Aproximativ 200 milioane euro din fondul de coeziune vor fi investite în construcţia unei autostrăzi între Berettyoujfalu şi Debreţin, în estul Ungariei, a anunţat Comisia Europeană, printr-un comunicat de presă. Ea va lega cel mai mare oraş din vestul Ungariei de autostrada Budapesta – Borş, dar şi autostrăzile M3 şi M4, folosind şi călătorilor români.
“Acest proiect finanţat de Uniunea Europeană va permite oamenilor din regiune să călătorească mai rapid şi mai sigur şi să transfere mărfuri mai repede, creând noi oportunităţi economice şi perspective de creştere”, a declarat comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu.
Comunicatul mai precizează că această autostradă face parte din reţeaua centrală a reţelei transeuropene de transport (TEN-T) şi include infrastructura asociată necesară: poduri, podeţuri şi utilităţi, pentru a facilita accesul la noua autostradă.
Porţiunea de autostradă finnaţată de UE (M35) va lega autostrăzile maghiare M3 (finalizată până la Budapesta) şi M4 (în construcţie). Ea va permite accesul din oraşul Debreţin pe autostrada M4, care va lega Budapesta de România, dar va facilita şi accesul mai rapid al călătorilor români spre Debreţin şi, implicit, spre capitala Ungariei.
Autostrada M4 (E60/E79), care va ajunge până la graniţa româno-ungară, are o lungime totală de 233 kilometri, pe traseul Budapesta - Szolnok - Karcag - Püspökladány - Berettyóújfalu - Nagykereki. Joncţiunea dintre cele două autostrăzi, M4 respectiv Transilvania, ar urma să se facă la 15 km nord de Vama Borş.
Potrivit oficialilor maghiari, lucrările sunt în fază avansată. Porţiunea până la Berettyóújfalu ar urma să fie terminată în decembrie 2018 şi se pregăteşte şi deschiderea ultimului front de lucru, spre frontieră, care va fi predat cel mai târziu în primul trimestru din 2020.
La graniţa cu România, însă, autostrada M4 se va opri. În ciuda amăgirilor servite de politicieni, din cei 415 kilometri ai Autostrăzii Transilvania există puţin peste 50, aşa numita "centură a Clujului". Nu şi tronsonul 3C, din Bihor, între Borş şi Suplacul de Barcău, unde nu a mai fost mişcată o piatră de 7 ani.
Citiţi mai multe despre stadiul lucrărilor la autostrăzile din Ungaria în articolul: Autostrada promisiunilor: Drumarii din Ungaria mai au 20 de kilometri până la Autostrada Transilvania, părăsită de autoritățile române