Chiar dacă a fost realizat la comanda Primăriei, un studiu recent nu pune transportul public local într-o lumină prea bună. La întrebarea "Sunteţi mulţumit de calitatea serviciului de transport public din Oradea?", 58,2% dintre respondenţii sondajului au spus "Nu", iar 41,8% au spus "Da".

De ce asta? În mijloacele de transport în comun orădene e aglomeraţie, multe tramvaie şi autobuze sunt vechi, tarifele sunt mari şi, pe deasupra, la anumite ore, trebuie să aştepţi mult şi bine până când mijlocul de transport ajunge în staţie.

Mulţimea din cutie

De când a început şcoala, dimineaţa între 7.30 şi 8.00 nu e deloc plăcut să circuli cu tramvaiul. Mai toate garniturile sunt arhipline, călătorii stând în picioare, umăr la umăr, unii chiar şi pe scări. "Iau tramvaiul din Cantemir şi vin în centru. Aproape în fiecare dimineaţă e super plin, toată lumea se împinge. Uneori nici nu ajung să-mi validez abonamentul, aşa multă lume e", spune Andreea, o elevă în clasa a IX-a la Colegiul Eminescu.

Înghesuiala nu este cauzată neapărat de faptul că pe trasee nu sunt destule tramvaie, ci mai degrabă de capacitatea mică a acestora. OTL deţine 68 de garnituri: 10 Siemens, moderne, 28 Tatra T4D, cu vagon şi remorcă, vechi de peste 30 de ani, şi - mai nou - 30 de tramvaie Tatra KT4D modernizate şi cumpărate la preţuri bune (35.000 euro bucata, cu transportul inclus) din Berlin, unde astfel de modele continuă să circule. Deşi în stare bună, ele sunt, însă, mai mici decât Siemens-urile şi bătrânele Tatra.

Să tot aştepţi…

Ilie Bolojan, primar OradeaCălătorii OTL au şi alte bătăi de cap. După scandalul grevei şoferilor şi vatmanilor de la finalul anului trecut, conducerea societăţii, cu binecuvântarea primarului Ilie Bolojan (foto), a decis pe de o parte să reducă din personal şi să mărească salariile celor rămaşi, iar pe de alta să reducă frecvenţele de operare la tramvaie şi la mai multe linii de autobuz.

Intervalele de circulaţie a mijloacelor de transport au fost mărite cu 2 minute în timpul săptămânii, în afara orelor de vârf, şi cu 4 minute în weekend. Ca urmare, spre exemplu, tramvaiele de pe linia 1N (Pod CFR – Gară – Piaţa Unirii) circulă tot la 13 minute între orele 8.30 şi 12.30, respectiv între 17.00 şi 19.00, intervalele mărindu-se la 17 şi chiar la 26 minute seara. Pe linia 3R (Nufărul – Gară – Piaţa Unirii) intervalul este de 16 minute după ora 17.00.

"Programul meu de muncă se termină la 17.00, iar OTL consideră că asta e în afara orelor de vârf. Din cauza asta ar trebui să aştept minimum 18 minute ca să mă duc din Nufărul în Ioşia cu tramvaiul 2, dar din experienţa mea cele 18 minute se fac şi 20. Am renunţat la transportul în comun şi mă duc cu bicicleta, deşi e cam periculos", povesteşte un tânăr.

Liber în weekend

"Cel mai nasol e în weekend", se plânge un pasager al OTL. "De multe ori mai bine iei taxiul decât să aştepţi tramvaiul", zice el, pentru că frecvenţa este şi mai redusă la final de săptămână. În plus, în loc să se circule pe cele şapte linii, se circulă doar pe trei: 4R (Nufărul – Gară – Sinteza – Piaţa Unirii – Nufărul), 4N (Nufărul – Piaţa Unirii – Sinteza – Gara Centrală – Nufărul) şi 2 (Nufărul – Piaţa Ioşia).

Pe linia 2, în după amiezile de sâmbătă şi duminică tramvaiul trece o dată la 23 minute, iar pe linia 4 o dată la 16 minute. Seara, intervalele ajung şi la jumătate de oră! "Te plictiseşti aşteptând. La iarnă nu va fi de glumă. Cine va putea sta atât în staţie?", zice un alt posesor de abonament.

Scump, dom`le…

Colac peste pupăză, municipalitatea a decis şi să mărească tarifele. De luna aceasta, preţul unui bilet cu două călătorii a fost majorat cu 20%, de la 5 la 6 lei, iar cel al unui abonament unic pe toate liniile cu 14,3%, de la 70 la 80 lei. "Devine nerentabil. Dacă suntem două sau trei persoane, împărţim un taxi şi plătim tot atât. Ai zice că Primăria încearcă să promoveze taxiurile şi poluarea, nu transportul în comun!", comentează un călător.

După majorare, Oradea a ajuns în topul oraşelor cu cele mai scumpe bilete de transport în comun, cu preţuri peste Bucureşti. În alte municipii importante şi cu nivel de trai mai ridicat - de exemplu Iaşi, Timişoara şi Cluj - o călătorie costă 2,5 lei. În schimb, Oradea are preţuri mai avantajoase la abonamente, pentru a-şi păstra clienţii. În Timişoara, un abonament pe toate liniile costă 93 lei, iar în Cluj 138 lei.

