Primarul Ilie Bolojan a avut, luni, o ieşire publică dură la adresa conducerii Consiliului Judeţean şi a Aeroportului Oradea, făcându-le responsabile de dispariţia zborurilor externe şi acuzându-le de nepricepere în domeniu, ba chiar de "prostie".

Edilul Oradiei a cerut, din nou, cooptarea unor specialişti, precum şi implicarea municipalităţii în gestionarea aeroportului orădean.

Fără zboruri externe în 2019

Primarul Ilie Bolojan a spus că, prin anularea zborurilor externe Tarom, bihorenii au fost, practic, anunţaţi că "în acest an nu vom mai avea curse externe de pe Aeroport pentru că e nevoie de cel puţin şase luni ca să pregăteşti şi să deschis o cursă nouă". De asemenea, el a amintit şi de reducerea numărului de zboruri Blue Air spre şi dinspre Bucureşti.

Bolojan a precizat că, în 2018, chiar şi în condiţiile în care Ryanair a renunţat la unele rute chiar şi din vară, pe Aeroportul Oradea s-au înregistrat 220.000 de pasageri, semn că potenţialul aeroportului ar fi – cu mai multe zboruri – de 350.000 de pasageri.

Doar că, în ianuarie 2019, numărul pasagerilor a scăzut la 5.000, de la peste 20.000 în aceeaşi lună a anului 2018. "Dacă am face o simulare pentru anul 2019 am ajunge undeva la 60-70.000 pasageri, o scădere cu două treimi".

Rămaşi în urmă

Bolojan a arătat că lipsa zborurilor afectează atât bihorenii cât şi dezvoltarea Oradiei şi a judeţului. "Dacă nu eşti conectat, rămâi în urmă", a spus Ilie Bolojan, subliniind că lipsa unui aeroport cu deschidere afectează inclusiv salariile din Bihor.

"Efectul e cel din 2004 când în municipiul Oradea nu se dezvoltau parcuri industriale. Dacă Oradea ar fi avut parcul de pe Şoseaua Borşului cu cinci ani înainte, altfel ar fi fost astăzi nivelul de salarizare şi nivelul de complexitate tehnologică", a adăugat edilul.

El a precizat că, automat, interesul investitorilor scade faţă de un oraş care nu este conectat aerian, la fel şi cel al studenţilor străini. Edilul a atras atenţia că, potrivit unor studii, acest lucru afectează industriile conexe, cum ar fi hotelurile, restaurantele, cafenelele chiar şi serviciile de taximetrie. De asemenea, asta înseamnă că bihorenii sunt puşi din nou pe drumuri spre Cluj, Debreţin, Timişoara.

Habarnişti la conducere

Primarul Oradiei a criticat conducerea Consiliului Judeţean Bihor, instituţie în subordinea căreia funcţionează Aeroportul Internaţional Oradea. Bolojan a spus că şefii CJ se înghesuie să anunţe curse, dar când e vorba de închiderea lor "îl lasă pe Acarul Păun de la Aeroport să facă acest lucru".

Apoi, edilul a trecut la a enumera câteva "probleme majore", pentru care a propus şi posibile rezolvări.

"O problemă este că Aeroportul este condus de oameni care nu au nicio abilitate în acest domeniu. Cred că dacă de la şedinţele Consiliului de Administraţie pleacă directorul (n.r. – Gheorghe Paşc) şi cu adjunctul (n.r. – Dan Traian Bălăcel), care, datorită faptului că lucrează de ani de zile, cam ştiu despre ce este vorba cât de cât, gândiţi-vă că oamenii aceştia ar lua nişte decizii care nu au nicio legătură cu realitatea", a spus Bolojan.

Acesta a enumerat calificările membrilor Consiliului de Administraţie: "zone de jurnalism, contabili Palatul Copiilor, topograf, consilier juridic la o firmă de la Aleşd, agent de asigurări, angajat la Îmbunătăţiri funciare şi un reprezentant al Ministerului de Finanţe, un economist".

"E bătaie de joc"

"Dacă la ADI Ecolect, unde este o zonă monopolitstă, te poţi duce cu oameni care n-au mai lucrat în domeniu, într-o zonă cu concurenţă foarte dură, căci Aeroportul e ca o companie concurentă pe pieţe globale, nu poţi să pui nişte oameni care nu au habar de domeniul acela".

