Când orădenii vor urca în autobuz sau în tramvai, în loc să composteze biletul sau să ţină abonamentul la îndemână, vor scoate cardul şi îl vor apropia de dispozitivul de validare. Apoi, se vor aşeza. Căci aproape sigur vor avea loc!

Graţie unui sistem de monitorizare a numărului de călători, OTL-ul ar putea suplimenta vehiculele în orele de vârf, şi oamenii nu s-ar bate pentru un loc pe scaun. Acesta este scenariul propus de conducerea regiei, care vrea să introducă şi în Oradea sistemul de călătorie cu cartele electronice, numit E-Ticketing.

Carduri la toată lumea

14 istvan csuzi.jpgDupă ce în 2008 parcul auto al OTL a fost dotat cu sisteme GPS şi staţiile cu panouri electronice, directorul Csuzi Istvan (foto) vrea să continue modernizarea, înlocuind abonamentele şi biletele de hârtie cu carduri inteligente. Astfel, cele peste 120 de vehicule ale regiei ar fi dotate cu aparate de recunoaştere a cardurilor care funcţionează pe unde radio, numite RF-ID (Radio-Frequency Identification Data), şi permit validarea prin apropierea cartelei de dispozitiv.

Iniţial ar fi înlocuite numai abonamentele, iar biletele ar funcţiona în paralel cu cardurile, pentru ca apoi să fie eliminate şi acestea. Sistemul ar reduce costurile de tipărire a biletelor şi abonamentelor, cardurile fiind reîncărcabile şi valabile 2-3 ani.

Iar pentru că validarea va fi obligatorie şi în cazul posesorilor de abonament, regia va putea monitoriza la fix numărul de persoane care merg cu tramvaiele şi autobuzele. "Cu ajutorul softului vom avea datele corecte despre câţi pasageri avem în fiecare moment al zilei. Aşa vom putea suplimenta traseele în orele de vârf sau reduce intervalul de circulaţie a unor autobuze pe liniile necirculate. Creşte gradul de confort al călătorului", susţine directorul OTL, care spune că sistemul va stopa şi hoţia. "Comparând numărul biletelor vândute cu al celor compostate am descoperit că existau bilete falsificate. Sistemul cu carduri va elimina complet fraudele".

Primii paşi

14 aparat.jpgPentru a vedea cine utilizează traseele, noile abonamente s-ar diferenţia între ele: abonamente întregi, gratuite pentru pensionari şi studenţi, şi la jumătate de preţ pentru elevi. Odată cu noul sistem, OTL vrea să contabilizeze şi câţi din cei peste 48.000 de pensionari care primesc acasă abonamente gratuite le şi folosesc. Ei vor fi chemaţi la sediul ASCO pentru a-şi ridica noile carduri, apoi se va vedea câţi le utilizează.

Proiectul de călătorii pe bază de cartele este abia la început. "Vom face un studiu şi apoi vom întocmi caietul de sarcini. În vară vrem să facem licitaţia, iar din toamnă ar putea începe implementarea sistemului", explică directorul OTL.

Deşi Primăria a alocat 200.000 de lei pentru sistemul E-Ticketing, această sumă ar acoperi doar prima parte a lucrărilor. "Varianta simplă a unui astfel de sistem costă aproximativ 250.000 euro, dar am putea cere să îl plătim în rate sau prin redevenţă", calculează Csuzi. Regia ar putea să obţină fonduri şi prin proiectul european de colaborare transfrontalieră depus prin Zona Metropolitană, aflat în prima fază de evaluare. "Dacă proiectul va câştiga, OTL ar primi 100.000 de euro nerambursabili", spune Csuzi.

Odată ce regia va avea banii şi va începe lucrările, va fi doar o chestiune de timp până când orădenii vor avea un card în plus în portofel. Şi un mijloc de transport mai aerisit cu care să călătorească...