Mai scump ca în Oradea este transportul public din Arad, unde un bilet face tot 3 lei, dar un abonament lunar e 90 lei şi include doar 60 de călătorii.

Mai puţini

Chiar şi înaintea acestor schimbări, transportul în comun începuse să piardă teren, mai ales pentru că numărul autoturismelor din Oradea a crescut în ultimii 5 ani cu aproape 10.000 de bucăţi, de la 63.328 în 2013 la 72.957 în 2017. Pe deasupra, mai multe companii din Parcul Industrial asigură ele, direct, transportul angajaţilor, prin curse speciale.

În cel mai recent raport al Consiliului de Administraţie al OTL se arată că numărul călătoriilor făcute cu tramvaiele şi autobuzele de orădeni, navetişti şi turişti a scăzut de la 58,7 milioane în 2010 la 47,4 milioane în 2017. Merită precizat că mai bine de 63% dintre acestea sunt călătorii cu tramvaiul.

Scăderea se reflectă şi în numărul de abonamente lunare la preţ întreg: 87.000 în perioada ianuarie – septembrie 2017 faţă de doar 84.000 în aceeaşi perioadă a acestui an.

Traficul e de vină

directorul OTL, Viorel Pop În ciuda nemulţumirilor pasagerilor şi a scăderii numărului de călători, directorul OTL, Viorel Pop (foto), spune că societatea oferă condiţii decente. El pune timpii mari de aşteptare pe seama traficului congestionat şi susţine că mai multe tramvaie trimise pe trasee nu ar rezolva problema. "Am congestiona şi mai mult traficul. Cât timp în Oradea nu va fi prioritizat transportul în comun şi un tramvai plin cu pasageri trebuie să aştepte după o maşină cu o singură persoană, vom continua să avem această problemă", susţine Pop.

Şeful OTL afirmă că frecvenţele ar creşte exponenţial dacă viteza medie de deplasare a autobuzelor şi tramvaielor s-ar mări de la 15-18 km/h la 20-30 km/h. În acelaşi timp, Pop consideră că timpii de aşteptare sunt suportabili şi acum: "Tramvaiul nu e taxi. Şi la gară, şi la aeroport te duci din timp".

În ce priveşte preţurile, Pop precizează că au fost cauzate de scumpirea energiei electrice şi a carburanţilor: "Energia electrică pe care o plătim e mai scumpă cu 54%. De asta nu se plânge nimeni?".

Politica de tarife a OTL este susţinută şi de primarul Ilie Bolojan. "Sistemele publice trebuie să fie într-un echilibru financiar. Dacă acesta nu există, autoritatea locală trebuie să vină cu subvenţii. E foarte simplu să împrăştii banii, dar în oraşele unde se subvenţionează puternic nu se fac investiţii", spune edilul. "Orice serviciu presupune un cost. Ai de ales cine să-l plătească. Cei care îl folosesc sau cei care nu-l folosesc?", adaugă Bolojan.

Chiar şi aşa, Primăria a alocat OTL anul acesta o subvenţie de circa 3,4 milioane euro, suma incluzând acoperirea abonamentelor cu reducerea de 50% pentru elevi şi studenţi, precum şi abonamentele gratuite ale pensionarilor. 

Undă verde!

Municipalitatea vrea ca în următorii ani să îmbunătăţească transportul în comun mizând nu pe numărul de garnituri, ci în primul rând pe viteză. "Vom încerca să atragem bani europeni pentru a crea un sistem de undă verde pentru tramvaie, ceea ce va creşte viteza de deplasare şi va mări frecvenţa", spune Bolojan.

cartierul Nufărul, OradeaUnul dintre proiectele majore vizează creşterea mobilităţii în zona Nufărul – Cantemir (foto) prin desfiinţarea unor treceri auto peste liniile de tramvai şi prioritizarea transportului în comun. De asemenea, se doreşte înnierbarea liniilor, asfaltarea carosabilului şi a trotuarelor, eliminarea unor puncte de conflict din intersecţii şi amenajarea unei piste pentru biciclişti. Investiţia s-ar putea ridica la 11,7 milioane euro, proiectul ţintind finanţare europeană.

În aceeaşi viziune, municipalitatea îşi propune ca tot pe bani europeni să decongestioneze mai multe zone fierbinţi, cum ar fi cele de la Podul Dacia, de pe Republicii – Magheru, Vladimirescu – Decebal şi Dacia – Decebal, prin amenajarea unor pasaje subterane. Până atunci, orădenii mai au de aşteptat. Mai mult decât după un tramvai...


INVESTIŢII MAJORE
Transport pe bani europeni

Planurile de dezvoltare a transportului local în Oradea sunt mai multe. În vară, municipalitatea a licitat şi atribuit lucrările pentru extinderea liniilor de tramvai din Calea Aradului de-a lungul pârâului Peţa până în Cantemir, proiect de 69 milioane lei care va fi executat în cel puţin doi ani.

O altă investiţie majoră plănuită de municipalitate, de circa 70 milioane lei, vizează achiziţia a 10 tramvaie noi. Licitaţia a fost adjudecată de Astra Vagoane Arad, astfel că din 2020 în Oradea vor circula şi alte tramvaie moderne decât Siemens.

Tot printr-un proiect european, în valoare de aproape 23 milioane lei, Primăria vrea să cumpere 10 autobuze hibrid de ultimă generaţie, pentru a moderniza parcul auto al OTL.