Mai zburăm spre Europa? Aceasta e întrebarea pe care şi-o pun bihorenii, la care autorităţile nu au răspunsuri, ci doar bâlbâieli.

După două luni de speculaţii, timp în care şefii Consiliului Judeţean au sugerat că, suspendându-şi operaţiunile din Oradea, Ryanair şi-ar încălca angajamentele făcute, dar ţinute la secret, directorul Aeroportului a recunoscut, la insistenţele BIHOREANULUI, că firma nici măcar nu avea vreo obligaţie în privinţa continuităţii curselor.

În paralel, autorităţile judeţene eşuează în tentativele de a convinge publicul că ar avea vreun plan de rezervă şi că din toamnă Aeroportul nu va rămâne doar cu zborurile spre Bucureşti...

Mai vedem

După ce la finalul lunii aprilie s-a lăudat că "tot la două săptămâni" va anunţa noi zboruri externe de la Oradea, care să astupe golul lăsat de Ryanair, preşedintele Consiliului Judeţean, Pásztor Sándor, a organizat miercurea trecută o conferinţă de presă la Aeroportul Internaţional Oradea, împreună cu directorul acestuia, Gheorghe Paşc, cu directorul general Blue Air, Gheorghe Răcaru, şi cu directorul comercial al aceleiaşi companii, Tudor Constantinescu.

Deşi era de aşteptat ca oficialii să anunţe noi rute externe de la Oradea (de altfel Pásztor declarând BIHOREANULUI cu câteva zile înainte că asta va şi face), acest lucru nu s-a întâmplat. În realitate, doar a "vândut" speranţe. Reprezentanţii Blue Air au declarat numai că tatonează posibilitatea a trei rute din octombrie şi posibilitatea alocării unei aeronave Aeroportului din Oradea. "Ne uităm la rute către vestul Europei în general, către Marea Britanie, către zona germanofonă şi spre coasta Mediteranei. Până la sfârşitul lunii iunie vom publica orarul de iarnă", a spus Constantinescu, accentuând că e vorba doar de studii şi că n-a fost luată nicio decizie.

Promisiuni forţate

În ciuda evidentelor rezerve ale reprezentanţilor Blue Air aşezaţi la aceeaşi masă, Pásztor a încercat să-şi salveze imaginea, susţinând că în iunie "vom avea foarte clar destinaţii puse pe hartă". "Avem un salt calitativ, fiindcă mai mult ca probabil din iarnă din Oradea va opera firma Blue Air pe un avion pe care-l vom avea noi aici la Oradea. Până acum, avioanele ne vedeau doar în vizită", a vorbit Pásztor, în numele companiei.

De altfel, pe 6 aprilie, după ce preşedintele CJ a avut la Bucureşti discuţii cu reprezentanţii Blue Air, instituţia arăta negru pe alb, printr-un comunicat, că "părţile s-au înţeles pentru operarea a cel puţin două curse externe" de la Oradea odată cu intrarea în orarul de iarnă, la finele lui octombrie. Oficialii companiei nu au vrut, însă, să confirme.

Directorul Blue Air, Gheorghe RăcaruÎn conferinţă, reporterul unui cotidian care anunţase în aceeaşi zi "pe surse" că noile destinaţii ar fi Londra-Luton şi Munchen a încercat să obţină o "adeverire", dar degeaba. Directorul Blue Air, Gheorghe Răcaru (foto), a spus că niciun operator nu-şi anunţă aşa devreme cursele din programul de iarnă, pentru a nu da idei competitorilor.

La secret

Nu doar viitoarele zboruri sunt în ceaţă, ci şi înţelegerea cu Ryanair, care îşi "strânge jucăriile" la Oradea. Cum se ştie, deşi avioanele erau mereu încărcate pe rutele Londra-Stansted, Dusseldorf-Weeze, Memmingen, Barcelona-Girona şi Milano-Bergamo, la începutul primăverii compania irlandeză a decis brusc să renunţe la toate, fără să-i prevină măcar pe şefii CJ Bihor şi pe cei ai Aeroportului.

La acea vreme, Pásztor s-a arătat şocat şi a promis că va discuta la Dublin cu mai-marii companiei, dar s-a întors cu mâna goală. Mai mult, Ryanair a "tăiat" două curse mai devreme decât anunţase, pe cele de Londra şi Dusseldorf, ce vor fi oprite din iunie.

Cum CJ n-a lămurit dacă operatorul putea renunţa unilateral la zboruri, BIHOREANUL a cerut în scris, în baza Legii privind liberul acces la informaţiile de interes public, principalele date din contractul încheiat între Aeroport şi Ryanair: durata de valabilitate, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi clauzele de reziliere. După o lună întreagă de tăcere, CJ Bihor a transmis redacţiei că informaţiile nu sunt publice, deoarece părţile au convenit "ca toate aspectele prevăzute în contract să rămână confidenţiale", iar divulgarea lor ar fi posibilă doar cu acordul Ryanair! Ba mai mult, conducerea instituţiei publice s-a făcut realmente de râs, trimiţând BIHOREANUL să ceară informaţii companiei private: "Vă rugăm să vă adresaţi Ryanair pentru a primi datele solicitate".

Cât daţi?

