Dezvoltarea turistică a Oradiei pare a fi tot mai sus pe lista priorităţilor municipalităţii. Se depun proiecte peste proiecte, se anunţă iniţiative peste iniţiative, şi pentru majoritatea dintre ele responsabil este Dumitru Sim, şeful biroului Turism, Cultură, Regenerare Urbană din cadrul Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională a Primăriei. El explică ce presupune fiecare proiect în parte şi arată ce va oferi Oradea turiştilor săi în următorii ani...

Avem cu ce

- Care sunt atuurile municipiului Oradea din punct de vedere turistic, în raport cu alte oraşe vecine din România şi Ungaria?

- Municipiul Oradea are un avantaj competitiv ce ţine de amplasarea sa, de patrimoniu şi de resursa naturală, peisajul (dealurile şi lunca Crişului) şi resursa de apă geotermală.

- Ce credeţi că ar trebui să facă municipalitatea, dar şi orădenii, pentru a exploata acest potenţial turistic?

- Din perspectiva municipalităţii, lucrurile se mişcă mai bine de când înţelegem că avem avantaje care pot deveni produse turistice vandabile, cum sunt resursa de apă geotermală, pentru a cărei exploatare nu avem infrastructură, şi patrimoniul cultural. Depunem proiecte pentru a rezolva din probleme şi, în acelaşi timp, am început să lucrăm cu varii comunităţi, în special cu cele confesionale. Tindem ca în următorii 3-4 ani să avem un muzeu confesional pentru fiecare religie din municipiu. Cât despre orădeni, ei ar trebui să se implice mai activ în viaţa oraşului. Mai este mult de lucru cu participarea la activităţile culturale şi cultivarea mândriei de a fi orădean.

Ştranduri pentru toţi

- Primăria vrea să modernizeze ştrandurile. Cum anume?

- Sunt două aspecte: crearea Complexului Wellness Nymphea pe locul actualului Ştrand Municipal, care presupune turism de agrement bazat pe resursa de apă geotermală şi cea naturală, cu jocuri de apă, hidrobiciclete, caiac, jacuzzi, SPA. În final, vom avea un complex pe o suprafaţă extinsă, care să atragă turişti dar şi să-i recupereze pe orădenii care pleacă la Hajduszoboszlo. Un al doilea aspect ţine de reabilitarea şi refuncţionalizarea Ştrandului Ioşia, unde abordarea este total diferită. Dacă la Complexul Wellness Nymphea o să avem "bal", aici o să avem "spital". Utilizăm apa geotermală pentru sănătate. Vom avea şi o zonă de relaxare, dar nu în aşa fel încât să deranjeze.

- Cetatea e în reabilitare. Ce s-a făcut până acum şi ce urmează să mai fie făcut?

- Până acum s-a semnat contractul pentru primul proiect de reabilitare, respectiv pe cele opt corpuri, unde lucrările se află în desfăşurare. În cel de-al doilea proiect, sperăm ca în toamna anului viitor să înceapă lucrarea la celelalte patru corpuri şi introducerea infrastructurii de utilităţi în întreaga Cetate.

01 sim.jpgCase ca-n Crişana

- Primăria are un plan şi pentru Dealul Ciuperca. Ce se va realiza acolo?

- Dealul Ciuperca e un loc de panoramă, ar fi păcat să nu îl folosim. Vom depune un proiect de finanţare europeană pentru reabilitarea spaţiului verde, transformându-l într-o grădină botanică. Vom amplasa un punct de observare, cu binocluri şi lunete. Se vor păstra cele două trasee, iar cel pietonal va fi reamenajat.

- Oradea va avea "sat rustic". Ce înseamnă asta?

- Noi avem ce a pierdut turistul străin: legătura cu tradiţia. În zona de protecţie a Uzinei de Apă, în apropierea Mănăstirii Sfintei Cruci, facem un complex de şapte gospodării tradiţionale din zona Crişanei din secolul XVIII, sub formă de replici, cu acea arhitectură minunată pe bază de lemn şi piatră. Se vor putea caza acolo maxim 28 de oameni, iar interiorul va fi tradiţional.

Adunate în staţiune

- Dealul Ciuperca, Ştrandul Municipal şi Satul Rustic vor face parte din staţiunea turistică Crisius. Pe când se va concretiza şi cum va funcţiona aceasta?

- Documentaţia am depus-o anul trecut la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, aşteptăm să obţinem certificatul de staţiune turistică de interes local. Staţiunea rămâne parte a Oradiei şi nu va avea alte reguli faţă de oraş, decât din punct de vedere urbanistic, adică aici nu se va mai putea construi chiar orice, ci doar ce va fi prevăzut în Planul Urbanistic Zonal. Prioritate vor avea serviciile hoteliere şi de alimentaţie publică, dat fiind că vorbim de o zonă de interes turistic.

- Credeţi că defrişarea pieţelor Unirii şi Ferdinand şi acoperirea lor cu dale vor face zona centrală mai atractivă pentru turişti?

- Când în Piaţa Unirii păstrez 42 de arbori şi mai plantez 46, nu e defrişare. Odată finalizat proiectul de amenajare a celor două pieţe, din punct de vedere turistic, zona va fi mult mai eficientă.

- Dacă aţi fi turist străin, aţi fi tentat să vizitaţi Oradea?

- Da. Personal, îmi place vechiul, dar şi atmosfera de "oraş mic", în care aproape toată lumea se cunoaşte cu toată lumea şi unde te simţi bine-primit. Nu eşti ca într-un oraş turistic mare, înecat în valuri de oameni...