Bolojan a arătat că 3 oameni din CA-ul Aeroportului sunt oamenii UDMR, unul al PSD şi doi ai ALDE, aşadar a conchis că UDMR a "înfiat" aeroportul. "În unele locuri merge şi cu lipitorii de afişe, dar într-un domeniu din acesta a pune oamenii politic acolo e moarte sigură", a spus primarul.

El a mai subliniat că, pentru "performanţele" lor din 2018, membrii CA-ului şi-au aprobat bonusuri în valoare totală de 132.000 lei. "Nu ştiu care au fost indicatorii de peformanţă, dar să dai indemnizaţii de câte 4.000 de euro e o bătaie de joc vizavi de ceea ce e întâmplă în realitate", a comentat Bolojan.

Stilul "gură spartă"

În schimb, edilul a propus ca în CA-ul Aeroportului să fie un reprezentant al marilor investitori din Oradea, ai celor mai importanţi hotelieri, precum şi un reprezentant al Primăriei Oradea. Întrebat despre cine ar fi vorba, Bolojan n-a dat nume, ci a spus doar "un specialist".

O altă problemă semnalată de edil este "lipsa de preocupare serioasă a conducerii Consiliului Judeţean pentru operarea şi dezvoltarea Aeroportului", care s-a concentrat, a acuzat Bolojan, doar pe acţiuni de imagine.

Totodată, primarul Oradiei spune că sunt companii aeriene care nu mai discută cu reprezentanţii CJ Bihor din cauza "stilului de gură spartă" a şefilor instituţiei, care au divulgat discuţii cu operatori înainte ca acestea să fie finale, astfel de informaţii putând să dăuneze pe o piaţă competitivă. "E o chestiune de profesionalism şi de discreţie".

Bani pentru zboruri

În conferinţa de presă, Ilie Bolojan a subliniat din nou că este nevoie de susţinerea financiară a unor curse "strategice" până acestea devin profitabile, dat fiind că Aeroportul Oradea "nu are istoric".

"Cum industria aeronautivă nu are o piaţă generoasă, atunci într-o formă sau alta autorităţile locale trebuie să susţină financiar o parte din aceste pierderi, o formă de susţinere care este legală şi care trebuie făcută", a spus Bolojan.

Întrebat ulterior cum ar fi posibilă această susţinere, dat fiind că normele Comisiei Europene interzic concurenţa neloială, primarul a răspuns lapidar: "Comisia Europeană nu interzice o formă de colaborare acceptată legal conform legilor în vigoare".

De asemenea, a declarat edilul, serviciile tarifare pe Aeroportul Oradea ar putea fi îmbunătăţite, prin scăderea lor. "Pentru aterizare se plăteşte 3,5 euro pe tonă la un avion. O aeronavă cu care zboară spre exemplu Ryanair are 86 de tone. Poate că preţurile ar putea, fi totuşi, mai mici", a spus Bolojan, care a adăugat că ele ar putea fi scăzute prin mărirea subvenţiei acordate de CJ Bihor şi, în cazul unui acord, de Primăria Oradea.

Apel către Pásztor

Ilie Bolojan a condamnat şi "respingerea colaborării cu Primăria Oradea" pentru dezvoltarea Aeroportului, deoarece n-ar vrea ca liderii Primăriei să-şi facă imagine de pe urma acestuia.

"Fac un apel public conducerii Consiliului Judeţean, în special domnului Pásztor, căci în negocieri aeroportul a fost înfiat şi e în curtea UDMR, (…) să ne punem la masă să vedem ce putem face. Să ia măsuri pentru a schimba Consiliul de Administraţie", a declarat Ilie Bolojan.

Acesta a spus referitor la Pásztor că dacă nu-l interesează toată populaţia judeţului, ar trebui să ştie că şi etnicii maghiari "sunt interesaţi ce salariu primesc la firmele din Parcul Industrial", salarii care ar putea creşte în cazul în care Oradea e conectată aerian.

"Ar fi păcat că numai din prostie să ratăm nişte lucruri pe care le putem face", a mai precizat edilul.

Citeşte şi:

Anunț ȘOC: Aeroportul Oradea nu mai are nicio cursă externă. TAROM a anulat zborurile spre Barcelona şi Milano!