După ce tot mai multe blocuri au fost reabilitate termic, ocazie cu care au lepădat griul comunist de pe faţade în favoarea unor culori calde şi plăcute, şi după ce mii de locuri de parcare au fost amenajate printre blocuri, primarul Ilie Bolojan are noi planuri pentru cartierele rezidenţiale.

Pe de-o parte, edilul îşi doreşte ca principalele bulevarde din Nufărul şi Cantemir să fie dotate cu benzi dedicate autobuzelor, trotuare largi şi piste pentru biciclişti, iar pe de altă parte vrea ca orădenii înşişi să propună investiţii pentru amplasamentele din jurul imobilelor în care locuiesc. Transformând, astfel, locuri învechite şi degradate în unele noi şi, mai ales, utile.

Piaţetă în loc de piaţă

Primarul Bolojan şi-a dezvăluit intenţia de a „regenera urban” cartierele Oradiei la jumătatea acestei luni, când a anunţat că angajaţii Primăriei vor identifica mai multe zone degradate din cartiere care pot deveni locuri plăcute de relaxare. Aceste investiţii vor fi distincte de cele deja anunţate de municipalitate privind amenajarea de piaţete în cartiere, proiecte care au fost scoase la licitaţie în vară.

În acest context, edilul a dat ca exemplu şi strada Milcovului, unde Primăria a demarat deja un proiect de regenerare, după ce a dezafectat garaje din tablă şi diverse alte construcţii improvizate. În spaţiile eliberate sunt în curs de amenajare locuri de parcare, dar şi un părculeţ şi locuri de joacă pentru copii.

Şi alte zone ce vor fi „regenerate” au fost deja stabilite. „Am identificat două zone în care vom aplica acest concept de regenerare urbană: în zona fostei piețe Velența, din strada Eftimie Murgu, care nu arată bine, și în zona Sovata-Carpați, mai exact în zona străzii Fagului, unde există construcții înghesuite în cartierul de blocuri, pe care, în urma unei proceduri de expropriere pentru regenerare urbană, urmează să le preia Primăria, iar porţiunile respective să fie complet amenajate”, a explicat primarul.

Orădeni, faceţi propuneri!

Dezafectată din luna noiembrie a anului trecut, piaţa Velenţa este acum un loc sumbru şi inutil. Iniţial, se dorea amenajarea unei parcări pe acest amplasament, dar planurile Primăriei s-au schimbat şi aici va apărea o zonă de relaxare, cu bănci, aparate de joacă pentru copii şi spaţii verzi.

În plus, noua piaţetă (foto) va fi una „smart”, cu panouri fotovoltaice care vor asigura energia necesară pentru stâlpii de iluminat, sistemul de irigat ori dispozitivele pentru internet wireless şi cu un sistem de captare a apei de ploaie şi refolosirea ei la irigare. Astfel, locatarii din zonă vor avea un loc cochet, aproape de casă, unde să-şi petreacă timpul liber.

Aspectul final al pieţei Velenţa, ca al străzii Fagului, va fi decis în urma unor consultări cu orădenii, a promis Bolojan. În următoarele două luni, reprezentanţii Primăriei se vor întâlni cu locatarii din aceste zone, pentru a le cere părerea, şi abia apoi vor întocmi proiectele propriu-zise. Edilul a spus că de acum înainte Primăria va pregăti în fiecare an câte două proiecte de regenerare urbană în cartiere. Finanţarea va fi asigurată din fonduri europene, dacă va fi posibil, iar dacă nu, din bugetul oraşului.

Nufărul, la refăcut

Tot din dorinţa de a schimba faţa oraşului, dar şi pentru a îmbunătăţi transportul, în şedinţa Consiliului Local din 31 august aleşii orădenilor vor fi chemaţi să voteze un proiect cu finanţare europeană care va „băga în şantier” cartierele Nufărul şi Cantemir. Pregătită pentru axa de finanţare dedicată proiectelor de mobilitate urbană - o variantă aproape sigură pentru atragerea de fonduri europene -, investiţia vizează refacerea străzii Nufărului şi a bulevardului Dimitrie Cantemir.

Începând din capătul cartierului Nufărul, locurile de parcare situate pe marginea carosabilului vor fi dezafectate, iar spaţiile astfel eliberate vor fi exclusiv ale pietonilor şi bicicliştilor. De-a lungul arterelor va fi realizat un aliniament de arbori, toate liniile de tramvai vor fi înierbate, iar stâlpii de iluminat vor fi înlocuiţi cu un sistem inteligent, cu lumini care îşi reglează intensitatea în funcţie de numărul trecătorilor, şi cu camere de supraveghere.

Prima bandă de circulaţie, cea de lângă trotuare, va deveni una cu prioritate pentru autobuze, în timp ce tramvaiele vor avea undă verde pe toată lungimea celor două bulevarde, urmând să fie redus numărul locurilor în care autovehiculele vor putea traversa liniile. După cum se vede în randările publicate de Primărie, întreaga zonă va arăta mai ordonată, la finalul lucrărilor. Iar orădenii şi vizitatorii se vor putea bucura de o intrare în oraş mult mai dichisită...


VOCEA STRĂZII
Ce proiecte credeţi că sunt necesare în cartierul în care locuiţi?

Eu mi-aş dori să fie făcute trotuarele şi şoselele dintre blocuri. În Rogerius, lângă laboratorul Danesa, nu există un trotuar dintr-un capăt în altul.
Gabriela Sala

În Ioşia aşteptăm cu nerăbdare coridorul verde promis de primarul Ilie Bolojan. A trecut timpul şi aici este aceeaşi mizerie cu care ne-am obişnuit.
Vasile Cargea

În primul rând, cred că ar trebui ca în fiecare parc din Oradea să fie amplasate toalete publice. Desigur, va fi nevoie ca acestea să fie şi curate.
Ramona Butaru

Eu cred că Oradea are nevoie de locuinţe la preţuri acceptabile şi chirii pe care să le putem plăti. Astfel de blocuri lipsesc în tot oraşul.
Szidonia Dominik

Este nevoie de un pasaj pietonal subteran între Auchan şi Leroy Merlin. Dacă nu ai maşină, este aproape imposibil să ajungi la aceste magazine.
Daniel

Ar fi bine ca muncitorii să nu mai distrugă spaţiile verzi din jurul blocurilor când sapă pentru diferite reţele. Sau măcar să nu taie copacii.
Cornel Popa