​Ungaria a lansat licitaţia pentru electrificarea şi reabilitarea a 55 kilometri din linia de cale ferată ce leagă Oradea de Budapesta.

Potrivit Hotnews.ro, între Budapesta şi Oradea sunt 247 km, iar ungurii vor electrifica şi moderniza 55 km, între Püspökladány şi Biharkeresztes (localitate situată la 13 km de Episcopia Bihor).

Companiile care vor să participe la licitaţie trebuie să depună documentele până în 15 octombrie. Proiectul este finanţat din fonduri europene.

La finalul proiectului, linia va permite trenurilor să circule cu viteze de până la 160 km/h. În prezent, porțiunea respectivă este parcursă între 52 și 62 de minute, mai scrie sursa citată.

Cel mai rapid tren care parcurge traseul Oradea - Budapesta face 4 ore şi 45 de minute. Cea mai rapidă porţiune este Budapesta - Szolnok, unde cei 100 km sunt parcurşi de trenurile IC în 74 de minute.

Ungaria a modernizat mult reţeaua feroviară în ultimii ani, existând porţiuni importante cu viteze de peste 100 km/h.

Pe de altă parte, în România, electrificarea liniei dintre Cluj şi Oradea este în discuţii de ani buni. În 2016, CFR anunța că a finalizat procedura de licitaţie pentru reactualizarea studiului de fezabilitate în vederea electrificării şi reabilitării liniei de cale ferată Cluj - Oradea - Episcopia Bihor.

Principalele argumente pentru modernizare erau că s-ar asigura circulaţia trenurilor pe linie electrificată cu până la 120 km/oră, iar investiţia va contribui la preluarea parţială a traficului dinspre şi spre vestul Europei, precum şi realizarea conexiunii cu tronsoanele Coridorului IV Pan-european de pe teritoriul țării.

Demersuri concrete s-au făcut, însă, prea puţine. Pentru acest an, bugetul propus de Ministerul Transporturilor în vederea proiectului de electrificare a liniei de cale ferată între Cluj și Episcopia Bihor era unul infim şi anume 684.000 de lei.