În aproape orice basm există un Făt-Frumos care trece peste mări şi munţi ca să ajungă la Cosânzeana lui. Orădeanul Alex Ciuhandu va fi şi el un soi de Făt-Frumos, însă al propriei sale poveşti, căci tânărul va zbura şi va merge pe jos cale de peste 400 de kilometri, de la o mare la alta, trecând peste un lung şir de munţi, ca să-şi dovedească pur şi simplu că poate să facă asta.

Pasionat din adolescenţă de zborul cu parapanta, Alex e singurul pilot român înscris în concursul X-Pyr, o întrecere dură care constă în traversarea, de la vest la est, a Munţilor Pirinei. Nu oricum, însă, căci tânărul are voie să parcurgă traseul doar pe jos sau în zbor cu parapanta. La final, "Cosânzeana" lui va fi doar bucuria de a şti că a reuşit...

Îndrăgostit de zbor

De când avea 15 ani, pe Alex Ciuhandu l-a prins "microbul" zborului. Cu o parapantă primită cadou de la tatăl său, orădeanul care acum are 21 de ani s-a încăpăţânat să ajungă printre cei mai buni parapantişti din ţară, reuşind această performanţă la nenumărate competiţii din România, dar şi din străinătate. Deşi se înscria la concursuri unde restul participanţilor aveau dublul vârstei lui, Alex tot reuşea să fie primul, fapt ce i-a dat curaj să ţintească tot mai sus.

În 2010, a mers chiar şi la Cupa Mondială de parapantism. Deşi a fost printre cei mai tineri participanţi, s-a clasat în semifinale, iar în final a ieşit pe locul 13, o performanţă nemaiîntâlnită printre sportivii de profil din România.

Un antrenament

De ceva timp, însă, tânărul are o altă ambiţie: să participe la concursul X-Alps, care presupune traversarea Munţilor Alpi în zbor cu parapanta sau pe jos. "La fiecare ediţie a acestui concurs se trimit peste 1.000 de CV-uri, însă doar vreo 30 de concurenţi sunt acceptaţi. Eu am aplicat de două ori, dar am fost refuzat de fiecare dată, fie pentru că eram prea mic ca vârstă, fie că nu aveam suficientă experienţă", povesteşte Alex.

Ediţia de anul viitor a concursului nu vrea nicicum să o rateze, drept urmare s-a decis să acumuleze experienţa necesară în faţa unei selecţii atât de riguroase. Aşa s-a înscris la X-Pyr, un concurs similar cu cel din Alpi, numai la cote mai mici, căci se ţine pe Munţii Pirinei, graniţa naturală dintre Spania şi Franţa.

06 gigi.jpgMâncare din brişcă

Concursul, care începe pe 5 august, constă practic în traversarea Munţilor Pirinei de la vest la est, cu parapanta sau pe jos. Scopul e ca pe traseul lung de 438 de kilometri, sportivii să zboare cât mai mult, însă când condiţiile meteorologice nu le va permite acest lucru, nu vor avea de ales decât să o ia pe jos, cu echipamentul în spate, peste văile montane. Lucru deloc uşor, dat fiind că echipamentul pe care-l va căra Alex în spate (parapanta, o paraşută de urgenţă, un ham, o cască, un GPS prin care va fi şi urmărit live de juriul concursului şi un telefon mobil) va avea cam 12 kilograme.

Alex va avea şi un coechipier, pe prietenul său salvamontist Vasile Trifan (foto), căruia i se spune Gigi, însă acesta va putea să-l ajute doar cu "logistica". "Eu merg în paralel cu el, dar cu maşina. Voi gândi traseele, îi voi asigura locul de înnoptare într-un pat amenajat în maşină, şi tot în maşină vom şi mânca. Din brişcă, cum se zice la noi", explică Gigi, clujean de loc.

În fiecare zi a competiţiei, concurenţii sunt obligaţi să se oprească din cursă minim 6 ore şi jumătate, între orele 23 şi 5.30, pentru a putea face faţă efortului fizic prin care trec.

Zbor peste munţi

La X-Pyr sunt înscrise 13 echipe, iar cea formată din Alex şi Gigi e singura din România, dar şi cea mai tânără din competiţie. "Multe echipe sunt formate din spanioli, care cunosc munţii, în timp ce noi n-am fost niciodată nici măcar în Spania. Ei ştiu limba localnicilor şi vor putea cere îndrumări. Noi va trebui să ne descurcăm singuri ca să ne asigurăm că o luăm pe drumul cel mai bun", povesteşte Alex. Restul echipelor sunt din Argentina, Slovacia şi Germania.

Startul se va da de pe plaja Hondarribia din nordul Spaniei, de la graniţa cu Oceanul Atlantic, iar pe parcursul traseului care se încheie la Marea Mediterană, piloţii vor trebui să atingă 7 puncte intermediare, fie din aer, fie terestru, unele fiind stabilite chiar şi la altitudini peste 2.800 de metri.

Concurenţii au 12 zile la dispoziţie pentru a finaliza cursa. Dacă în acest timp nicio echipă nu ajunge la finish, competiţia se opreşte, iar câştigătoare va fi desemnată echipa care se află cel mai aproape de finalul cursei. Dacă o echipă ajunge în cele 12 zile la finish, aceasta va fi declarată câştigătoare, iar restul vor mai avea la dispoziţie 18 ore până când competiţia se încheie.

Satisfacţii morale

Alex şi Gigi nici nu se prea gândesc la câştigarea cursei. "Vrem în primul rând să ne dovedim nouă că putem să facem asta. Nu ne interesează ce fac ceilalţi, ci doar ce facem noi", spune orădeanul. Speră că va avea condiţii bune de zbor, iar dacă acest lucru se va întâmpla, va fi fericit dacă termină cursa în 3 zile. "Însă dacă va fi vânt sau va ploua, nu voi putea zbura...". Alex ştie că, oricât de pregătit fizic ar fi - şi este, căci îşi umple aproape tot timpul liber cu alergări şi escaladări de munte -, eforturile sale pălesc dacă vremea nu ţine cu el.

Concursul nu are niciun premiu în bani, ceea ce, de altfel, pe tinerii români nici nu-i interesează, chit că au investit câteva sute de euro în concurs şi n-au avut decât un singur sponsor, clubul sportiv Sky Fly din Cluj. "Nimeni nu merge pentru premii, ci pentru că e o adevărată aventură. Cred că te simţi super dacă poţi să termini această cursă", spune Alex. Pentru el, premiul cel mare ar veni oricum anul viitor, dacă ar fi acceptat să participe în concursul X-Alps. Adevărata provocare căreia vrea să-i răspundă...


06 echipa.jpgTOT MAI SUS
Experţi în zbor

CV-urile care i-au recomandat pe Alex şi pe Gigi în competiţia X-Pyr sunt destul de stufoase. Pilot de parapantă din 2006, Alex este şi paraşutist şi pilot de planor, iar faptul că a participat în doi ani consecutivi la Cupa Mondială de Parapantă dovedeşte că nu e un amator. Din acest an, tânărul, care studiază Ingineria sistemelor de energie regenerabilă la Universitatea din Oradea, este şi pilot de deltaplan. În plus, are experienţă în expediţii montane, escaladând din 2010 încoace mai multe vârfuri montane din România şi din Franţa, pentru a le coborî cu parapanta sau cu snowboard-ul. Gigi, care are la rândul său brevet de pilot şi instructor de parapantă, este din 2000 salvamontist în Cluj, dar şi paramedic SMURD. Şi el a participat la mai mult expediţii montane în România, dar şi la una care a presupus traversarea pe jos a Munţilor Alpi.