Nu puteţi nicicum să vă convingeţi vecinii să contribuie la reabilitarea casei pentru a scăpa de supraimpozitare? Nu vă mai bateţi capul!

Primăria vrea să modifice regulamentul privind supraimpozitarea imobilelor neîngrijite. Practic, orădenii care vor consemna într-un cont al Primăriei sumele reprezentând partea lor de contribuiţie vor scăpa de supraimpozitare.

Dă-i cu suprataxa!

Primele măsuri pentru reabilitarea imobilelor au fost luate în 2012. Cum, însă, în ciuda facilităţilor oferite de bugetul local - de la suportarea costurilor de proiectare la scutirea de impozit, vreme de 5 ani, a proprietarilor care şi-au reabilitat imobilul - efectele au fost minime, în 2015 Consiliul Local a instituit un regulament privind supraimpozitarea clădirilor necorespunzătoare.

Anul trecut, Primăria a profitat de prevederile noului Cod Fiscal, ce permite supraimpozitarea cu procente între 100% şi 500%. „În evidenţele noastre există 236 clădiri supraimpozitate deţinute în coproprietate de 1.020 persoane fizice şi 171 persoane juridice”, spune directorul adjunct al Instituţiei Arhitectului Şef, Adriana Lipoveanu (foto).

Pentru a forţa orădenii să-şi renoveze faţadele, Consiliul Local a majorat suprataxa de la 100% în 2015 la 400% anul acesta. Teoretic, efectele se văd. „Dacă în 2016 am eliberat 53 de autorizaţii care vizează reabilitarea acestor clădiri, pe primul trimestru din 2017 sunt deja 26. Se pare că vom avea un ritm dublu faţă de anul trecut”, explică Lipoveanu.

„Nu mă lasă vecinul!”

Majorarea cu 400% a impozitului pe locuinţele nereabilitate a majorat suma datorată de contribuabilii aflaţi în această situaţie de la 2,5 lei la 10 lei pe metrul pătrat, astfel că impozitul pe o locuinţă de 50 mp a crescut de la 125 lei la 500 lei. Ceea ce a produs reacţii în lanţ. 150 de orădeni au contestat impunerile, invocând că sunt taxaţi pe nedrept, deoarece deţin imobile în curţi comune fără legătură cu frontul stradal sau sunt coproprietari alături de Primărie ori alte instituţii care la rându-le nu au făcut demersuri pentru reabilitare.

La fel de revoltaţi au fost orădenii care fie au vecini prea săraci sau indiferenţi, fie sunt coproprietari împreună cu persoane scutite prin lege de plata impozitelor şi care, deci, nu au niciun interes să cheltuie mii de lei pe reabilitarea clădirii. „Responsabilitarea trebuie să fie personală! Nu poţi să mă supraimpozitezi pe mine pentru că vecinul se opune reabilitării clădirii comune. Cel mai corect ar fi ca Primăria să instituie un cont în care să îmi pot plăti partea mea de contribuţie, iar ea să îşi asume lucrările de reabilitare”, a propus preşedintele Asociaţiei Firmelor Bihorene, Octavian Dan (foto).

În contul Primăriei

La această sugestie, Primăria va supune dezbaterii publice, până pe 8 iunie, modificarea regulamentului privind supraimpozitarea imobilelor neîngrijite. „Coproprietarii care dispun de sumele reprezentând cota parte din lucrările de reabilitare le vor putea consemna la dispoziţia autorităţilor locale şi vor scăpa de supraimpozitare”, spune directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto). Măsura, luată în premieră naţională, ar trebui să pună capăt certurilor între vecini.

Procesul e simplu. Coproprietarul va prezenta acte doveditoare privind partea sa de clădire, urmând ca în baza acestora funcţionarii Direcţiei Patrimoniu Imobiliar să-i calculeze, proporţional cu cota de proprietate, suma datorată. Ulterior, cetăţeanul va cere în scris să plătească în contul Primăriei o taxă de reabilitare şi va face plata până la 30 noiembrie, înainte de stabilirea impozitelor pentru anul următor, scăpând astfel de grijă. „Proprietarul va fi în continuare supraimpozitat pentru imobilul aflat în stare de degradare, dar spre deosebire de ceilalţi coproprietari, care din 2018 vor fi supraimpozitaţi cu 500%, cota lui de majorare va fi de 0%”, spune Florea.

