Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a dat publicităţii, miercuri, rezultatele investigaţiei unui eveniment aviatic mai puţin obişnuit, petrecut în Bihor şi având ca subiect un avion Cessna 150M, de mici dimensiuni, înmatriculat în Ungaria.

Zbor de agrement

Pe data de 4 septembrie 2016, în jurul orei 19:20, aeronava, cu indicativul HA-SKF, a decolat de pe terenul de zbor al centrului de agrement Kingsland Ineu din judeţul Bihor, având la bord două persoane (pilotul şi un pasager), pentru efectuarea unui zbor particular în zona Oradea la altitudinea de 600 metri.

locul prăbușirii avionului Cessna 150MPotrivit raportului, după 30 de minute de zbor, ajuns deasupra localităţii Cheriu (foto), pilotul de 31 de ani a auzit zgomote anormale produse de motor şi a constatat scăderea turaţiei acestuia. A verificat ceilalţi parametri ai motorului, fără a observa anomalii.

"Pentru că motorul nu mai furniza putere, pilotul a început o coborâre lentă în căutarea unui teren pentru o aterizare rapidă întrucât, în condiţiile date, zborul către terenul de zbor Ineu sau Aeroportul Internaţional Oradea nu mai era posibil, arată documentul.

Aterizare de urgenţă

Mai mult, în scurt timp a apărut fum în cabină, moment în care pilotul a decis să efectueze aterizarea de urgenţă. Luând în considerare configuraţia terenului, precum şi obstacolele prezente în zonă, acesta a ales pentru aterizare un teren agricol aflat în partea de est a localităţii Cheriu.

Aterizarea nu a fost, însă, foarte reuşită. "Aeronava a luat contact lin cu solul pe roţile principale ale triciclului de aterizare, dar odată cu reducerea vitezei şi coborârea roţii de bot, în momentul contactului cu solul, aceasta s-a afundat în pământ, iar aeronava a capotat". Practic, avionul s-a înfipt în sol, întorcându-se cu roţile în sus.

Din fericire, niciunul din cei doi ocupanţi ai aeronavei nu a păţit nimic. "Pilotul a decuplat toate contactele şi împreună cu pasagerul au părăsit de urgenţă aeronava. În urma evenimentului, pilotul şi pasagerul nu au suferit vătămări corporale", arată CIAS.

Şi ungurii au Doreii lor...

Potrivit investigaţiei specialiştilor români, care a avut la bază şi expertizarea motorului, cauza producerii accidentului este de ordin tehnic, constând în fisurarea cilindrului nr. 4, iar cauza favorizantă este nerespectarea cerinţelor programului de întreţinere al motorului aeronavei.

În ce-l priveşte pe pilotul aeronavei, acesta deţinea licenţă SEP (land) şi certificat medical, ambele valide, avea un total de 125 de ore de zbor, din care 6 ore pe Cessna 150M, iar în cazul situaţiei apărute a acţionat conform procedurilor de urgenţă precăzute în manualul de operare al avionului.

În schimb, expertizarea motorului şi verificarea documentelor legate de reviziile tehnice, au arătat că aparatul nu a fost întreţinut corespunzător, astfel că cilindrul nr. 4 a fost găsit fisurat aproximativ 90% din circumferinţă, pe fisura lui fiind vizibile urme de oxidare/rugină, iar segmenţii pistonului nr. 4 au fost găsiţi rupţi.

Drept urmare, CIAS a şi recomandat Autorităţii Aeronautice din Ungaria efectuarea unui audit suplimentar organizaţiei care a efectuat inspecţiile, pentru a verifica modul în care aceasta le realizează.