În următorii doi ani, elevii Colegiului Economic "Partenie Cosma" din Oradea vor învăţa cum să combată discriminarea, segregarea, rasismul, bullying-ul şi violenţa.

Şcoala lor a dat startul unui proiect european de tip Erasmus+, cu denumirea "Walking in the shoes of others" (Umblând în pantofii altcuiva), în care sunt partenere şase şcoli din tot atâtea ţări. Pe lângă colegiul orădean, mai implementează acest proiect Launceston College (Launceston, Marea Britanie), Agrupamento de Escolas Rodrigues de Freitas (Porto, Portugalia), Ekonomska i turisticka skola (Daruvar, Croaţia), Insituto Professionale Servizi Enogastronomia e Ospitalita Alberghiera (Arzachena, Italia) şi Stredni skola hotelova a sluzeb (Kromeriz, Cehia).

"Proiectul abordează, prin activităţile sale, o temă de foarte mare actualitate care afectează sub multiple forme şi cu intensităţi diferite toate şcolile partenere din proiect, şi anume incluziunea socială. Astfel, acest proiect urmăreşte să contribuie la combaterea abandonului şcolar pe motive de excluziune socială, să asigure un cadru în care dascălii din diferite şcoli să-şi împărtăşească abordările de succes pentru prevenirea discriminării de orice natură. De asemenea, se doreşte formarea elevilor aparţinând unor aşa numite "minorităţi" – grupuri vulnerabile de tineri de anumite etnii, proveniţi din zone defavorizate, cu părinţi emigranţi/imigranţi ş.a. – a unor abilităţi care să contribuie la integrarea lor în comunitate şi care să reducă astfel discriminarea, segregarea, rasismul, bullying-ul şi violenţa în rândul tuturor elevilor", se arată într-un comunicat al echipei de proiect.

Printre altele, dascălii vor să îi încurajeze pe elevi să îşi împărtăşească propriile experienţe legate de provocările de a fi diferiţi, să conştientizeze problematica "celor diferiţi", dar şi să îşi dezvolte abilităţile de comunicare în limba engleză.

Deja, de la Colegiul Economic, trei elevi (Diana Ienciu, Davide Bara şi Alex Balic) au participat la un schimb de experienţă, mergând alături de trei profesori (Daniel Negrean, Mihaela Moca şi Maria Koteles) în nordul Sardiniei, în Italia. Aici, elevii şi dascălii au participat la workshop-uri, activităţi de dezvoltare a inteligenţei comunicaţionale sau de dezvoltare a abilităţilor de muncă în echipă. De asemenea, au vizitat situri arheologice şi au participat la prezentări ale sistemelor de educaţie din ţările partenere.

Fiecare elev a fost găzduit de un coleg italian, în casa căruia a locuit timp de aproape o săptămână. Inedita experienţă a fost folositoare, spun liceenii. "Cele cinci zile pe care le-am petrecut alături de elevul care m-a găzduit au fost pline de voie bună şi de activităţi interesante, desfăşurate atât în cadrul liceului la care acesta învaţă cât şi în afara acestuia. Principalul motiv pentru care mi-a plăcut atât de mult această experienţă a fost posibilitatea de a cunoaşte persoane de naţionalităţi diferite, cu care ţin legătura şi după terminarea mobilităţii", a declarat Davide Bara, unul dintre elevii orădeni.