul în două, numai că au făcut-o prost, semnând două contracte mai mici cu firmele aceluiaşi patron, Sorin Gligor, în care au mai "rupt" pe din două şi onorariul lui Horia Brenciu, lăsând astfel să se vadă toate urmele tărăşeniei.

Faptele prezentate mai sus sunt clar interzise de lege, care spune că "autoritatea contractantă nu are dreptul de a diviza contractul de achiziţie publică în mai multe contracte distincte de valoare mai mică" cu scopul de a evita obligaţia organizării unei selecţii în raport cu anumite praguri valorice.

Contactat de BIHOREANUL pentru a explica neclarităţile descoperite, Flavius Bunoiu a abordat aceeaşi atitudine sfidătoare: nu a fost de găsit o săptămână întreagă la Casa de Cultură şi nici nu a răspuns la telefoane şi sms-uri. Poate va fi mai comunicativ cu primarul, cu Curtea de Conturi sau cu cine va veni, de pe la alte instituţii, să-l întrebe cum s-a distrat, dimpreună cu amicii săi, pe banii orădenilor...


"Ca urmare a adresei dvs. prin care solicitaţi demararea unei anchete administrative cu privire la un presupus refuz al funcţionarilor Biroului de presă al Primăriei Oradea şi al directorului Casei de Cultură a Municipiului de a furniza informaţiile solicitate de ziarul BIHOREANUL, vă comunicăm că, întrucât nu s-a constatat o încălcare propriu-zisă a obligaţiilor de serviciu, singura măsură luată a fost sancţionarea de către conducerea Primăriei a directorului Flavius Bunoiu cu avertisment verbal"

Anca Sas, consilier Primărie


DIRECTORUL "ECONOM"
Cifre... nu tocmai bune

Flavius Bunoiu şi apărătorii săi au făcut caz din faptul că directorul CCM ar fi de fapt un bun gospodar al banului public, pentru că a organizat Toamna Orădeană pe bugete mici, reuşind să economisească bani la finalul serbărilor. Lucrurile nu stau, însă, tocmai aşa. Într-adevăr bugetul pe 2010 al Toamnei Orădene pus la dispoziţie de municipalitate a fost mai mic cu 48.000 lei faţă de anul precedent, iar încasările obţinute din venituri proprii au fost mai mari cu 84.000 lei. Numai că, la capitolul cheltuieli, Bunoiu nu a dat publicităţii cifre exacte.

În conferinţa de presă de după festival, el arăta că acesta a costat 319.103 lei, cu aproape 10.000 lei mai mult ca în 2009. Bunoiu spunea că mai există unele facturi neplătite, dar "nesemnificative", fără să mai facă public niciodată cât a costat în total festivalul. BIHOREANUL a aflat suma finală: preţul plătit pentru festivităţi a crescut la 353.340 de lei, deci cu 34.237 de lei în plus faţă de bugetul anunţat iniţial.