Anul 2019 nu s-a încheiat încă, dar pe şoselele din Bihor s-au petrecut deja cu peste sută de accidente mai mult decât anul trecut.

Accidente mai multe şi mai grave

Potrivit unui bilanţ prezentat miercuri, într-o conferinţă de presă, de inspectorul-şef al ISU Crişana, colonelul Sorin Caba, şi de coordonatorul SMURD Bihor, dr. Hadrian Borcea, în acest an, echipajele medicale de urgenţă au intervenit la 933 de accidente, în 94 din acestea fiind necesară şi descarcerarea victimelor. În total, echipajele SMURD au asistat 1.255 de victime, din care 1.102 adulţi şi 153 de copii.

Prin comparaţie, în anul 2018, în primele trei trimestre, SMURD Bihor a intervenit la 656 de accidente rutiere.

„Numărul anual de accidente creşte, este clar un trend crescător. Din păcate, accidentele complexe cu multe victime, cu mulţi decedaţi, este tot mai mare. Au fost multe situaţii dramatice, cu familii întregi, cum a fost accidentul de la Sudrigiu (foto). Şi impactul dintre autovehicule este tot mai devastator. Cu toate că maşinile sunt tot mai performante, nu prea mai sunt hârburi pe drumuri, avem maşini cu siguranţă mai mare, dar avem un număr tot mai mare de victime. Asta înseamnă că modul în care se circulă este impropriu”, a declarat dr. Hadrian Borcea.

Accident Sudrigiu

Pentru protejarea victimelor

În multe din situaţii, medicii SMURD sunt obligaţi să intervină chiar pe caldarâm, acordând primul ajutor sau resuscitând victime pe şosea, lângă locul impactului. Cel mai adesea, salvatorii sunt înconjuraţi de cetăţeni curioşi, care încep să filmeze sau să pozeze intervenţia, iar imaginile ajung ulterior pe reţelele de socializare.

Ca intimitatea şi identitatea victimelor să fie protejată, echipajele SMURD vor folosi nişte panouri anume cumpărate acum de ISU Crişana. „Nu vrem să ascundem ce facem, dar problema e că au început să apară pe Facebook sau alte reţele social-media postări de la accidente. La noi încă nu s-a întâmplat, dar în alte părţi da, ca familiile să afle din social-media de un membru implicat într-un accident”, a declarat dr. Borcea.

Colonelul Sorin Caba a menţionat că a văzut astfel de panouri folosite de salvatori din străinătate, dar nu şi în România. „Este un paravan din pânză, uşor, care e adus la locul intervenţiei de echipaj şi e montat de pompieri. Nu împietează desfăşurarea misiunii echipajelor de intervenţie”, a declarat şeful ISU Crişana.

Pompierii au făcut şi o demonstraţie în faţa jurnaliştilor, arătând că paravanul cu pricina, lung de 7 metri, se montează în mai puţin de un minut şi este uşor de aşezat în jurul echipajului medical, care acordă prim-ajutor.

Un panou a costat 400 de euro, iar ISU Crişana a cumpărat, de la un producător din Germania, trei astfel de echipamente.

Nu mişcaţi victimele!

Pe de altă parte, în aceeaşi conferinţă de presă, dr. Hadrian Borcea a făcut un apel către bihorenii care sunt martori ai accidentelor rutiere: să nu mai intervină pentru salvarea victimelor şi să ofere cât mai multe detalii, atunci când sună la numărul unic de urgenţă 112.

„Problema cu acţiunile bine intenţionate ale bihorenilor care sunt martori ai accidentelor rutiere este că modul în care se întâmplă această salvare deseori agravează leziunile vicitmelor. Exemplul poate cel mai clar este ultimul accident de pe strada Borşului, când trecătorii au încercat să-l extragă pe unul dintre pasageri, dar picioarele erau prinse sub bord, aşa că a existat astfel o semi-extragere. Când au ajuns echipajele de intervenţie, bărbatul atârna în afara autovehiculului”, a declarat dr. Borcea.

Acesta a insistat ca martorii accidentelor să lase victimele în poziţia în care acestea au rămas, după impact, pentru că multe din ele pot avea leziuni neobservabile. Fireşte, martorii trebuie să mişte victimele doar dacă există un pericol iminent de explozie sau incendiu, ceea ce, a precizat Borcea, se întâmplă des în filme, dar foarte rar în realitate.

Detaliile contează

Totodată, cei care apelează numărul unic de urgenţă trebuie să ştie că, în timp ce ei discută cu dispecerii, echipajele de salvare pornesc pe drum, spre locul indicat.

Adesea, apelanţii nu oferă detalii şi închid telefonul rapid, crezând că astfel va exista o mobilizare mai rapidă. În realitate, îngreunează intervenţia, deoarece dispecerii trebuie să îi resune, ca să afle ce fel de salvatori să trimită.

„E foarte important ca apelantul să înţeleagă că faptul că rămâne cu el în conversaţie nu înseamnă că nu s-a trimis echipaj”, a precizat şeful SMURD Bihor. Oferirea detaliilor despre producerea accidentului este foarte importantă, tocmai pentru că determină mobilizarea echipajelor potrivite pentru salvarea persoanelor implicate. „Contează numărul maşinilor implicate, dar şi tipul lor. Nu e totuna dacă e un impact între maşini sau cu o cisternă”, a menţionat Borcea.