Zilnic, cel puţin 1.500 de orădeni calcă pragul Primăriei. Până de curând, aceştia mişunau de acolo-colo, fiind nevoiţi să bată la mai multe birouri pentru a rezolva o singură problemă. Alţii voiau doar să vândă zorzoane funcţionarelor.

Însă fiindcă instituţia are acum un centru de relaţii cu publicul, iar toate ghişeele care îi deservesc pe cetăţeni au fost mutate la parter, în curând restul uşilor vor fi închise.

Acces limitat

01 Mircea Oaie.jpgOrădenii vor avea acces restricţionat în Primărie. "În fiecare zi la noi intră între 1.500 şi 1.700 de oameni, dar între ei sunt şi unii care nu au nicio problemă de rezolvat. De exemplu, vin comercianţi ambulanţi, intră prin birouri încercând să-şi vândă marfa, sau alţii care pur şi simplu vor diverse informaţii pe care le-ar putea obţine la ghişee", explică Mircea Oaie, şeful Serviciului Administrativ al Primăriei.

La luarea deciziei de restrângere a accesului publicului a contribuit însă şi faptul că, uneori, din birouri dispar lucrurile angajaţilor, dar şi revolta primarului care recent a găsit un boschetar bărbierindu-se într-una din toaletele clădirii. În plus, reprezentanţii municipalităţii cred că aşa nu se va mai putea vorbi despre "atenţii" oferite funcţionarilor.

Relaţii la parter

Pentru a scurta timpul în care un orădean îşi poate plăti o taxă sau înregistra acte, primarul Ilie Bolojan a decis să construiască o "piramidă" care să adăpostească toate serviciile care relaţionează cu publicul. "Ideea a fost ca într-un singur loc orădenii să-şi rezolve problemele în 5-6 minute", spune Oaie. Piramida inaugurată pe 1 iulie are 27 de ghişee, iar restul serviciilor care ţin de public au fost mutate în alte încăperi de la parter. "Celelalte birouri au fost transferate la camerele 1-16, pe partea dinspre strada Primăriei. Acum sunt toate într-un singur loc, practic oamenii nu mai au de ce să urce la etaje", susţine responsabilul cu administraţia instituţiei. Singurul serviciu care e separat de celelalte rămâne Autoritatea Tutelară. "Acesta se ocupă de situaţii delicate, pentru că la mijloc poate fi, de exemplu, un divorţ urmat de litigiul pentru păstrarea copilului la unul sau la celălalt dintre părinţi. În aceste cazuri, întâlnirile trebuie să fie confidenţiale şi sunt programate", mai precizează Oaie.

Cu poştă şi CEC

Aşadar, fie că au de plătit taxe şi impozite, că au treabă la Starea Civilă, Registrul Agricol sau la birourile de impuneri, orădenii le găsesc pe toate la parter. În plus, în curând vor avea tot acolo şi câte un punct de lucru al Poştei şi al CEC. "Lumea m-a întrebat de ce un punct de lucru al CEC. Realitatea e că majoritatea taxelor pentru impuneri se plătesc la CEC, aşa că orădenii nu vor trebui să se mai plimbe pe altundeva", explică Mircea Oaie.

După ce toate birourile pentru public au fost mutate la parter, reprezentanţii Primăriei vor să le delimiteze de celelalte servicii. "În orice ţară civilizată, într-o instituţie publică cetăţenii au acces doar în anumite zone", mai argumentează Oaie.

Pe aici nu se trece

Cel mai probabil de la jumătatea lunii septembrie, orădenii vor mai putea intra doar în zona de relaţii cu publicul de la parter, în Sala Mare şi în Sala Mică a instituţiei. "Toate uşile care delimitează zona de acces a publicului de cea a funcţionarilor vor fi închise şi vor avea cititoare de card", explică şeful Serviciului Administrativ. Aşadar, la etaje vor avea acces, cu un card special, funcţionarii (pe cardurile acestora vor fi inscripţionate numele şi serviciul din care fac parte), dar şi presa şi anumite grupuri de delegaţi, investitori şi vizitatori, aceştia din urmă primindu-şi plăcuţele de trecere la intrarea principală a clădirii.

"Vrem să avem un climat de lucru civilizat. Schimbarea aceasta nu trebuie percepută ca o închidere a Primăriei faţă de cetăţeni", subliniază Mircea Oaie. Primarul Ilie Bolojan crede şi el că restricţionarea nu-i va afecta pe orădeni. "Omul vine aici să-şi rezolve problemele, nu să se plimbe. Or, din moment ce am mutat toate serviciile care îi interesează la parter, nu văd de ce i-ar afecta", spune edilul. Mai ales dacă sunt şi mulţumiţi de munca din spatele uşilor închise.


ACCES DIN PARCARE
Dublu sens, la Primărie

01 parcare.jpgTot la sfârşitul lunii septembrie, cel mai probabil, vor începe şi lucrările la amenajarea unui alt sens de intrare în parcarea Primăriei. "O parte din clădirea existentă la intrarea în curtea interioară a fost adăugată în urmă cu câţiva ani. Aceea o vom înlătura, făcând astfel două sensuri, de intrare şi ieşire din parcare", anunţă Mircea Oaie.

În plus, lângă noul sens vor fi amenajate scări spre parterul clădirii, către zona de relaţii cu publicul. "Vrem să le asigurăm acces direct în instituţie celor care parchează în curtea Primăriei", explică şeful Serviciului Administrativ.


VOX POP:

Ce părere aveţi despre faptul că rămân deschise pentru cetăţeni doar parterul, care include toate birourile de relaţii cu publicul, şi sala mare a Primăriei?

02 Constantin Teodoru.jpgEste un lucru bun, mai ales că celor în vârstă nu le era uşor să urce la etaj. Important e ca funcţionarii Primăriei să fie amabili şi prompţi.

Constantin Teodoru (foto), 53 de ani, muncitor

Ar putea fi o iniţiativă bună. Rămâne de văzut, totuşi, dacă după această măsură nu va fi o birocraţie mai mare la nivelul municipalităţii.

Pengo Zoltan, 44 de ani, jurnalist

Dacă există destul spaţiu, mutarea tuturor birourilor pentru public la parter e o idee bună. Dar numai dacă asta nu va duce la aglomerarea serviciilor.

Drăguţa Frientz, 79 de ani, pensionară

02 Diana Corbutiu.jpgCred că este un lucru bun. Dacă toate birourile se vor muta la parter, ghişeele fiind toate într-un singur loc, nu trebuie să mai umbli peste tot.

Diana Corbuţiu (foto), 16 ani, elevă

Eu zic că ar fi bine. Sunt multe persoane în vârstă sau cu handicap cărora le era foarte dificil să urce la etaj. Aşa va fi totul mai accesibil.

Maria Totic, 56 de ani, vânzătoare

Nu e o problemă că se închide accesul la etaj, trebuie doar să ne obişnuim să ne rezolvăm problemele pe care le avem la parterul Primăriei.

Alexandru Fechete, 74 de ani, pensionar