S-a terminat Campionatul European Întârziat de Fotbal, cel cu autogoluri multe şi cu mari surprize, şi încă n-am scăpat de o imagine înţepenită straşnic în memorie în timpul unui meci - o reclamă afişată pe panourile LED de la marginea terenului care spunea: "Just eat!" (Doar mănâncă!). Un mesaj publicitar al companiei olandeze Takeaway.com plin de bune intenţii şi serviabilitate (alţii gătesc mâncarea, noi ţi-o aducem, tu doar trebuie s-o mănânci, după ce o plăteşti), care mi-a provocat nişte fiori şi o urmă de zâmbet amar.

În filmul Matrix, milioane de umanoizi sunt cultivaţi în recipiente de sticlă ca nişte sarcofage hi-tech, sunt hrăniţi prin tuburi de plastic şi au creierele ocupate cu realitatea virtuală, în vreme ce prin alte tuburi li se extrage energia necesară roboţilor conduşi de inteligenţa artificială care stăpâneşte lumea. O exagerare science-fiction care seamănă cam mult cu ceea ce facem noi acum – stăm în casele noastre hi-tech, ne hrănim şi ne hidratăm din recipiente de plastic, privim la ecrane de sticlă pe care ni se proiectează o realitate tot mai virtuală, în vreme ce lumea e condusă de maşini. De maşinile de făcut bani.

Să fi ajuns deja omenirea faza în care nu i se mai cere nimic altceva decât să stea pe canapea şi să mănânce? Să nu mai gândească singură, să nu mai acţioneze, să nu se mai ridice, să nu se mai revolte, să nu mai trăiască? Nu ne interzice nimeni, dar totuşi, e atât de comod să nu mai facem toate astea! Stăm în fotoliu, ne hrănim mai degrabă poftele decât foamea, ne uităm la TV şi ne inundăm creierele cu vieţile altora, reale sau imaginate, în vreme ce fugim de propria realitate.

Consumerismul generalizat din lumea mare permite deja campaniilor de marketing să ajungă la public cu mesajele publicitare atât de mult subţiate, încât să aibă curajul să ne spună doar atât: "Just eat!". Mai demult, competiţiile sportive şi sportivii erau sponsorizaţi de sloganuri de genul "Just do it!", care îndemnau la acţiune, la mişcare, la curaj, chiar la eroism. Acum tonul pare să se fi schimbat – să stai cuminte şi să plăteşti pentru ceea ce ţi se aduce în faţa uşii este suficient.

Lumea se schimbă repede, iar pandemia a accelerat enorm aceste schimbări. Gândiţi-vă că ditamai Campionatul European de Fotbal a avut ca sponsor principal o reţea de socializare chineză întemeiată abia în 2016, cu doar 5 ani înainte de competiţie! Mâncatul la domiciliu a adus creşteri atât de spectaculoase ale veniturilor, încât o companie de food delivery îşi permite să sponsorizeze masiv o competiţie europeană. Toate acestea şi multe altele au devenit posibile doar pentru că noi stăm acasă şi mâncăm cuminţi pe canapea în timp ce ne uităm la ecrane luminoase. Iar anul 2199, anul în care se desfăşoară acţiunea din Matrix, se apropie. Cam înspăimântător!