Nu demult, Oradea era descrisă de un jurnalist din Viena ca "un oraş care se trezeşte la viaţă precum Frumoasa din Pădurea Adormită după ce a fost sărutată de Prinţ".

Frumos spus, şi în bună măsură adevărat. Revitalizarea oraşului, odată cu cele mai importante monumente ale sale, au dus la atragerea unui număr tot mai mare de turişti, majoritatea fiind impresionaţi de frumuseţile arhitecturale descoperite în oraşul Art Nouveau.

În contrast, însă, turiştii găsesc în continuare în Oradea toalete publice puţine şi insalubre, un sistem de transport în comun neprietenos cu străinii şi prea puţine panouri dedicate celor care vor să descopere uşor atracţiile oraşului.

Împrăştiaţi

Orădenii care trec în această perioadă prin centru întâlnesc negreşit câţiva turişti, că sunt ei maghiari, nemţi, francezi ori israelieni. Prin eforturi ale municipalităţii şi ale mediului privat, oraşul a început, de câţiva ani, procesul de trecere de la statutul de localitate de tranzit la cel de destinaţie turistică. Asta nu înseamnă, implicit, că este şi pregătit să-i primească aşa cum se cuvine...

Deşi oraşul are mai multe puncte de informare, niciunul dintre acestea nu-i prezintă întreaga ofertă turistică. Cel de lângă Teatrul Regina Maria, aflat în subordinea Consiliului Judeţean Bihor, promovează mai ales destinaţii din judeţ, este deschis doar până la ora 17, iar ecranul exterior "info touch" e nefuncţional. În schimb, cel din Turnul Primăriei le recomandă turiştilor în special Sinagoga Zion şi Casa Darvas-La Roche, aflate în administrarea Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Istorice.

Punctul de informare din Cetate are atât materiale despre fortăreaţa orădeană, cât şi despre alte obiective din oraş. Doar că nu tot timpul turiştii au cui cere informaţii. Sâmbăta trecută, spre exemplu, Info Point-ul era închis temporar, pe uşă fiind lipit un bileţel cu mesajul: "Revin imediat. Ghidaj". Ce ar fi înţeles un străin din asta? Mai nimic.

La plezneală, prin Oradea

Explorarea Oradiei fără un ghid autorizat - căci şi aceştia sunt puţini - poate fi o provocare pentru un turist străin. Şi asta deoarece semnalistica turistică lipseşte aproape cu desăvârşire. Excepţie fac câteva panouri cu hărţi turistice montate, în urmă cu doi ani, mai ales pe Republicii, în Centrul Civic şi la Gară. Nici acestea nu mai sunt actuale, necuprinzând, spre exemplu, obiective precum Sinagoga Zion şi Casa Darvas-La Roche, deschise între timp publicului.

Indicatoarele direcţionale spre repere importante, cum ar fi Cetatea - şi aşa ascunsă de comunişti după blocuri imense -, Ciuperca, centrul vechi sau Palatul Vulturul Negru, lipsesc, în schimb, cu desăvârşire de pe străzile oraşului.

Mihai Jurca"Am studiat variante de panouri direcţionale şi informative folosite, spre exemplu, în oraşe din Italia, pe care le vom propune spre aprobare. Ele nu vor fi montate, însă, până nu se termină lucrările din centru", spune Mihai Jurca (foto), preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (APTOR). Acesta vrea şi amplasarea unor panouri informative pe obiectivele importante din centru dar, tot din lipsa banilor, şi această investiţie va fi amânată pe anul viitor. Explicaţie, care, însă, nu-i ajută cu nimic pe turiştii lăsaţi să exploreze aproape "în orb".

Aiurea-n tramvai

Liviu AndricaUn alt minus al oraşului este lipsa unor toalete publice decente, majoritatea celor existente fiind subterane şi mizerabile. "Avem persoane care le curăţă şi le îngrijesc, dar nu care să stea constant acolo. Oricum, ele sunt vechi şi insalubre. Am avut discuţii cu domnul primar pentru înlocuirea acestora cu altele moderne, amplasate la suprafaţă", spune Liviu Andrica (foto), directorul ADP Oradea. La fel ca în cazul panourilor, totul a rămas în planul ideilor şi discuţiilor, neconcretizate prin bugetarea unor fonduri.

În zona centrală, oraşul nu stă bine nici la capitolul ţâşnitoare cu apă potabilă. "E clar că trebuie să găsim soluţii. Platoul de deasupra viitoarei parcări din strada Independenţei ar putea fi locul pentru toalete publice moderne, un info point şi o fântână publică", spune, la rândul său, Mihai Jurca.