Cheltuială cu amortizare

Cum plata anuală a supraimpozitului înseamnă pentru proprietari bani pierduţi, directorul e convins că mulţi orădeni vor prefera să-şi achite contribuţiile la reabilitare. „Iniţial, unii cetăţeni au cerut ca supraimpozitul să se constituie într-un cont separat, ca un fel de plată în rate a contribuţiei la reabilitarea clădirii. Cum nu avem cadru legal pentru o astfel de măsură, am decis să introducem o taxă specială. La fel ca în cazul maşinii, aceasta se înregistrează în contabilitate pe numele contribuabililor şi putem şti în orice moment cine şi cât a plătit”, zice Florea.

Deşi vor trebui să scoată mai mulţi bani din buzunare dintr-o dată, oamenii vor înţelege că e mai rentabil aşa. „Dacă facem un calcul sumar, suma indisponibilizată în contul municipalităţii cu titlul de taxă specială se amortizează în câţiva ani”, zice Florea. Spre exemplu, supraimpozitarea unei locuinţe de 140 mp din Piaţa Ferdinand se ridică la 2.700 lei pe an, în vreme ce reparaţiile ar costa cam 10.000 lei. Bani pe care orădeanul i-ar plăti ca supraimpozit în doar 4 ani, şi nici n-ar avea casa renovată...

CAR-ul caselor

Contribuţiile orădenilor care doresc să scape de supraimpozitare se vor constitui într-un fond din care, având acceptul plătitorilor, municipalitatea va putea finanţa lucrări de reabilitare atât în cazul imobilului respectiv, cât şi al altor clădiri de pe lista de priorităţi.

„Acest fond va funcţiona similar unui CAR sau unui fond de rulment. Cum mai mulţi bani înseamnă mai multe lucrări demarate, ne aşteptăm ca activitatea de reabilitare a imobilelor să fie impulsionată”, spune Florea. Lista lucrărilor va fi stabilită la sfârşitul fiecărui an, urmând ca licitaţiile să se facă peste iarnă şi şantierele să fie deschise în primăvara anului viitor. „Dacă mai mulţi orădeni dintr-o clădire şi-au plătit partea lor de contribuţie, aceasta ar putea trece pe lista de priorităţi”, spune directorul economic.

Măcar jumătate

Municipalitatea nu a stabilit prin regulament numărul de proprietari dintr-o clădire care trebuie să-şi achite cota de contribuţie pentru ca lucrarea să devină prioritară. „Depinde mult unde e situat imobilul. Una este să fie pe strada Republicii şi alta pe Roman Ciorogariu, dar în mod cert, dacă jumătate din proprietari şi-au plătit contribuţia, Primăria se va strădui să vină în completarea sumelor necesare pentru începerea lucrărilor”.

Florea subliniază că, odată viraţi în contul municipalităţii, plătitorul îşi poate lua adio de la bani. „Contribuabilul îşi va putea primi banii înapoi doar dacă se înţelege cu vecinii şi decid împreună demararea lucrărilor”, spune directorul. În rest, suma va rămâne indisponibilizată indiferent dacă proprietarul încetează din viaţă, girează, donează sau vinde imobilul.

Pentru că, la fel ca în cazul impozitelor, taxa specială urmează proprietatea. Şi nu există proprietate care să scape netaxată...


EXEMPLU PERSONAL
Întâi, clădirile oraşului!

Hotărâtă să îmbunătăţească imaginea Oradiei pentru a-i creşte atractivitatea turistică, municipalitatea va investi anul acesta suma record de 10 milioane lei în programul de reabilitare a clădirilor. Banii vor fi alocaţi cu titlu de împrumut orădenilor dispuşi să îşi renoveze imobilele, dar care nu dispun de fonduri, vor acoperi partea de cofinanţare acordată de municipalitate, respectiv contribuţia aferentă imobilelor în care oraşul este coproprietar.

„Anul acesta vom demara lucrări de reabilitare la toate imobilele în care oraşul este proprietar în proporţie de peste 50%. Aşa este şi normal, dacă vrem să dăm populaţiei un semnal”, spune şeful Direcţiei Patrimoniu, Lucian Popa (foto). La sfârşitul săptămânii trecute, municipalitatea pregătea licitaţiile pentru atribuirea lucrărilor de proiectare a unor astfel de imobile, situate în străzile Cuza Vodă 80, Primăriei 41, Bradului 19, Samuil Micu Klein 9 şi Ioan Budai Deleanu 4.