La nici jumătate de an după ce firma Laza Trading a adus la Oradea primele chioşcuri furnizate de firma italiană Tanari, municipalitatea le impune tuturor chioşcarilor din oraş achiziţionarea de tonete similare.

Mai mult, Primăria sugerează modelele aceleiaşi firme şi comercianţilor din Parcul 1 Decembrie, şi firmelor care vor să deschidă terase pe malul Crişului Repede. Dacă mai vor să vândă în Oradea...

Model de model

În octombrie anul trecut, când firma Laza Trading, specializată în vânzarea de presă, a adus din Italia primele două chioşcuri de ziare produse de firma Tanari, nimeni nu bănuia că acestea pot deveni obligatorii. Mai ales că tonetele verzi din aluminiu şi oţel costă, în funcţie de dotări, între 20.000 şi 40.000 de euro. În ciuda crizei şi a preţului usturător, municipalitatea a reuşit, totuşi, să determine chioşcarii să le cumpere.

07-Traian-Laza.jpgCum toţi comercianţii au contractele de închiriere expirate, aceştia au avut de ales între a-şi înlocui chioşcurile din tablă ruginită cu modelul "italian" sau a elibera amplasamentul pentru a fi licitat de firme dispuse să plătească. Aşa au ajuns la negocieri cu Tanari, pe lângă Laza Trading, şi principalii concurenţi de la Symmetria, Nou Consult şi Dupress. "Acum trei săptămâni a fost italianul aici şi fiecare a discutat cu el", a confirmat BIHOREANULUI Traian Laza (foto), patronul Laza Trading.

Să fie uniform!

Tanari a fost curtată inclusiv de proprietarii chioşcurilor de alimentaţie publică din Parcul 1 Decembrie. La fel ca difuzorii de presă, aceştia au rămas fără contracte de închiriere şi ştiau încă din 2009 că Primăria vrea alte chioşcuri acolo.

07-terasa-tanari.jpgTemerile li s-au adeverit săptămâna trecută, când, într-o dezbatere publică, reprezentanţii municipalităţii le-au prezentat exact modelul firmei Tanari (foto) pentru localuri de tip cafenea. Construite din profile metalice de culoare cafenie, acestea au formă dreptunghiulară, pereţii vitraţi şi acoperiş din tablă zincată. "Încercăm să uniformizăm partea de structură de vânzare pe zona publică astfel încât să nu fie discordanţe", a motivat Lucia Iacob, arhitectul şef al oraşului.

Cum Primăria va reduce oricum de la opt la trei numărul chioşcurilor din parc, comercianţii nu au de ales: cumpără sau pleacă! Ei consideră afirmaţia lui Iacob, că nu sunt obligaţi să cumpere de la Tanari, doar o încercare de a salva aparenţele. "Noi doar v-am arătat modelul, materialele şi culoarea. Execuţia efectivă este a dumneavoastră", a spus arhitecta. Atât numai, că orice alt chioşc trebuie aprobat de Primărie...

Cumpăr!

Chioşcarii se tem că Primăria va respinge tonetele produse de altă firmă. "Nu te obligă, dar nici nu te lasă să iei de altundeva", zice un comerciant, iar argumentele lui sunt simple. "Un chioşc de la Tanari costă 70.000 de euro. Degeaba cumpăr eu cu 50.000 de euro acelaşi model de la altă firmă, că Primăria îmi prelungeşte contractul doar dacă aduc chioşcul şi-l aprobă o comisie. Dar eu n-am nicio garanţie că nu-l respinge dintr-o chichiţă şi-atunci am aruncat banii de un apartament pe geam!", spune chioşcarul.

07-Ciprian-Petrica.jpgCa să nu rămână pe drumuri, micii comercianţi au început deja să comande de la Tanari. "Ştiam că Primăria vrea să impună un anumit standard, aşa că m-am interesat de preţuri", spune Ciprian Petrica (foto), proprietarul unui mic fast-food. Ca să fie sigur că modelul va fi aprobat, a apelat direct la firma Tanari. "Nu am vrut să pierd timp şi bani căutând pe la alte firme. Italianul a fost la mine, i-am spus ce mi-aş dori şi mi-a făcut un preţ. Dacă Primăria îmi aprobă actele, în câteva săptămâni semnez contractul şi-n trei luni pot tăia panglica". Întreprinzătorul va investi 70.000 de euro într-un chioşc complet utilat, cu plită, hotă, aer condiţionat, tot ce trebuie, numai să rămână în business...

