Autorităţile ungare au pus, marţi, pe acorduri de fanfară, piatra de temelie la ultimul tronson al autostrăzii M4, Berettyóujfalu –Nagykereki. Porţiunea de autostradă are o lungime de 29,4 kilometri, satul Nagykereki - aflat în apropierea graniţei cu România - urmând să fie punctul de conexiune cu autostrada Transilvania.

Din banii statului

„În total, Guvernul a alocat peste 2.500 miliarde de forinţi, majoritatea fonduri naţionale, pentru ca, până în anul 2022, să fie construiţi 900 km de autostradă şi drum expres. Trebuie să facem legătura între toate municipiiile şi toate graniţele”, a declarat Homolya Robert, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Naţionale maghiare, prezent la  inaugurarea lucrărilor.

La festivitate au mai participat deputatul maghiar Vitanyi István, Muraközi István, primarul oraşului Berettyóujfalu, respectiv Pantya József, director în cadrul Companiei Naţionale de Dezvoltare a Infrastructurii. Din Bihor au fost invitaţi senatorul Cseke Attila, preşedintele executiv al UDMR Bihor, Szabo Odon, county managerul Szabo Jozsef, în calitate de reprezentant al Consiliului Judeţean Bihor, dar şi reprezentaţi ai presei române, ca să consemneze festivitatea. 

„Practic, dacă lucrările din cele două ţări vor fi finalizate, se va face legătura dintre Marea Baltică şi Marea Neagră”, a explicat Pantya.

Două etape

Cei 29.4 kilometri de autostradă vor înghiţi 98,2 miliarde de forinţi şi se vor executa în două etape.

Prima este porţiunea de 2,95 km dintre Berettyóújfalu şi până la intersecţia cu Drumul Naţional 47, investiţie care prevede şi construcţia a trei poduri noi, a unui spaţiu administrativ şi a unei clădiri pentru Poliţia autostrăzii, a două noduri pentru ieşiri în Berettyóujfalu şi Tepe, plus plantarea a 56.042 de arbuşti. Lucrarea se va termina în 2019 şi va costa 15,2 miliarde de forinţi.

La aceştia se vor adăuga, însă, alţi 83 miliarde de forinţi pentru cea de a doua porţiune, de 26,5 km, până la graniţă, şi care are termen de finalizare anul 2020. Pe acest tronson se vor ridica 20 de noi poduri, două noduri la Gáborján şi Nagykereki, un kilometru de panou antifonic, un spaţiu de odihnă şi un cântar pentru maşini de mare tonaj, respectiv plantarea a 360.700 de arbuşti.

„Această autostradă ne va ajuta să avem oraşe mai sigure şi mai puţin poluate, preluând traficul din localitate”, a spus primarul Muraközi István, primarul oraşului Berettyóújfalu.

Mesaj pentru România

Invitarea oficialităţilor locale din Bihor la inaugurarea lucrărilor este văzută de senatorul Cseke Attila ca un mesaj important pentru România, unde nu s-a finalizat, încă, tronsonul Borş - Suplacu de Barcău al autostrăzii Transilvania, care ar trebui să se conecteze la autostrada M4.

„Acest eveniment este important ca mesaj şi pentru România. În momentul în care partea maghiară finalizează autostrada sperăm ca și tronsonul din Bihor să fie finalizat și să putem să conectăm cele două autostrăzi, ca să ne bucurăm de autostradă, indiferent de naționalitate. Din promisiunile ministrului Transporturilor, tronsonul de autostradă din Bihor va fi scos la licitație anul acesta. Din păcate, eu cred că în acest an nu se vor mai putea porni lucrările pentru că procedura va ține câteva luni. Dar important ar fi ca începutul anului viitor să ne găsească în România cu un constructor serios, care să se apuce de treabă și să finalizeze acel tronson, de fapt nu doar acel tronson, ci și celelalte care țin de autostrada Transilvaniei”, a declarat Cseke.

Autostrada M4 (E60/E79), care va ajunge până la graniţa româno-ungară, are o lungime totală de 233 kilometri, pe traseul Budapesta - Szolnok - Karcag -  Püspökladány - Berettyóújfalu - Nagykereki.