La trei luni după ce președintele Consiliului Județean, Ilie Bolojan, și primarul comunei Sânmartin, Cristian Laza, au încheiat un acord de parteneriat pentru realizarea șoselei de centură care va lega Oradea de comuna limitrofă, cele două variante de traseu posibile au fost publicate de CJ Bihor în procedură de transparență decizională.

Noul drum se adaugă celor care vor ocoli comunele Oșorhei, Sântandrei și Nojorid, precum și celui care va lega Biharia de Paleu, toate propuse la inițiativa lui Bolojan.

Consiliul Județean Bihor a anunțat publicarea celor două variante de traseu în cursul zilei de joi, printr-un comunicat, prezentând câteva dintre specificitățile fiecăreia.

Astfel, o primă variantă, mai scurtă, ar urma să aibă o lungime de 4,05 kilometri, fiind analizată în anul 2015 în cadrul unui studiu de fezabilitate realizat la acea vreme de Zona Metropolitană Oradea. Conform acesteia, viitoarea șosea ar avea un traseu pornind din șoseaua de centură a Oradiei din girația de pe strada Iancu de Hunedoara, continuând spre sud pe stânga DN 78 Oradea - Deva, ocolind localitatea Sânmartin prin est și Băile 1 Mai prin vest. Capătul sudic al drumului ar urma să iasă în DN 76 la intrarea în Felix dinspre Oradea într-o intersecție cu sens giratoriu.

A doua variantă, mai lungă, ar urma să aibă o lungime de 5,76 kilometri. Traseul acesteia ar porni tot din strada Iancu de Hunedoara printr-un pasaj suprateran peste șoseaua de centură a Oradiei, continuând de-a lungul Pârâului Peța spre Băile 1 Mai, unde ar urma să fie construit un alt pasaj suprateran peste drumul dintre această stațiune și localitatea Sânmartin, precum și peste calea ferată dintre oraș și comună. Revenirea în DN76 s-ar face și în această variantă tot printr-un sens giratoriu, dar cu aproximativ 50 de metri înainte de a vira spre Cordău, la ieșirea din Băile Felix spre Beiuș.

Drumul de ocolire al comunei Sânmartin va decongestiona traficul din Zona Metropolitană Oradea și ar preveni ambuteiajele în localitatea Sânmartin și în Băile Felix. În prezent, numărul mașinilor care circulă din Oradea înspre Cluj-Napoca prin Oșorhei și înspre Deva prin Sânmartin și Băile Felix depășește 24.000 în 24 de ore.

Documentul privind cele două variante poate fi consultat la avizierul Consiliului Județean, la Direcția Tehnică a instituției din Parcul Traian, precum și pe site-ul acesteia, www.cjbihor.ro, la secțiunea Informații publice/ Transparență/ Transparență decizională.

Ca de obicei, persoanele interesate pot trimite în scris propuneri, sugestii și opinii cu valoare de recomandare la adresa de e-mail registratura@cjbihor.ro sau la sediul CJ Bihor, în termen de 10 zile de la data publicării, așadar până în 15 august.

Potrivit parteneriatului încheiat în luna aprilie între CJ Bihor și Primăria Sânmartin, comuna ar urma să suporte costurile unor studii topo și geo, iar CJ Bihor pe cel al studiului de fezabilitate premergător proiectului tehnic propriu-zis.

În ultimele luni, CJ Bihor a pregătit, de asemenea, și proiectele pentru realizarea unor drumuri de centură pentru comunele Oșorhei, Sântandrei și Nojorid, precum și pentru un drum de legătură între comunele Biharia și Paleu.