Din 2019, serviciul de transport judeţean va deveni serviciu de utilitate publică şi va fi atribuit printr-o procedură deschisă tuturor operatorilor din Uniunea Europeană.

Sub noile reglementări, firmele de transport vor trebui să opereze şi pe trasee pe care în mod normal nu şi le-ar fi asumat, căci ar fi nerentabile, existând şi posibilitatea alocării unor subvenţii de către Consiliul Judeţean.  

Întâlnire la Braşov

Felul în care reglementările europene (Regulamentul (CE) 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători) vor fi puse în practică în România nu a fost stabilit încă.

Tocmai de aceea, pe 27 şi 28 noiembrie, la iniţiativa Consiliului Judeţean Bihor, la Braşov a avut loc "Întâlnirea Consiliilor Judeţene privind strategia pentru asigurarea continuităţii serviciului de transport persoane la nivel judeţean".

La discuţiile iniţiate de CJ Bihor au participat specialiştii Autorităţilor de Transport din cadrul a 35 de Consilii Judeţene, reprezentanţii Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC), Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), Ministerului Transporturilor (MT), Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) şi Confederaţiei Operatorilor Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

Încă în pregătiri…

La întâlnire au fost discutate mai multe probleme cu care se confruntă autorităţile judeţene în pregătirea noilor sisteme de transport.

Potrivit unui comunicat transmis de CJ Bihor, "modalitatea de atribuire în baza legislaţiei aplicabilă achiziţiilor publice ridică o serie de probleme, în multe cazuri punând în conflict specialiştii compartimentelor de achiziţii publice cu cei ai Autorităţilor judeţene de transport".

Programele aflate acum în vigoare sunt valabile doar până pe 30 iunie 2019, însă în teritoriu nu au fost demarate procedurile administrative necesare pentru noile licitaţii, concret pentru atribuirea de trasee ca "servicii de utilitate publică" şi nu comerciale.

De ce? Nu a fost stabilit încă la nivel naţional felul în care se vor face atribuirile. "Trebuie stabilită o procedură clară prin care să se facă atribuirea corectă, iar Contractul-cadrul pentru acest tip de serviciu public trebuie ajustat la cerinţele pieţei", a precizat Vlad Gaje, şef-serviciu la Autoritatea Judeţeană de Transport.

Pentru luna ianuarie 2019 a fost stabilită o nouă întâlnire cu specialiştii din cadrul Autorităţilor Judeţene de Transport, de această data sub egida MDRAP, pentru a fi definitivat modelul de Contract-Cadru, aprobat prin ordinul preşedintelui ANRSC şi preluat de Consiliile Judeţene, urmând a fi elaborat şi un ghid orientativ astfel încât tranziţia spre noul sistem să se realizeze într-o manieră unitară şi coordonată.

Curse mai sigure

După intrarea în vigoare a reglementărilor europene, operatorii de transport cărora le vor fi atribuite contracte de serviciu public vor avea de îndeplinit o serie de obligaţii de serviciu public pe care în alte condiţii nu şi le-ar fi asumat.

Întrebat de BIHOREANUL care vor fi principalele schimbări din punct de vedere al pasagerilor, Vlad Gaje a precizat că operatorii vor renunţa mai greu la traseele obţinute, frecvenţa de circulaţie va fi mai stabilă şi ar putea fi păstrate curse considerate nerentabile, dar necesare pentru a acoperi anumite zone ale judeţului. "Se poate acorda în schimb exclusivitate pe anumite zone sau compensaţie din partea autorităţii publice, adică din partea Consiliului Judeţean, pentru operarea acelui traseu", a spus Gaje.

CJ Bihor are în plan construirea unor mini autogări în mai multe "noduri" principale ale judeţului pentru a putea coordona mai eficient sistemul de transport judeţean.

În Bihor sunt licenţiaţi 42 de operatori economici pentru asigurarea serviciului de transport persoane.