Între timp, străinii care vor să se plimbe prin oraş au probleme şi cu transportul public, în staţiile de tramvaie şi autobuze neexistând hărţi traduse în limba maghiară ori engleză, cu atât mai puţin hărţi special concepute pentru a puncta traseele spre principalele obiective turistice. Directorul OTL, Csuzi Istvan, recunoaşte că implementarea unor astfel de proiecte ar fi o idee bună, dar deocamdată nu are un plan pentru a le pune în practică. În schimb, se amăgeşte că angajatele chioşcurilor încearcă să ofere relaţii turiştilor şi că, pe site-ul OTL, aceştia pot găsi informaţii utile traduse în limbile maghiară şi engleză.

Oraş... liniştit

Nu doar autorităţile nu sunt pe deplin pregătite pentru a primi turişti, ci şi patronii din industria HoReCa. În Oradea nu există, spre exemplu, un restaurant exclusiv cu mâncare tradiţională, iar multe localuri nici măcar n-au meniurile traduse în limba engleză.

În ce priveşte distracţia, turiştii pot merge în Pasajul Vulturul Negru, parţial închis din cauza lucrărilor, sau participa la cele câteva evenimente organizate anual din bani publici (Toamna Orădeană, Serbările Cetăţii, Festivalul de Folclor, Cinema Cetate, Caravana Florilor), niciunul de anvergură internaţională. Dacă nu se nimeresc aici pe timpul desfăşurării lor, e evident că sunt "condamnaţi" la monotonie.

Turism pe cupoane

În ciuda acestor neajunsuri, există şi iniţiative bune, menite să-i ajute pe cei care ne vizitează oraşul. APTOR a lansat săptămâna trecută o nouă ediţie a Oradea City Card (foto), un pachet avantajos care, contra sumei de 15 lei, le oferă turiştilor o hartă turistică a oraşului (în română şi engleză), un card care, în colaborare cu OTL, le oferă cumpărătorilor 48 de ore de transport public nelimitat în Oradea, precum şi spre Băile Felix şi Băile 1 Mai, şi o cărticică plină de cupoane de reduceri.

Este vorba despre 50% la vizitarea unor obiective precum Cetatea Oradea, Turnul Primăriei, Zoo, Casa Darvas - La Roche şi Sinagoga Zion, precum şi diferite avantaje în magazinele, restaurantele şi SPA-urile din oraş. Spre exemplu, 30% la Eforea Spa din DoubleTree by Hilton, 10% la Bacio Dolce, Crinul Alb, Cyrano ş.a., ori un desert gratuit la o consumaţie de 30 lei la Romanada. Pachetul poate fi cumpărat din principalele hoteluri ale oraşului şi de la chioşcurile OTL.

Oradea într-o carte

Generaţia mai tânără de turişti poate folosi aplicaţia de smartphone Oradea City App cu informaţii utile despre trasee turistice, obiective, restaurante, servicii wellness şi medicale. De asemenea, în curând vizitatorii vor putea cumpăra, cu 9 lei, de la chioşcuri şi din hoteluri, prima ediţie a Ghidului Turistic al Oradiei, care în aproape 100 de pagini cuprinde informaţii, descrieri şi fotografii despre aproape toată oferta de obiective şi servicii a oraşului, plus recomandări pentru ieşiri în judeţ, în destinaţii precum Parcul Natural Apuseni ori peşterile Farcu, Meziad şi Urşilor.

Pentru anul viitor, municipalitatea şi-a propus chiar să îşi creeze un brand turistic unitar, însoţit de o strategie coerentă de promovare a Oradiei în ţară şi străinătate. Ar fi totuşi indicat ca, înainte de a trece la "reglajul fin", să mai lucreze la rezolvarea problemelor din stradă. Nu de alta, dar pe-acolo trec turiştii...


DESTINAŢIA ORADEA
Procente în creştere

Creşterea numărului de turişti care ajung în Oradea este confirmată de statistici, cele mai recente fiind aferente lunii mai. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, numărul vizitatorilor sosiţi în oraşul de pe Crişul Repede a crescut cu 30%, de la 13.249 la 17.164. Cifrele demonstrează şi că vizitatorii au ales sejururi mai lungi, numărul de înnoptări crescând cu nu mai puţin de 71%, de la aproape 23.000, în mai 2015, la circa 40.000, în 2016. "Cel mai probabil pe lunile de vară numărul acestora va fi mai mare. Din discuţiile noastre cu principalii hotelieri, acestea sunt aproape pline", spune Mihai Jurca, preşedintele APTOR.