În ultima perioadă se discută tot mai intens despre calitatea aerului pe care îl respirăm, poluat în special cu noxe eliberate de maşini.

Din zecile de mii de autoturisme care circulă zilnic pe străzile Oradiei, doar câteva sunt nepoluante, electrice. Totuşi, în oraş a crescut simţitor numărul de staţii de încărcare pentru ele. Poate - poate aşa vor apărea şi mai mulţi clienţi...

Ce preferă bihorenii

Potrivit datelor Registrului Auto Român, la sfârşitul anului 2019 în Bihor erau înmatriculate 30 de autoturisme electrice, 5 autoutilitare şi 6 cvadricicluri electrice, vehicule de mici dimensiuni.

Dintre maşinile nepoluante, cele mai multe sunt marca Renault Zoe, 8 la număr, alte 6 sunt Smart şi tot atâtea Nissan Leaf. Patru bihoreni conduc maşini marca Tesla (trei modelul S şi unul modelul 3) şi tot atâţia deţin BMW-uri electrice i3. În Bihor mai rulează un Citroen C-Zero şi un Volkswagen E-Golf. 

Cele 5 autoutilitare electrice sunt toate marca Renault Kangoo Expres, iar bihorenii mai au 3 cvadricicluri Renault Twizy, respectiv câte unul din mărcile Aixam, Mega şi Tazzari City. Două Twizy şi un Kangoo au fost cumpărate de operatorul licenţiat de salubritate al Oradiei, RER Vest, care le foloseşte pentru activităţile de salubrizare stradală şi întreţinerea spaţiilor verzi din oraş. 

Curent de la Primărie

Numărul mic al vehiculelor electrice în Bihor este cauzat, în principal, de preţurile mari ale acestor maşini. De pildă, un Renault Zoe, despre care producătorul spune că are o autonomie de până la 395 km, costă minimum 30.350 euro, un BMW i3 (cu o autonomie declarată de 260 km) cel puţin 37.080 euro, iar o Tesla S porneşte de la 72.600 euro! 

În plus, potenţialii clienţi sunt descurajaţi de faptul că în România nu prea sunt staţii pentru alimentarea acestor vehicule. 

Tocmai de aceea, în urmă cu doi ani, Primăria a decis să amenajeze în oraş 16 staţii de încărcare electrică rapidă. Finanţate cu fonduri UE, ele se vor găsi în zone aglomerate din oraş, mai precis la Primărie, la Gară, la Arena Antonio Alexe, la Universitate, la viitoarea sală polivalentă, în Parcul Industrial II, la mall-ul Oradea Plaza, la Aquapark-ul Nymphaea (două staţii), în Parcul Traian, lângă Parcul Salca, şi pe străzile Tudor Vladimirescu, Bulevardul Dacia, Dunării, A. D. Xenopol şi Nufărului. 

Licitaţia de 2,9 milioane lei a suscitat interesul a 9 firme. "Acum evaluăm ofertele şi într-un timp destul de scurt vom anunţa câştigătorul. În funcţie de eventualele contestaţii, staţiile vor fi realizate până la sfârşitul anului", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto). 

Staţii da, autobuze nu 

Staţiile Primăriei vor dubla numărul acestor facilităţi deja existente în oraş. Marile magazine şi centre comerciale, precum Lidl, Kaufland, Penny şi ERA Park, dar şi unele hoteluri (de exemplu Double Tree by Hilton) şi-au făcut deja puncte de încărcare a vehiculelor electrice pentru a fi pe placul clienţilor.

Primăria a obligat şi societăţile din subordine să facă la fel. În curtea Companiei de Apă Oradea există o staţie, chiar dacă societatea nu are niciun vehicul electric. "Zilnic avem cel puţin o maşină care vine să se încarce", spune directorul comercial Ovidiu Mureşan. Orădenii profită, mai ales că deocamdată CAO nu percepe niciun leu în schimb. 

ADP Oradea deţine şi ea o staţie electrică la Cimitirul Municipal, unde de altfel are trei mini-vehicule electrice pentru transportul sicrielor, şi urmează să mai amplaseze una la Aquapark. 

De asemenea, OTL va inaugura săptămâna aceasta o staţie proprie, la sediul din strada Atelierelor, unde îşi va putea încărca maşina oricine, dar contra cost. "Urmează să stabilim tariful", spune directorul tehnic Adrian Revnic (foto). Nici societatea de transport nu are, încă, vehicule electrice şi, spune Revnic, nici nu va avea prea curând. "Autobuzele electrice nu sunt viabile în prezent. Autonomia lor este de 90 km, dar trebuie să se retragă la 60-70 km", zice directorul. În plus, un astfel de autobuz costă cel puţin 200.000 euro, iar durata de viaţă a acumulatoarelor este de maximum 8 ani. În schimb, OTL va primi autobuzul hibrid cumpărat de la Mercedes care va rula din luna mai pe străzile oraşului.

Rămâne de văzut dacă strategia Primăriei, de a crea infrastructura necesară vehiculelor electrice, îi va convinge pe orădeni să facă asemenea achiziţii...