Culmea e că tot confidenţial este şi contractul de promovare încheiat de Agenţia de Management al Destinaţiei Bihor (din subordinea CJ), Asociaţia pentru Promvoarea Turismului în Oradea (din subordinea Primăriei) şi Ryanair. Deşi e vorba despre instituţii publice şi de bani publici destinaţi unei firme private, CJ Bihor a refuzat să furnizeze informaţiile solicitate, încălcând flagrant legea. Scuza? Aceeaşi: nu vrea Ryanair!

BIHOREANUL a făcut aceeaşi solicitare şi către APTOR, care spre deosebire de CJ a dat dovadă de transparenţă, răspunzând în aceeaşi zi şi arătând că respectivul contract prevedea promovarea destinaţiei Oradea în Marea Britanie prin reclame online, pe site-uri, Facebook şi Instagram, precum şi asigurarea unui info-trip cu jurnalişti din Anglia, APTOR urmând să pună la bătaie suma de 10.000 euro. După anunţul retragerii Ryanair, contractul a fost reziliat şi, până la urmă, nici Primăria şi nici Consiliul Judeţean nu au mai cheltuit bani pentru derularea lui.

Necoerenţi, dar vehemenţi

O întrebare este inevitabilă: de ce au acceptat CJ Bihor şi Aeroportul Oradea ca nişte contracte care ar fi trebuit neîndoielnic să fie publice să aibă clauze de confidenţialitate?

Gheorghe Pasc, director Aeroportul din OradeaPresat de BIHOREANUL să răspundă, directorul Aeroportului, Gheorghe Paşc (foto), a încercat să dea vina pe... ziarişti. "Când s-a terminat pista (n.r. - de modernizat), presa a zăpăcit Consiliul Judeţean şi Aeroportul că nu avem operator. Am intrat în negocieri cu Ryanair. Noi aveam nevoie de ei, nu ei de noi", a fost explicaţia hilară a lui Paşc, din care s-ar înţelege că şefii CJ lucrează nu după lege şi fişa postului, ci pe bază de "stimuli" externi şi porniri de moment.

Confruntat cu constatarea că a semnat un contract pe modelul impus de Ryanair, Paşc a admis asta, sugerând că n-a avut de ales: "Operatorul aerian poate să-ţi spună: nu vin la tine dacă conţinutul contractului îl faci public fără acordul meu".

La aceeaşi întrebare, Pásztor n-a dat nicio explicaţie coerentă, spunând doar că nu va dezvălui detalii din contract fiindcă... se teme de urmări. "Eu, având în vedere că mă aştept, poate, la discuţii mult mai dure cu Ryanair, eu personal nu doresc unilateral să trec peste o înţelegere", a zis el, susţinând că poate pierde "un proces la Londra" dacă divulgă informaţii.

Întrebat dacă şi Blue Air impune astfel de condiţii pentru eventualele viitoare noi curse, directorul Gheorghe Răcaru a susţinut, însă, că nu este cazul, întrucât "noi nu avem ce să ascundem". De unde se poate înţelege că secretomania nu este o practică generală, doar oficialii noştri au acceptat "poziţia ghiocelului" faţă de irlandezi.

Mereu incerte

În timp ce contractul rămâne secret, Paşc a recunoscut, tot la insistenţele ziariştilor, că Ryanair nici măcar nu era obligat să rămână la Oradea o anumită perioadă de timp. "Contractele nu se semnează pe curse, ci pentru operare. Contractul nu va zice niciodată, de exemplu, că Blue Air va zbura de la Oradea la Chicago timp de trei ani de zile", a spus directorul Aeroportului.

Or, asta contrazice flagrant declaţiile pompoase de anul trecut ale autorităţilor locale, care prezentau parteneriatul cu Ryanair ca fiind de durată. Chiar Paşc şi Pásztor spuneau la anunţarea curselor de Londra, de pildă, că acestea vor fi operate pe o perioadă de cel puţin un an, lucru care nu s-a întâmplat, zborurile începând în octombrie pentru a fi suspendate de la 31 mai, la fel ca şi cele de Dusseldorf. Iată, deci, cum - cu responsabili pe cât de lăudăroşi, pe atât de ineficienţi şi slugarnici - Oradea poate rămâne fără legături aeriene şi cu perspective incerte...


PLUS PENTRU WIZZ
Benefic vecinilor maghiari

În vreme ce legăturile aeriene externe ale Oradiei sunt "la pământ" după retragerea Ryanair, vecinii unguri din Debreţin se laudă cu şapte curse noi. Compania Wizz Air va aloca aici o nouă aeronavă Airbus A320 şi va face zboruri, de la mijlocul lunii decembrie, către Dortmund, Basel, Doncaster Sheffield şi Barcelona, iar de la finele lunii martie 2019 spre Larnaca, Palma de Mallorca şi Malta. În plus, compania ungară şi-a majorat numărul de zboruri săptămânale de la două la trei către Paris şi Tel Aviv.

De altfel, directorul executiv al Wizz Air, József Váradi, a declarat fără reţinere presei din ţara vecină că aeroportul din Debreţin a ajuns într-o poziţie foarte favorabilă din momentul în care Ryanair şi-a închis baza din Oradea. De parcă ar fi fost chiar pregătit pentru asta...