În timp ce în judeţul Bihor tronsonul din Autostrada Transilvania zace în uitare de aproape 10 ani, vecinii unguri se apropie la doar 20 kilometri de graniţă cu propria şosea de mare viteză. Joi, s-a inaugurat o nouă porţiune lungă de 40 kilometri care leagă oraşul Berettyóújfalu de Debreţin, scurtând practic distanţa dintre Oradea şi autostrada M3 către Budapesta.
La 20 kilometri de România
Guvernul maghiar a reușit să construiască în doar un an și jumătate mai bine de 23 kilometri de autostradă, relatează Digi 24 Oradea. Concret, autoritățile ungare au inaugurat, joi, ultimul tronson al autostrăzii M35 ce leagă, de la nord la sud, viitoarea autostradă M4 spre Budapesta de cea existentă M3, care uneşte Debreţinul de capitala Ungariei, plus primii 4,5 kilometri din autostrada M4, care se va uni cu viitoarea autostradă Transilvania.
„Astăzi inaugurăm ultimul tronson al autostrăzii M35, mai exact 18,7 kilometri lungime și un alt segment de 4,5 kilometri din autostrada M4”, a declarat Robert Nagy, director al Companiei de Dezvoltare a Infrastructurii din Ungaria. Potrivit Digi 24 Oradea, în prezent, doar 26 kilometri mai despart autostrada din Ungaria de granița cu România, iar, potrivit promisiunilor autorităţilor maghiare, ei vor fi inaugurați la începutul anului 2020.
„Această inaugurare face parte dintr-un plan național, în așa fel încât să legăm orașele mari cu drumuri de mare viteză, ca dintr-o localitate în alta să ajungi în 30 de minute”, a precizat Laszlo Palkovits, ministrul Inovației și Tehnologiei din Ungaria.
Udemeriştii bihoreni, la tăiat panglica
La inaugurarea de joi au participat și reprezentanţi ai UDMR Bihor, precum prşedintele Cseke Attila şi preşedintele executiv Szabo Odon. Întrebat de reporterul Digi24 Oradea dacă e bucuros de eveniment, Szabo a declarat: „Bucuros o să fiu atunci când voi putea să particip de la Oradea încoace. Acum acesta este, după părerea mea, o presiune și pentru partea română. Dacă nu vrem să ne facem de rușine, vom face și noi autostrada”.
Potrivit sursei citate, Guvernul de la Budapesta are un program de dezvoltare întins pe o perioadă de opt ani prin care își propune să finalizeze 2.500 kilometri de autostradă. În prezent sunt construiți 1.600 kilometri, iar alți 980 de kilometri sunt în lucru sau în faza de proiectare. În România, pe tronsonul din judeţul Bihor care se va lega cu şoseaua de mare vitează din Ungaria abia s-a semnat contractul pentru o porţiune de 5,35 de kilometri.
Din bani europeni
Interesant este că autorităţile maghiare au reuşit să treacă în cea mai mare parte pe finanţare europeană construcţia tronsonului de autostrada. În vară, Comisia Europeană a anunţat că aproximativ 200 milioane euro din fondul de coeziune vor fi investite în construcţia unei autostrăzi între Berettyoujfalu şi Debreţin.
“Acest proiect finanţat de Uniunea Europeană va permite oamenilor din regiune să călătorească mai rapid şi mai sigur şi să transfere mărfuri mai repede, creând noi oportunităţi economice şi perspective de creştere”, a declarat comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu.
Porţiunea de autostradă finaţată de UE (M35) va lega autostrăzile maghiare M3 (finalizată până la Budapesta) şi M4 (în construcţie). Ea va permite accesul din oraşul Debreţin pe autostrada M4, care va lega Budapesta de România, dar va facilita şi accesul mai rapid al călătorilor români spre Occident.
În Bihor, cu hopuri
Joia trecută, la Prefectura Bihor, directorul geneal al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Narcis Neaga, a semnat cu proprietarul Selina, Beniamin Rus, contractul de execuţie pentru lotul 3C3, în lungime de 5,35 kilometri, de la Borş până în satul Biharia, prin Satu Nou, valoarea contractului fiind de 28,5 milioane euro fără TVA, iar termenul de execuţie 19 luni.
Deşi aceeaşi asociere Trameco-Vahostav a câştigat în octombrie licitaţia şi pentru lotul 3C2, în lungime de 28,55 kilometri, la preţul de 29 milioane euro fără TVA, contractul nu poate fi atribuit deoarece un concurent, asocierea austriaco-română Strabag - Straco, a depus o contestaţie. Al treile a lot din Bihor, cel mai mare, cel dintre Chiribiş şi Suplacu de Barcău (26,35 km, valoare 69 milioane euro), este încă "în evaluare", atribuirea lui urmând să fie decisă anul viitor, a spus şeful CNAIR.
Vezi mai jos reportajul Digi24 Oradea la fața locului!
Imagini din timpul lucrărilor. Video: NIF Zrt: