Amenajarea unei şosele ocolitoare a oraşului Aleşd continuă să nască discuţii. Provocat, joi, de consilierul PSD Felix Cozma, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a dat de înţeles că aleşii locali din Aleşd s-au implicat în strângerea de semnături împotriva variantei de centură Aleşd Sud care presupune că şoseaua ar trece printr-un cartier de case, doar că i-au minţit pe localnici că, de fapt, semnează pentru realizarea şoselei.
După cum BIHOREANUL a relatat, la Primăria Aleşd şi la CJ Bihor a fost depusă o petiţie semnată de 760 de persoane care cer ca viitoarea centură a Aleşdului să ocolească oraşul, dar şi satul vecin, Tinăud.
Cozma: "Să ţinem cont de doleanţe"
Schimbul de replici a avut loc în cadrul şedinţei ordinare a Consiliului Judeţean Bihor pentru luna noiembrie, în cadrul căreia au fost aprobate oficial parteneriatele cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi primăriile Aleşd şi Beiuş pentru realizarea centurilor ocolitoare ale celor două oraşe, cu bani europeni.
"Niciodată grupul de consilieri PSD nu se va opune proiectelor de dezvoltare. Dar aşa cum cere petiţia semnată de 760 de persoane, cerem şi noi ca centura Aleşd să fie ocolitoare (n.r. – deci să nu treacă printre case, aşa cum arată o variantă de lucru, care "atinge" zona străzii Octavian Goga)", a spus Felix Cozma în plen.
"Este important să ţinem cont de doleanţele aleşdenilor. Aşa cum aţi spus şi dvs., nu trebuie să gândim în spectru politic, ci să facem în aşa fel încât proiectele să fie pentru bihoreni. Şi, să nu vă supăraţi, să nu avem exemple de drumuri expres cum e cel din Oradea, care nu sunt expres, ci au sensuri giratorii, şi grădini publice ca Ciuperca, care nu este funcţională nici acum", a mai spus PSD-istul.
Semnături controversate
În răspunsul său, preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a dat de înţeles că aleşii PSD din Aleşd i-au indus în eroare pe unii dintre locuitorii zonei, convingându-i că semnează pentru realizarea centurii Aleşd, şi nu împotriva ei.
"Apreciez eforturile unor consilieri locali din Aleşd de a se implica în strângerea de semnături. Nu vă spun de la ce partid politic sunt, dar bănuiţi din moment ce aveţi numărul de înregistrare (n.r. – al petiţiei împotriva centurii Aleşd), căci la mine nici n-a ajuns încă adresa", i-a răspuns preşedintele CJ consilierului PSD Felix Cozma, continuând sarcastic: "Ce nu trebuiau să facă? Nu trebuiau să le spună că semnează pentru centură. Trebuiau să le explice despre ce este vorba".
Apoi, trecând într-un registru serios, Bolojan a explicat că proiectantul va lucra la trei variante de trasee pentru centura Aleşd, care apoi vor fi supuse unei "analize multicriteriale", făcute de specialiştii CNAIR. "Se va analiza impactul social, al celui legat de exproprieri, o analiză tehnică, se va face o analiză economică, se va face o analiză de impact de mediu. Se va trage apoi o concluzie şi vor rămâne două variante. Apoi, într-o altă etapă, se va tranşa care este varianta care va rămâne", a explicat şeful Consiliului Judeţean.
"Pe un traseu fezabil"
"Sigur, ar fi ideal să facem nişte proiecte care să nu deranjeze pe nimeni. În ceea ce priveşte centurile Beiuş şi Aleşd, trebuie să discutăm deschis: tranzitarea celor două oraşe este o problemă. În fiecare zi 12.000 de maşini, în cazul Aleşdului, 7.000 în cazul Beiuşului, tranzitează cele două oraşe", a mai afirmat Bolojan.
Acesta a subliniat că centura Aleşdului "trebuie făcută pe un traseu fezabil": "Putem să o facem pe undeva pe unde nu se întâlneşte cu nimeni şi nimic, dar nu va fi finanţată de nimeni. Oricum, indiferent pe unde va fi traseul, tot va fi un anume deranj. Dar eu cred că pentru locuitorii Aleşdului o degrevare a circulaţiei este un câştig, la fel cum este un câştig şi pentru cei care tranzitează oraşul. Cred că, pe termen lung, şi pentru cei care stau pe un drum astăzi neasfalatat (n.r. cei care se plâng că nu vor şosea de centură prin faţa caselor) va fi un câştig".
În fine, preşedintele CJ a admis că sunt şi "oameni nemulţumiţi" de varianta de şosea care trece printr-o zonă de case, dar nu ar fi atâţia câţi apar cu semnături pe petiţia depusă la Primăria Aleşd şi transmisă şi la Consiliul Judeţean Bihor. "Credeţi-mă, nu sunt 700 de oameni în zona aceea. Cred că sunt, dacă le numărăm, 15 case în zonă, întâmplător ştiu zona", a încheiat Bolojan.
PSD-istul Felix Cozma i-a răspuns liberalului "m-aţi convins", iar proiectele privind parteneriatele pentru centurile Aleşd şi Beiuş au fost votate în unanimitate.
De făcut până la finalul lui 2023
Legat de cele două proiecte, Ilie Bolojan a detaliat şi etapele următoare. "Până până la 1 mai (n.r. – 2021) vor fi studiile de fezabilitate revizuite, vom avea traseele definitivate. Ne propunem ca din 1 mai şi până la finalul lunii iunie să adoptăm Hotărârea de Guvern privind indicatorii şi expropierile, pentru ca în toamnă să avem un contract de execuţie pentru cele două centuri, în aşa fel încât la finalul anului 2023, de Ziua Naţională, aceste proiecte să fie gata".
Înainte, însă, vor fi realizate trei variante de trasee pentru fiecare din cele două centuri. "Va fi varianta veche (lungă – a cărei valoare este de peste 120 de milioane de euro, n.r.) şi alte două variante, mai scurte, care se estimează că nu vor depăşi 30 - 35 de milioane de euro. Traseul final se va baza pe o analiză multicriterială, care se face în două etape de către CNAIR", au transmis, joi, reprezentanţii CJ Bihor printr-un comunicat.
"Varianta de ocolire Aleşd Sud" şi "Varianta de ocolire Ştei-Beiuş" au finanţarea asigurată din fonduri europene prin Programul Operaţional de Infrastructură Mare 2014-2020. Având în vedere că termenul de finalizare a lucrărilor este 2023, cele două proiecte au fost preluate de către Consiliul Judeţean Bihor din gestiunea CNAIR.