Terase cu dedicaţie

Culmea coincidenţei, modelele Tanari şi investiţia minimă de 70.000 de euro, cât costă un chioşc tip cafenea, sunt menţionate şi în caietul de sarcini al viitoarelor terase de pe malul Crişului Repede.

Administraţia Imobiliară Oradea (AIO) va licita pe 28 martie amplasamentele din Aleea Ştrandului, Parcul Libertăţii, respectiv capătul podului Ferdinand, şi dă ca exemplu modelul "bar caffetteria" produs de Tanari, de parcă alte variante nu ar mai exista.

Iniţial, municipalitatea promisese că va puncta inclusiv aspectul viitoarei terase, lăsând concurenţa liberă pentru un concurs de idei, dar s-a răzgândit. Firmele vor fi departajate doar pe criteriul celei mai mari investiţii şi al chiriei oferite. Iar dacă vor să îşi majoreze şansele pot comanda direct modelele Tanari din caietul de sarcini...

Standardul Tanari

Contactaţi de BIHOREANUL, reprezentanţii AIO neagă orice preferinţă pentru Tanari. "N-are nicio treabă Primăria cu Tanari. Modelul de chioşc propus poate fi făcut de 200 de firme. Pe noi ne interesează doar materialul din care e făcut şi modul în care va arăta acesta", declară Cristian Beltechi, directorul AIO.

La fel, primarul Ilie Bolojan spune că modelele din caietul de sarcini sunt doar exemple. "Primăria a formulat un standard, dar ofertanţii pot veni cu orice alt model". Primarul susţine că a eliminat punctarea proiectului tocmai pentru a evita subiectivismul. "Am renunţat la asta pentru că este discutabil să punctezi gusturile. Ofertanţii îşi vor susţine proiectul în Comisia Municipală de Urbanism şi Amenajarea Teritoriului, iar dacă arhitecţii spun că proiectul se încadrează în zonă, pot participa liniştiţi la licitaţii", spune Bolojan.

Rămâne de văzut dacă firmele vor paria pe un proiect original, riscând să piardă pe mâna lor, sau dacă vor îmbrăţişa modelul ales de Primărie, pentru a merge "la sigur"...


SCUMP
1.000.000
de lei va cheltui firma Laza Trading cu achiziţionarea a 14 chioşcuri Tanari


STANDARD
Investeşti şi câştigi
Laza Traian, patronul firmei Laza Trading, cel care a adus la Oradea primele două chioşcuri Tanari, a plătit cam 50.000 euro pe tonetele din strada Republicii şi Piaţa Mare. "În România le-aş fi putut face, probabil, cu 10-15% mai ieftin, pentru că manopera este mai ieftină, dar nu aş fi avut siguranţa că vor arăta la fel peste zece ani. Or, la banii ăştia nu pot să risc", zice Laza.

Întreprinzătorul spune că înainte să ia chioşcurile a contactat firme precum Wall din Germania, Direct-Line din Ungaria, Asteco Industria, Cecchini şi Monolito din Italia, dar a preferat Tanari pentru cel mai bun raport calitate preţ. "Nu e niciun monopol. Fiecare să cumpere de unde vrea, dar să respecte anumite standarde, pentru că nu e drept ca unii să investească zeci de mii de euro pentru a da o nouă faţă oraşului, iar alţii să vândă în bodegi", zice comerciantul.

Laza spune că în condiţiile în care municipalitatea le garantează chioşcarilor închirierea amplasamentului pentru 15 ani şi o chirie nemajorată, aceştia îşi vor recupera banii fără probleme. Pentru primele două chioşcuri, firma Laza Trading şi-a prelungit deja contractul de închiriere până în 2026. Pentru celelalte 12 îl va prelungi după ce vor fi montate în Oradea.