Ministerul Educației a publicat forma finală a ordinului care cuprinde planurile-cadru pentru învățământul liceal, care ar urma să se aplice din anul școlar 2026-2027. Planurile au fost realizate în urma unei dezbateri care s-a întins din februarie până în mai.
„Așa cum știți, acest demers (n.r. revizuirea planurilor) nu mai poate fi amânat. Avem la nivel liceal conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu”, a precizat ministrul Daniel David.
Potrivit acestuia, la nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut ore, dar în cazul unora, o parte dintre ore s-au descentralizat la decizia școlii și/sau a elevilor. Pentru alte discipline, numărul de ore a crescut.
„Spre exemplu, mă bucur că după mulți ani, gramatica, precum și istoria și geografia dedicate țării se reîntorc explicit în curriculumul de la nivel liceal (am crescut numărul de ore dedicate acestor discipline față de propunerile inițiale, doar cu condiția focalizării acestora pe cultura națională)”, a spus David.
Oficialul a mai spus că este nevoie de un echilibru între disciplinele de liceu, astfel încât elevii să obțină opt competențe cheie: competențe de limbă/comunicare (alfabetizare); competențe multilingvistice; competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică); competențe digitale, competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm); competențe civice; competențe antreprenoriale; competențe de expresie și sensibilitate culturală.
Sinteză a schimbărilor, la filiera teoretică
- Profilul real, specializarea matematică-informatică: Matematica, Informatica și Tehnologia informației și a comunicațiilor au fiecare câte o oră în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
- Profilul real, specializarea științe ale naturii: Fizica rămâne cu același număr de ore, iar chimia și biologia au fiecare o oră în plus în fiecare an, ajungând astfel la nivelul fizicii și matematicii. Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează și pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ, pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
- Profilul umanist, specializarea științe sociale: Disciplina socio-umană, limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
- Profilul umanist, specializarea filologie: Limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare câte două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.
Ce urmează
Odată ce planurile-cadru vor fi adoptate, va trebui elaborată programa școlară, care, în opinia lui David, trebuie să aibă „conținuturi relevante și aerisite, după modele europene”.
„Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină va trebui să fie folosit pentru consolidarea competențelor, activități remediale și extinderea competențelor dobândite la utilizarea în viața cotidiană”, a precizat ministrul. Totodată, evaluarea și notarea va trebui să fie standardizată.
Noile manuale vor trebui gândite prin relație cu programele propuse, iar profesorii vor fi invitați în programe de formare, pentru a implementa eficient noul model curricular.
„Prima generație (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educațională din anul școlar 2026-2027, urmând apoi a se introduce gradual la nivel liceal în următorii ani. Ne așteptăm la rezultate educaționale semnificativ mai bune, naționale și internaționale, care să se reflecte în performanță/progres/reducerea analfabetismului funcțional și a abandonului școlar, nu mai târziu de 5 ani”, a mai spus David.
Propunerea de planuri-cadru: