Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului a analizat 79 de produse care sunt vândute în toată Europa, constatând diferenţe între produsul vândut în vestul Europei şi cel vândut pe piaţa românească în 18 cazuri.

Un studiu realizat de ANPC arată că 22,78% din totalul produselor verificate prezintă diferenţe în România faţă de versiunea comercializată în vestul Europei, potrivit lui Paul Anghel, director general al autorităţii, scrie site-ul Stirileprotv.ro.

"Am verificat în funcţie de etichetele care ne-au fost prezentate într-un studiu european. Acolo au fost analizate 128 de produse. Din aceste 128 de produse au fost găsite în România produse identice de acelaşi producător, dar unele dintre ele cu cantităţi diferite, diferenţe privind compoziţia, cu absenţa unor ingrediente, sau cu prezenţa altor ingrediente, diferenţe privind proporţiile anumitor ingrediente sau diferenţe privind parametri rezultaţi din declaraţiile nutriţionale. Au fost găsite 79 de produse, s-au constatat diferenţe la un număr de 18, reprezentând 22,78% din totalul produselor verificate", a declrat marți Paul Anghel, citat de sursa citată.

Printre produsele la care s-au identificat diferenţe, Anghel a menţionat gamele Knorr, Fanta, Milka, Kinder şi Freeway, oferind mi mai multe exemple.

În cazul sucului Fanta, de pildă, în România, conţinutul de suc de portocale este de 5%, iar în Spania de 8%, Franţa 10% şi în Italia de 12%. Sucul Freeway conţine 3% suc de portocale în România, dar în Spania ajunge la 8% şi în Franţa la 10%, iar în Italia la 20%. 

La ciocolata Milka s-a descoperit o cantitate de alune de 17% în România, pe când în Franţa este de 22%.

În cazul cuburilor Knorr, în ţară, extractul din carne de pui conţinut într-un cub este în proporţie de 0,1 la sută pe când în Franţa, Danemarca sau Cipru carnea de pui este în proporţie de 1 la sută, adică de 10 ori mai multă. 

Comisarii ANPC au analizat şi iaurtul Danone Activia Nature. Produsul din România are un conţinut de proteine de 3,5 la sută, iar în alte ţări ajunge şi la 5 la sută, iar conţinutul de calciu (exprimat în procent din Valoarea Nutriţională de Referinţă) este 121 la sută în ţara noastră, în Polonia de 148 la sută, iar în Finlanda – 168 la sută.

Conţinutul de lapte din prăjitura Kinder este în ţara noastră de 21 la sută, pe când în Danemarca, Finlanda, Franţa ajunge la 24 la sută. De asemenea, conţinutul de proteine la aceeaşi prăjitură este în România şi în Bulgaria de 5,3 la sută, iar în Danemarca, Finlanda, Franţa – 7 la sută, mai scrie site-ul de știri. 

Studii comparative efectuate în mai multe state din Europa Centrală şi de Est au identificat diferenţe de calitate între produsele comercializate pe pieţele locale şi cele vândute sub acelaşi brand în supermarketurile din vest încă de acum şase ani, dar discuţiile legate de această temă s-au intensificat în ultimii doi ani, reacţionând inclusiv Comisia Europeană.

Executivul UE a venit anul trecut cu o metodă comună de testare, după ce inclusiv preşedintele Comisiei, Jean Claude Juncker, a criticat practica dublului standard. Testarea s-a finalizat în iunie, oamenii de ştiinţă găsind diferenţe mari între mai multe produse vândute în Estul Europei faţă de produsele similare de pe piaţa occidentală.

La momentul demarării studiului, însă, ANPC a decis să nu participe la testări, pe motiv că România se afla în mandatul de preşedinţie a Consiliului Uniunii Europene.