În ultimii 20 de ani, mouse-ul a evoluat enorm, de la mouse-ul mecanic, cu bilă, la mouse-urile optice sau cele cu laser din ziua de azi. Au apărut chiar mouse-uri dedicate anumitor tipuri de activităţi specifice, precum gamingul. Însă istoria acestui accesoriu se întinde mai departe de cei 20 de ani.
Ce este, însă, mouse-ul şi cum a apărut? Mouse-ul este unul dintre cele mai importante dispozitive periferice de introdus comenzi ale computerului modern. A devenit aproape un element de hardware standard al oricărui computer. De obicei mouse-ul este un obiect mic, echipat cu una sau mai multe taste, modelat astfel încât să poată fi apucat şi mânuit uşor cu mâna. Principiul lui de funcţionare se bazează pe recunoaşterea de către computer a mişcării sale relativă la suprafaţa plană pe care este aşezat şi deplasat.
Numele său provine de la cuvântul englez "mouse", care înseamnă "şoarece". Această denumire a fost aleasă deoarece dispozitivul are forma şi mărimea unui şoarece, iar cablul de legătură cu calculatorul, iniţial orientat în partea opusă (spre utilizator), accentua această asemănare.
Mouse-ul a fost inventat de Douglas Engelbart la Stanford Research Institute în anul 1963 după un vast test de utilizabilitate. Dispozitivul a mai fost denumit în engleză şi bug (gândac), dar denumirea a dispărut în favoarea celei de mouse. A fost unul din cele câteva dispozitive de indicat dezvoltate pentru calculatorul "oN-Line System" (NLS) al lui Engelbart, care era un sistem conţinând atât hardware cât şi software. Ulterior au fost construite dispozitive bazate şi pe alte mişcări ale corpului, cum ar fi dispozitive montate pe cap sau ataşate de bărbie sau nas, dar în cele din urmă a câştigat mouse-ul, datorită simplităţii şi comodităţii sale. Procesul de construire a mouse-ului a fost destul de lung, primele idei bazându-se pe produse deja existente pe piaţă. De exemplu, bila responsabilă cu glisarea mouse-ului a fost "furată" de pe un antiperspirant.
Mouse gaming
Primul mouse era relativ voluminos şi folosea două roţi dinţate perpendiculare una faţă de alta: rotaţia fiecărei rotiţe era translatată în mişcare de-a lungul unei axe a planului. Engelbart a primit brevetul US3541541 la data de 17 noiembrie 1970, sub numele "Indicator de poziţie X-Y pentru un sistem de afişare". Pe atunci Engelbart se gândea ca utilizatorii să ţină mouse-ul cu o mână, în timp ce cu cealaltă tastau pe o tastatură având cinci taste.
Principalele tehnici de translatare a mişcării folosesc senzori mecanici, optici şi inerţiali.
Mouse gaming
Mouse-urile pentru gaming au design adaptat folosirii lor în jocurile pe computer. În general, au mult mai multe butoane şi controllere care pot fi setate şi arondate unor activităţi specifice din jocuri. Designul lor a deviat mult de la cel al unui mouse clasic, ajungând chiar să aibă design diferit în funcţie de jocul căruia îi este destinat. Mouse-urile de gaming au o senzitivitate mai mare sau una reglabilă, iar unele modele permit utilizatorilor să adauge sau să elimine anumite greutăţi obiectului în sine, pentru a-l face mai greu sau mai uşor în funcţie de necesităţi.
Tu ştiai aceste lucruri despre mouse? Ce tip foloseşti? Office, slim sau mouse de gaming?
(Advertorial)