Pentru "eficientizare", Consiliul Local a desfiinţat la 1 aprilie Casa de Cultură a Municipiului Oradea. Directorul Flavius Bunoiu şi-a pierdut jobul, iar ceilalţi patru angajaţi şi-au găsit locul într-o nouă direcţie a Primăriei care se va ocupa de evenimentele oraşului. Prima măsură a fost stabilirea unui program al acestora. Dar fără vreo consultare publică...

15 Mircea Oaie.jpgDe început

La două luni după desfiinţarea Casei de Cultură şi preluarea activităţii acesteia de noua Direcţie Monitorizare Cheltuieli de Funcţionare şi Organizare Evenimente din Primărie, condusă de Mircea Oaie (foto), joia trecută consilierii locali au aprobat prin vot calendarul manifestărilor şi evenimentelor de interes public pentru anul 2013. Documentul e primul care stabileşte clar manifestările culturale, artistice, istorice, sportive şi sociale pe care le organizează municipalitatea.

Pentru a nu repeta greşelile fostului director, care decidea singur şi într-un mod netransparent cine cântă, cine impresariază şi cine asigură scenotehnica din banii oraşului, Mircea Oaie a propus înfiinţarea unei comisii care să stabilească detaliile fiecărei manifestări şi care să se întrunească lunar.

Cine decide?

Deşi înainte de desfiinţarea CCM, Daniel Vulcu, manager al Teatrului Regina Maria şi totodată consilier local, declara că evenimentele oraşului ar putea fi pregătite de o comisie formată din oameni de cultură, realitatea arată altfel. Decizia va aparţine unei comisii cu 9 membri, dintre care 6 reprezentanţi ai Primăriei (viceprimarul Ovidiu Mureşan, preşedinte, şeful Direcţiei Economice, Eduard Florea, directorul Administraţiei Imobiliare, Cristian Beltechi, şeful Direcţiei Organizare Evenimente, Mircea Oaie, consiliera primarului, Anca Sas, fostul administrator al CCM, Adelina Turean) şi trei consilieri locali aleşi săptămâna trecută (Daniel Vulcu - USL, Iulius Delorean - UDMR şi Adelina Coste - PDL).

"Pe parcursul anului organizăm evenimente de diferite tipuri, nu doar culturale. Directorul AIO răspunde de domeniul public, iar asta ne ajută să ştim unde şi în ce condiţii organizăm o manifestare, iar Direcţia Economică ne va ajuta pe partea financiară", explică Oaie. Totuşi, în afara lui Vulcu, ceilalţi membri nu prea au legătură cu organizarea de evenimente. "Ne vom consulta şi cu directorii instituţiilor de cultură, însă până la urmă noi trebuie să decidem ce se întâmplă cu banii de la bugetul local", răspunde funcţionarul.

Petreceri de toamnă

În total, calendarul pe acest an cuprinde 23 de evenimente la care municipalitatea va fi organizator ori co-organizator, plus alte 7 la care va fi partener (fără să acorde aşadar finanţare), precum şi o lungă serie de comemorări la statuile unor personalităţi.

Clasicele petreceri se vor ţine şi în acest an: Serbările Cetăţii se vor desfăşura în iulie sau la începutul lui septembrie, Caravana Florilor pe 21 august, iar Toamna Orădeană între 14 septembrie şi 6 octombrie, urmând să includă Festivalul de Teatru Scurt organizat de Teatrul Regina Maria. Chiar dacă deocamdată nu e bătut în cuie, în programul TO ar putea fi cuprinse Festivalul Vinului, Târgul Pălincarilor şi, ca noutate, chiar Ziua Recoltei, ca pe vremuri.

În plus faţă de programele concepute de CCM, noul calendar prevede şi organizarea unui Festival al Berii, precum şi participarea în calitate de co-organizator la festivaluri precum Zilele Muzeului, Mândru-i cântecu-n Bihor şi concursurile naţionale Floare de Lotus şi Suflet de stea. "Am inventariat toate manifestările din oraş şi le-am ales pe cele cu tradiţie şi cu impact la public. Membrii comisiei vor decide în ce măsură vom putea contribui financiar la organizarea lor", spune Mircea Oaie.

Tot atâţia bani

Directorul recunoaşte că programul propus de colegii săi este perfectibil. "Suntem într-o perioadă de tranziţie, când activităţile sunt preluate de la o instituţie la alta. Pentru anul viitor vom organiza consultări şi dezbateri publice pentru stabilirea calendarului". Dacă deja s-a stabilit că artiştii invitaţi la evenimentele oraşului vor fi aleşi în urma unor cereri de oferte, comisia va decide în perioada următoare şi dacă va externaliza sau nu, pe perioada unui an, serviciile de asigurare a scenotehnicii prin licitaţie publică.

Pentru anul în curs, Consiliul Local a alocat Direcţiei Evenimente un buget de 800.000 lei, aproape egal cu cel al CCM pe anul 2012, care a fost de 797.300 lei. "Evenimentele în care ne implicăm vor fi mai multe anul acesta", explică şi, în acelaşi timp, promite directorul. Rămâne de văzut dacă vor fi şi mai bune...