Guvernul pregăteşte pentru proprietarii de maşini, în locul timbrului de mediu, introducerea unei taxe de poluare sub formă de vignetă, diferenţiată ca valoare în funcţie de gradul de poluare al autoturismului. Astfel, şoferii vor avea acces în diferite zone ale marilor oraşe doar pe baza unui sticker colorat lipit pe parbriz.

Informaţiile au fost făcute publice de site-ul profit.ro, conform căruia au fost confirmate şi de surse oficiale din Ministerul Mediului, instituţie care coordonează grupul de lucru ce lucrează la introducerea noului sistem.

Valoarea taxei va fi stabilită în funcţie de normele de poluare Euro, emisiile de noxe, dar şi de carburantul folosit, arată sursa citată.

"Confirmăm că este în lucru introducerea unei taxe de intrare în oraşe mari. Pentru România, este în lucru introducerea, în locul timbrului de mediu, a unei taxe de intrare în marile oraşe, care presupune o plată în funcţie de noxe şi de combustibil plus un sticker, cu o anumită culoare, pe anumite zone ale unui oraş. Astfel, pentru ca un şofer să poată intra cu o maşină poluantă în centrul oraşului, de exemplu, el va trebui să plătească o anumită taxă şi va primi în schimb un anumit sticker cu o culoare care îi va permite accesul. Din acest moment este în lucru şi o «zonare» a Bucureştiului", au arătat sursele autorizate, la solicitarea Profit.ro.

Potrivit site-ului citat, prin indroducerea noii măsuri, Guvernul încearcă să oprească invazia actuală de maşini second-hand, resimţită încă din această lună după eliminarea timbrului de mediu, cu o taxă similară celei care i-a ajutat pe germani să scape de maşinile vechi.

În Germania, pentru maşini este eliberată o vignetă care permite sau nu accesul în oraşe, în zone numite "Umwelt". Astăzi, limita de acces este Euro 4, iar maşinile sub acest nivel nu au dreptul să circule pe teritoriul marilor oraşe. De asemenea, nivelul impozitelor este diferenţiat în funcţie de gradul de poluare - şi aici fiind vorba despre o ierarhizare - în momentul verificării periodice a maşinii.

De altfel, inclusiv ministrul Daniel Constantin a confirmat că grupul de lucru format la ministerul pe care îl conduce s-a inspirat în elaborarea înlocuirii timbrului de mediu din sistemele unor oraşe precum Budapesta, Londra sau Milano, care permit accesul autovehiculelor în centrul acestor oraşe prin plata unei taxe.

Digi24.ro notează că şi dacă se va conveni asupra acestei variante, este posibil să dureze până la implementarea ei, deoarece Registrul Auto Român ar avea nevoie de timp ca să se doteze cu echipamente eficiente de măsurare a noxelor şi a emisiilor de CO2, dar şi a altor tipuri de emisii.

Un astfel de sistem de taxare în funcţie de gradul de poluare este folosit în Germania.