Mircea Crăciun, unul dintre fondatorii celei mai cunoscute asociaţii din Oradea care militează pentru drepturile bicicliştilor, este convins că cel puţin o zecime din locuitorii oraşului ar pedala zilnic dacă ar avea piste pe care să ajungă din cartiere până în centru. Dar, pentru că se tem de accidente, mulţi ajung să-şi folosească bicicletele doar ocazional şi numai în afara oraşului.

Mircea se bucură totuşi că în ultimii ani orădenii au descoperit că ciclismul este o modalitate sănătoasă şi relaxantă de petrecere a timpului liber. Aşa că nu-i de mirare că cei mai mici învaţă să pedaleze imediat ce ştiu să umble...

Rămaşi în urmă

În 2006, împreună cu doi prieteni, Mircea Ődőn Crăciun înfiinţa asociaţia ProBikers, menită să promoveze drepturile bicicliştilor orădeni. "Niciunul nu suntem biciclişti de performanţă, ci pur şi simplu ne place să ne dăm cu biţa. Şi cum lucram şi atunci tot în domeniul ONG-urilor, ne-am dat seama că în Oradea nu este o asociaţie pentru bicicliştii amatori", explică Mircea.

Mai cu seamă că, după cum se ştie, sunt multe de făcut pentru aceştia! "Ţări vecine au o infrastructură pentru biciclişti mult mai bine pusă la punct. Noi am rămas mult în urmă", spune orădeanul. Tocmai de aceea nu-şi explică lipsa de interes a autorităţilor locale şi de ce nici acum Oradea nu are piste prin toate cartierele...

Biciclişti fără număr

An de an, Probikers scoate bicicliştii în stradă la "Critical Mass", un marş pe două roţi menit să atragă atenţia că bicicliştii există, sunt mulţi şi au nevoie de piste pe care să nu se intersecteze nici cu maşinile, nici cu pietonii. "La prima ediţie am fost cam 100 de persoane. La cea mai recentă au participat peste 1.000". Totuşi, Mircea nu poate estima numărul bicicliştilor din Oradea: "E clar că suntem tot mai mulţi, dar nimeni nu ştie exact câţi".

Pe lângă Critical Mass, ProBikers organizează concursuri pentru amatori şi profesionişti, ba chiar a amenajat şi un bike-parc în curtea Oradea Shopping City, un loc unde bicicliştii orădeni se pot întrece în "figuri".

Avântul pentru ciclism din ultimii ani şi-l explică prin schimbarea mentalităţii românilor. Dacă odinioară biciclişti erau doar cei care nu-şi permiteau o maşină, acum a devenit o modă. Iar Mircea e convins că, dacă Oradea ar avea piste, cel puţin o zecime din populaţia oraşului ar pedala zilnic spre şcoală ori serviciu. "Nu mai e jenant să mergi cu bicicleta, ci este sănătos şi la modă. Însă când trebuie să te intersectezi cu şoferii, e greu. Nu cred că există biciclist orădean care să nu fi fost lovit sau frecat de o maşină", spune el.

Se poate!

De asemenea, bicicliştii sunt frustraţi şi pentru că, acolo unde au piste, acestea sunt ocupate fie de maşini, fie de pietoni. "Nu avem respect faţă de biciclişti. În alte ţări, oamenii ştiu clar că pe zona trasată ca pistă n-au ce căuta decât bicicliştii". E drept, la alţii atât pistele, cât şi trotuarele ori şoselele au fost făcute suficient de late ca să-i încapă pe toţi. "Şi în Oradea s-ar putea face. Cu Adrian Bucur (n.r. - fostul şef al Poliţiei bihorene şi unul din primii membri ai asociaţiei Probikers) am analizat toată harta oraşului şi am identificat numeroase străzi pe care s-ar putea face piste, inclusiv pe Magheru ori Ştefan cel Mare. Numai să se vrea!", mai spune liderul ONG-ului.

Cu sau fără piste, cert e că numărul bicicliştilor din Oradea va continua să crească, chiar dacă aceştia vor ieşi la pedalat strict de plăcere, nu pentru a ajunge neapărat undeva. Mai cu seamă că în ultimii ani s-a conturat o modă a ciclismului de familie: "Părinţii şi copiii şi-au dat seama că plimbarea cu bicicleta este o modalitate sănătoasă de petrecere a timpului liber. În loc să stea în casă, copilul la calculator, iar părinţii la televizor, preferă să pedaleze, şi toţi au de câştigat". Aşa că este foarte posibil ca micuţii învăţaţi azi cu bicicletele să ajungă nişte adulţi cărora ciclismul să li se pară o parte firească a cotidianului.