Puţine subiecte sunt atât de des abordate în psihologie precum este memoria. Împreună cu fenomenul uitării, memoria este nu doar un subiect uşor de cercetat, dar şi unul dintre primele care au atras atenţia precursorilor psihologilor de astăzi. În acest articol vom vorbi despre cinci lucruri fascinante care au legătură cu memoria.

1. Despre Google am auzit cu toţii. Este faimosul motor de căutare care - întâmplător - a dat numele şi "efectului Google", adică la predispoziţia oamenilor de a uita uşor lucrurile despre care ştiu că sunt accesibile online. I se mai spune şi "amnezie digitală" şi presupune faptul că oamenii tind să nu se chinuie să stocheze în memorie informaţiile despre care ştiu că pot fi găsite cu ajutorul motoarelor de căutare.

2. Efectul Zeigarnik postulează că oamenii îşi amintesc mai bine de sarcinile neîncheiate decât de cele finalizate. O psihologă de origine rusă pe nume Bluma Zeigarnik a observat într-un restaurant chelnerii şi a realizat că aceştia ştiau să revină la acele mese ale căror clienţi nu-şi finalizaseră comanda, dar le ignorau pe cele a căror comandă fusese finalizată. Efectul Zeigarnik spune că oamenii au o dorinţă internă de a nu lăsa lucrurile deschise, neîncheiate şi că o sarcină neîncheiată provoacă un oarecare disconfort intern ce stăruie mai bine în memorie. Obiectivele nefinalizate rămân pentru mai multă vreme în memoria noastră decât cele finalizate cu succes.

3. Un alt lucru fascinant despre memorie este faptul că oamenii au tendinţa de a acorda o mai mare importanţă propriilor realizări decât realizărilor celorlalţi. Prin urmare, propriile realizări vor stărui mai bine în memorie. Acest fenomen poartă numele de "biasare egocentrică" şi are loc din cauza faptului că dorim să fim mai competenţi decât suntem în realitate pentru a ne păstra stima de sine. Spre exemplu, ne vom aminti mult mai uşor de un peşte mare prins în urmă cu câţiva ani decât de detaliile revelionului de acum câteva luni.

4. Efectul von Restorff spune că oamenii îşi amintesc mai uşor de elementele atipice. Dintr-un şir de caractere alfanumerice populat în mare parte de cifre ne vom aminti mai uşor de litere. Din secvenţa 43925948B759 ne va sări în ochi şi stărui mai mult în memorie litera "B" decât cifrele care o împresoară. La fel, dacă pe o listă de cumpărături notăm cu pix albastru o serie de produse şi cu pix roşu un alt produs, ultimul ni-l vom aminti cu mai mare uşurinţă. Efectul von Restorff explică de ce oamenii uită greu comportamentul inadecvat sau bizareriile din societate în raport cu ceea ce este considerat a fi "normal" sau acceptabil din punct de vedere social.

5. Efectul "iluziei adevărului" spune că oamenii vor fi mai uşor de acord cu afirmaţii pe care le-au mai auzit înainte. Cu alte cuvinte, dacă în trecut cineva a declarat că are o maşină verde iar noi uităm de acest lucru, peste ani de zile, chiar dacă nu vom fi siguri 100% de asta, vom cădea de acord că respectivul are mai degrabă o maşină verde decât una roşie. Memoria ţine ascunse unele informaţii dar le scoate la iveală uneori fără ca noi să fim conştienţi de asta. Cu cât un lucru ne este mai familiar, cu atât vom avea tendinţa să cădem de acord cu el.