În timp ce mulţi dintre adulţii României nu ştiu exact ce presupune voluntariatul şi nu înţeleg de ce ar face ceva pe gratis pentru alţii, elevii Colegiului Tehnic Dimitrie Leonida dau o importantă lecţie de viaţă.

50 dintre liceenii acestei şcoli studiază, ca disciplină opţională, "Acţiunea comunitară", adică o materie despre voluntariat.

Mai mult, pe lângă că învaţă noţiuni teoretice, ei şi practică acţiuni benevole, în folosul celor neajutoraţi sau a comunităţii în general. Şi sunt singurii elevi din România care primesc note în catalog pentru asta!

Sondaj

07 Liana Coroianu.jpgIdeea introducerii voluntariatului ca disciplină opţională în şcoală a pornit în anul 2007, de la directoarea Colegiului Tehnic Dimitrie Leonida, Georgeta Sadoveanu, şi de la o tânără profesoară de franceză, Liana Coroianu (foto). Ambele erau convinse că o astfel de disciplină ar responsabiliza elevii.

"Ministerul Educaţiei derulează programul Strategia Naţională de Acţiune Comunitară, prin care încurajează cadrele didactice să desfăşoare acţiuni voluntare cu elevii, iar primul pas pe care l-am făcut a fost să introducem acest program în şcoală", explică Liana. În 2007 doar le-a propus elevilor să se implice în evenimente voluntare, realizând un soi de sondaj, ca să afle dacă liceenii ar fi sau nu interesaţi de acestă materie. Şi, spre plăcuta ei surpriză, au fost!

Aşa că profesoara a făcut demersurile necesare la Minister pentru a introduce voluntariatul ca disciplină opţională sub denumirea de "Acţiune comunitară", lucru ce s-a şi întâmplat în anul şcolar 2008-2009.

"E în franceză?"

Programa şcolară i-a permis să includă această disciplină doar la clasele a XI-a şi a XII-a, profil matematică-informatică, însă, fiind opţională, şi alţi elevi din şcoală s-au putut înscrie. Ca materie şcolară, "Acţiunea comunitară" înseamnă trei sferturi de semestru teorie şi un sfert practică. "Prima întrebare pe care am primit-o de la un elev a fost: "Voluntariatul ăsta e în franceză?"", povesteşte amuzată profesoara de franceză.

Scepticismul iniţial al tinerilor s-a transformat, însă, în interes. Acum, nu mai puţin de 50 de elevi studiază această materie. Concret, ei învaţă ce presupune voluntariatul, care este istoricul său, ce rol are, ce e Serviciul European de Voluntariat, cum se face comunicarea cu persoanele cu dizabilităţi, cu bătrânii sau cu copiii, cum pot iniţia ei înşişi acţiuni de voluntariat...

La dans!

După ce dobândesc noţiuni teoretice, profesoara şi elevii trec împreună la practică. "Primele activităţi comunitare au fost mai uşoare, de genul împărţirii de pliante cu mesaje sociale, precum evitarea consumului de droguri, de alcool, sau ecologizarea unor zone din oraş", explică Liana. Apoi, elevii de la Dimitrie Leonida au trecut la lucruri mai serioase.

Una dintre cele mai importante activităţi a implicat Căminul de Bătrâni Sfântul Martin din Oradea. "Mai bine de jumătate de an ne-am dus acolo în fiecare ultimă zi de joi din lună şi am organizat seri dansante cu bătrânii", povesteşte dascălul. Practic, elevii mergeau şi înveseleau serile cenuşii ale unor oameni care nu mai au prea multe aşteptări de la viaţă. Perechile erau formate dintr-un elev şi un vârstnic, şi fiecare dansa aşa cum se pricepea.

Bătrânii au fost extrem de încântaţi. "Aşteptau cu o nerăbdare de copil serile dansante", spune profa de franceză.

Pentru nevoiaşi

De asemenea, voluntarii de la Leonida au mai făcut şi marşuri, cu scopul de a sensibiliza orădenii. O astfel de activitate, denumită "Nu lăsa violenţa să intre în casa ta", s-a desfăşurat cu parteneriatul Inspectoratului Judeţean de Poliţie şi a avut drept scop încurajarea elevilor să denunţe cazurile de violenţă.

Anul acesta, de Paşti, liceenii au confecţionat mărţişoare şi felicitări, pe care apoi le-au vândut, iar cu banii strânşi au cumpărat mâncare, haine şi jucării pentru copiii cu dizabilităţi din Oradea. "Toamna trecută am organizat Săptămâna Cartofului Donat, când am îndemnat toţi elevii din şcoală să strângă cartofi pentru familii nevoiaşe. Am adunat zeci de kilograme şi am reuşit, astfel, să facem un bine", precizează Liana.

Profesoara munceşte cot la cot cu elevii ei şi merge la diferite stagii de pregătire în ţară pentru voluntari. "Înainte de acest proiect, n-am avut nicio tangenţă cu voluntariatul. Dar acum nu cred că mă pot desprinde", recunoaşte ea. Stagiile şi conferinţele pe tema voluntariatului au făcut-o să descopere şi faptul că nicio altă şcoală din România nu a introdus acţiunea comunitară ca disciplină.

Altă optică

Bucuria profesoarei e împărtăşită şi de elevii care fac voluntariat. "Acum văd lumea altfel. Prin faptul că am ajutat copii cu dizabilităţi sau care provin din familii sărace, am înţeles că lumea nu e aşa cum mi-am imaginat-o. Înainte, mă gândeam doar la mine şi la problemele mele, acum sunt dispusă să-i ajut pe toţi cei care au nevoie", zice Andreea Piroşca, o elevă din clasa a XI-a. De aceeaşi părere e şi Călin Lăzuran, coleg de clasă de-al Andreei. "Nimeni nu m-a obligat să fac voluntariat, dar am descoperit că, atunci când faci un gest simplu, care aduce cuiva zâmbetul pe buze, te simţi cu inima împăcată", spune el.

În plus, liceenii ştiu că acţiunile lor benevole "cântăresc" la CV, pentru că la finalul anului şcolar, fiecare primeşte un certificat ce atestă că au practicat voluntariatul. Unii dintre ei chiar se gândesc să facă facultatea în străinătate, unde aceste activităţi reprezintă un mare avantaj la admitere. Astfel, cu toţii descoperă că, ajutând alţi oameni, de fapt se ajută şi pe ei înşişi...


DUPĂ CARTE
Manual de voluntariat pentru profesori

Demersul de a introduce voluntariatul ca disciplină a necesitat multă muncă din partea profesoarei de franceză, deoarece, fiind o promotoare, nu a avut un tipar după care să se ghideze. Reuşita a determinat-o să editeze un ghid pentru cadrele didactice care vor să facă acelaşi pas.

"Ghidul profesorului în predarea Acţiunii comunitare" le oferă informaţii preţioase, de la cum să introducă această materie în programa şcolară, până la modele de lecţii, liste cu centre de voluntariat, sfaturi despre cum să întocmească un contract de voluntariat sau care sunt principalele răspunsuri pe care trebuie să le aibă pregătite un profesor, atât la întrebări din partea elevilor, cât şi din partea părinţilor.

Ghidul dă şi exemple concrete de acţiuni de voluntariat, chiar din experienţele Lianei cu elevii de la Colegiul Tehnic Dimitrie Leonida. Ca toată lumea să înţeleagă că nimic nu e imposibil, ci doar necesită voinţă...